شایع ترین بیماری های گوارشی در کشور/ اهمیت غربالگری سرطان روده بزرگ

0
(0)



شهید بهشتی فوق تخصص گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی سبک زندگی را یکی از مهم ترین دلایل افزایش بار بیماری های گوارشی برشمرد و بر لزوم غربالگری سرطان های شایع دستگاه گوارش تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، دکتر امیر صادقی با بیان اینکه بیماری های گوارشی از بیماری های نسبتا شایع هستند، اظهار کرد: شیوع این بیماری ها در ایران و جهان رو به افزایش است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه سبک زندگی یکی از مهم ترین دلایل افزایش بار بیماری های گوارشی است، خاطرنشان کرد: کم تحرکی، عادات غذایی نادرست و افزایش شیوع چاقی از جمله مواردی است که باعث افزایش بار بیماری های گوارشی می شود. بیماری های گوارشی را تشدید می کند.

شایع ترین بیماری های گوارشی

صادقی با بیان اینکه برخی بیماری های گوارشی بسیار شایع هستند، تصریح کرد: کبد چرب و عفونت هلیکوباکتر پیلوری معده شیوع 40 تا 50 درصدی را در کشور دارد.

وی افزود: رفلاکس معده بیماری نسبتا شایعی است که طبق آمار 15 تا 20 درصد جمعیت کشور یا 15 درصد مردم کشور به سنگ کیسه صفرا مبتلا هستند.

صادقی، یبوست را به ویژه در زنان یکی دیگر از بیماری های شایع دستگاه گوارش عنوان کرد و ادامه داد: بیش از 20 درصد جمعیت کشور به یبوست مزمن مبتلا هستند.

یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره سرطان های شایع دستگاه گوارش و کبد نیز گفت: متاسفانه این بیماری ها نیز به دلیل افزایش سن جمعیت و عوامل خطر بیماری ها در حال افزایش است. اهمیت توجه به سلامت دستگاه گوارش بسیار زیاد است; به گونه ای که از هفت سرطان رایج بدن، چهار سرطان مربوط به سرطان دستگاه گوارش است.

وی ادامه داد: از هفت سرطان شایع منجر به مرگ در کشورمان، پنج مورد مربوط به سرطان دستگاه گوارش است.

اهمیت غربالگری سرطان روده بزرگ

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه پولیپ روده ضایعات پیش سرطانی با شیوع 25 درصد در افراد بالای 50 سال است، افزود: اگر جامعه هدف تحت برنامه غربالگری قرار نگیرد، از هر 20 نفر یک نفر تحت برنامه غربالگری قرار می گیرد. در حالی که سرطان روده بزرگ در جوانان زیر 50 سال در حال افزایش است و این هشداری برای جامعه است. پیش از این، از هر 10 نفر مبتلا به سرطان روده بزرگ، یک نفر زیر 50 سال سن داشت، اما متاسفانه اکنون از هر 5 نفر زیر 50 سال، یک نفر به این بیماری مبتلا است.

فوق تخصص گوارش و بیماری های کبدی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز به علائم بیماری های گوارشی اشاره کرد و افزود: نمونه بارز این بیماری ها این است که بسیاری از این بیماری ها مانند کوه یخ هستند. می بینیم که بالای آب است. در حالی که قسمت اعظم کوه یخی که در زیر آب قرار داده است اصلا قابل مشاهده نیست.

98 درصد مبتلایان به کبد چرب از بیماری خود بی اطلاع هستند

صادقی با اشاره به اینکه بیشتر بیماری های گوارشی علائم و نشانه خاصی ندارند، گفت: این بیماری ها معمولاً بیماری های بدون علامت محسوب می شوند، به عنوان مثال اکثر افراد مبتلا به کبد چرب از بیماری خود بی اطلاع هستند زیرا این بیماری علائم خاصی ایجاد نمی کند مبتلایان به هلیکوباکتر پیلوری. عفونت ها و زخم های گوارشی تا زمانی که عوارضی مانند خونریزی و انسداد و یا حتی در مراحل پایانی سرطان ایجاد نشوند، بدون علامت هستند.

شهید بهشتی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی نیز درباره بیماری سلیاک افزود: بیشتر بیماران علائم بالینی ندارند.

وی افزود: اگر مبتلایان به بیماری های گوارشی برنامه های غربالگری و تشخیص زودهنگام را طی نکنند، درمان در مرحله پایانی بیماری بسیار پیچیده یا غیرممکن می شود.

صادقی در ادامه بر اجرای برنامه های تشخیص زودهنگام و غربالگری تاکید کرد و خاطرنشان کرد: اکثر سرطان های دستگاه گوارش تا زمانی که علائم نداشته باشند تشخیص داده نمی شوند و زمانی که علامت دار باشند اقدامات درمانی به اندازه کافی موثر نیست.

سن غربالگری سرطان روده بزرگ

عضو هیات علمی دانشگاه خاطرنشان کرد: کل جمعیت بین 45 تا 75 سال غربالگری روده بزرگ انجام شود. این معاینات می تواند به صورت معاینه مدفوع و یا سالیانه یا کولونوسکوپی هر 10 سال یکبار باشد، فردی که علائم بالینی ندارد باید در سنین 45 تا 75 سالگی معاینه شود، برنامه غربالگری روده بزرگ را انجام دهد.

وی همچنین به افرادی که سابقه خانوادگی سرطان روده بزرگ دارند هشدار داد: سن غربالگری این افراد 10 سال کمتر از سایرین است ضمن اینکه فواصل زمانی غربالگری برای این افراد کاهش می یابد، عمدتاً افرادی که سابقه غربالگری روده بزرگ دارند باید برای غربالگری برنامه ریزی کنند. این افراد باید با کولونوسکوپی انجام شود نه فقط معاینه مدفوع، این افراد باید هر پنج سال یک بار برنامه های غربالگری را انجام دهند.

دومین سرطان شایع و قابل پیشگیری سرطان معده است که این عضو هیئت علمی دانشگاه به آن اشاره کرد و افزود: عفونت هلیکوباکتر پیلوری شایع ترین عامل سرطان معده است و توصیه می شود در کشورهایی که سرطان بیشتر است غربالگری این سرطان انجام شود. از جمله ایران.

بیماران مبتلا به دیابت و چربی خون بالا باید از نظر بیماری کبد چرب غربالگری شوند

وی با اشاره به اینکه سرطان کبد یکی از شایع ترین بیماری های دستگاه گوارش است، ادامه داد: در برخی گروه ها بررسی این بیماری در دستور کار قرار می گیرد به عنوان مثال در افرادی که شاخص توده بدنی یا BMI آنها بالاتر از 25 است و یا اگر مردان بالای 100 سانتی‌متر و زنان بالای 90 سانتی‌متر باشند، غربالگری کبد چرب ضروری است، در حالی که کسانی که از دیابت، فشار خون و چربی خون بالا رنج می‌برند نیز باید از نظر کبد چرب غربالگری شوند.

شهید بهشتی فوق تخصص گوارش و بیماری های کبدی دانشگاه علوم پزشکی با بیان اینکه امروزه شایع ترین علت سرطان کبد کبد چرب است، افزود: هپاتیت B نیز یکی از مشکلاتی است که در حال بررسی است. کشور و این نیاز است که مردم تحت نظر و زیر نظر باشند.

صادقی راه های پیشگیری از بیماری های گوارشی را نیز برشمرد و افزود: سبک زندگی سالم، برنامه های ورزشی منظم حداقل 150 تا 200 دقیقه در هفته، عادات و برنامه های غذایی صحیح و همچنین رژیم های غذایی مناسب، نداشتن اضافه وزن و پرهیز از مصرف دخانیات و الکل. در نظر داشته باشید

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، وی هشدار داد: مصرف الکل سالم و بی خطر وجود ندارد و سالم ترین میزان مصرف الکل صفر گرم در روز است و علاوه بر آن باید غربالگری زودهنگام انجام شود. برنامه ها را در نظر بگیرید

انتهای پیام

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)