آیا مصرف استامینوفن در دوران بارداری باعث اختلال در رشد سیستم عصبی کودک می شود؟

0
(0)



نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که مصرف استامینوفن در دوران بارداری با افزایش خطر ابتلا به اوتیسم، اختلال کمبود توجه/بیش فعالی (ADHD) یا عقب ماندگی ذهنی در کودکان مرتبط نیست.

به گزارش ایسنا، این مطالعه که در شبکه جاما منتشر شده است، داده‌های بیش از 2.4 میلیون کودک متولد شده در سوئد از سال 1995 تا 2019 را با پیگیری تا دسامبر 2021 مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است.

بر اساس گزارش مجله هیل، متخصصان در نهایت به این نتیجه رسیده اند که هیچ ارتباطی بین مصرف استامینوفن در دوران بارداری و اختلالات عصبی رشدی وجود ندارد و این اختلالات ممکن است به عوامل دیگری مرتبط باشد.

به گفته کارشناسان، مقایسه شاخص خطر مطلق (تکرار وقوع یک بیماری خاص در یک جمعیت خاص در یک دوره زمانی خاص) در کودکان 10 ساله که در معرض استامینوفن قرار گرفته اند با کودکانی که در معرض استامینوفن قرار نگرفته اند. نشان داد که در مورد اوتیسم، این خطر 1.33 درصد در مقابل 1.53 درصد است. این میزان برای ADHD 2.46% در مقابل 2.87% و برای عقب ماندگی ذهنی 0.70% در مقابل 0.82% بود.

از آنجایی که تجزیه و تحلیل اولیه نشان داد که خطر ابتلا به اوتیسم، ADHD و عقب ماندگی ذهنی در میان کودکانی که مادرانشان در دوران بارداری استامینوفن مصرف کرده‌اند، افزایش می‌یابد، کارشناسان مطالعه دومی را روی خواهر و برادر انجام دادند.

در تجزیه و تحلیل کنترل خواهر و برادر، که استفاده مادر از استامینوفن را در یک بارداری و عدم استفاده در بارداری دیگر را مورد بررسی قرار داد، هیچ ارتباطی بین اختلالات رشد عصبی و مصرف استامینوفن گزارش نشد.

به گزارش ایندیپندنت، این تحقیق نشان می دهد که بین مصرف استامینوفن و اختلالات رشد عصبی رابطه علی وجود ندارد.

با توجه به نتایج این تحقیق، یک عامل یا علت خاص و منحصر به فرد نمی تواند این رابطه را به تنهایی توضیح دهد، اما عوامل متعددی مانند سلامت والدین و ویژگی های جمعیت شناختی مانند سن، جنسیت، تحصیلات، کار، درآمد، محل زندگی و اجتماعی -وضعیت اقتصادی ممکن است به صورت جداگانه یا همراه با یکدیگر بر ارتباط بین مصرف استامینوفن و بروز این اختلالات تأثیر بگذارد.

انتهای پیام

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)