راهکارهای پزشکی ایرانی برای کاهش اثرات آلودگی هوا

0
(0)



مدیرکل خدمات پزشکی ایران و الحاقیه وزارت بهداشت با اشاره به افزایش آلودگی هوا در فصل سرما و اثرات منفی آن بر تمامی اعضای بدن به ویژه قلب و ریه ها، از اقداماتی خبر داد. توسط طب ایرانی برای کاهش تاثیر آن بر سلامتی.

به گزارش ایسنا، دکتر حسینی یکتا با بیان اینکه هوا یکی از شش اصل مهم سبک زندگی است که کیفیت آن تاثیر مستقیمی بر روحیه و سلامت انسان دارد، گفت: هر ساله با سردتر شدن هوا شاهد افزایش آلودگی هوا هوا که تأثیر منفی بر تمام اعضای بدن به ویژه قلب و ریه ها می گذارد

وی با اشاره به برخی عوارض آلودگی هوا از جمله خشکی پوست، عطسه و آبریزش بینی، سردرد، اضطراب و گیجی، تند شدن نبض، کاهش حافظه و تمرکز و افسردگی، توصیه کرد: سالمندان، کودکان و زنان باردار و یا افراد زمینه‌ای ضعف دارند. سیستم ایمنی بدن، بنابراین زمانی که آلودگی هوا بدتر می شود تا حد امکان از خانه بیرون می مانند.

حسینی یکتا با تاکید بر اینکه برای کاهش اثرات آلودگی هوا می توان توصیه هایی مبنی بر تغییر سبک زندگی ارائه کرد تا کمترین آسیب را به فرد وارد کند، گفت: در شرایط آلودگی هوا، دستگاه گوارش دستگاه گوارش بدن ضعیف می شود، بنابراین از مصرف غذاهای سنگین، چرب و غلیظ که باعث تولید مواد خشک در بدن می شود خودداری کنید، مانند گوشت گاو، بادمجان، سوسیس، سوسیس، کنسرو، ماکارونی و لازانیا و بیشتر از غذاهای سبک استفاده کنید و از پرخوری و پرخوری خودداری کنید.

وی افزود: استفاده از غذاهایی مانند سوپ جو با سبزیجات فراوان مانند پیازچه، گشنیز، رازیانه، ریحان، اسفناج و شلغم و سالاد کاهو با هویج رنده شده، روغن زیتون و آب لیمو یا پرتقال طبیعی برای کاهش جذب هوا توصیه می شود. سموم و رفع یبوست

حسینی یکتا استفاده از مغزها مانند گردو، بادام شیرین و فندق و میوه هایی مانند سیب و انار شیرین را در دفع سموم بدن موثر می داند و توصیه می کند: با رایحه های مطبوع مانند لیمو، پرتقال و سیب و جوشاندن ترکیبی از آب و گلاب یا آب و سرکه هوای محل را تمیز کنید.

مدیرکل خدمات پزشکی ایران و الحاقی وزارت بهداشت با اشاره به تاثیر مصرف مایعات در دفع سموم بدن گفت: مصرف مایعات به ویژه آب یا شیر در دفع سموم به ویژه افرادی که دارای مزاج خشک هستند، باید در این روزها مایعات بیشتری بنوشند. همچنین مصرف آب میوه هایی مانند آب لیمو شیرین، پرتقال، سیب و هویج نیز توصیه می شود.

حسینی یکتا با اشاره به نقش خواب کافی در سلامت بدن گفت: آلودگی هوا بدن را مستعد ابتلا به بیماری هایی از جمله سرماخوردگی می کند. بنابراین خواب کافی در کنار تغذیه مناسب می تواند از بیماری های ناشی از آلودگی هوا پیشگیری کند. همچنین از انجام ورزش های سنگین بخصوص در فضای باز که هوا بسیار آلوده است خودداری کنید.

مدیرکل خدمات درمانی و الحاقی وزارت بهداشت با بیان اینکه افراد مبتلا به مشکلات ریوی، آسم یا برونشیت بیش از سایرین در معرض آسیب آلودگی هوا هستند، خاطرنشان کرد: این افراد می توانند از مخلوط آب و عسل استفاده و یا مصرف کنند. و آهک تازه آب بدهید تا مجاری تنفسی باز شود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل طب ایرانی و وزارت بهداشت، وی گفت: شستن مرتب دهان و گلو با آب نمک ولرم به ویژه پس از رسیدن به منزل از دیگر اقدامات مقابله با آلودگی هوا است.

وی در پایان تاکید کرد: استفاده از ماسک در هوای آلوده الزامی است و در صورت امکان در روزهای آخر هفته به مناطق سرسبز و مکان هایی که تحت تاثیر هوای کثیف نیستند مراجعه کنید و از مصرف دخانیات و قلیان خودداری کنید.

انتهای پیام

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)