ثبت اطلاعات پایه سلامت ۸۵ میلیون ایرانی / نیاز به رفع نواقص نسخه الکترونیکی

0
(0)



رئیس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت با اشاره به اینکه اطلاعات پایه سلامت 85 میلیون ایرانی در پرونده الکترونیک سلامت ثبت شده است، گفت: البته این به معنای کامل بودن پرونده هر فرد نیست، زیرا پرونده الکترونیک سلامت دارای 4 ورودی است که تکمیل آنها الزامی است که لازم است اطلاعات به صورت کامل از هر 4 منبع ثبت شود. موضوعی که هنوز 100% محقق نشده است.

دکتر سیدرضا مظهری در گفت وگوی تفصیلی با ایسنا. وی با تاکید بر اینکه پرونده الکترونیک سلامت شهروند حاصل یک فرآیند طولانی مدت است، تصریح کرد: پرونده الکترونیک سلامت نتیجه کارهایی است که باید انجام شود. در واقع 4 دسته فرآیند برای ورود به پرونده الکترونیک سلامت وجود دارد تا این رکورد به معنای واقعی خود نزدیک شود.

وی در تشریح این مشکل گفت: منشأ اولین رکورد، نوع اعمالی است که در ناحیه سرپایی انجام می شود اعم از نسخه و نسخه پیچ. اگر همه این خدماتی که انجام می شود به صورت الکترونیکی وارد یک پایگاه داده شوند، این می تواند اولین منبع پرونده الکترونیک سلامت باشد. هر چه این فرآیند دشوارتر و از هم گسیخته تر باشد یا با ثبت ناقص داده ها، پرونده الکترونیک سلامت با مشکلات بیشتری مواجه خواهد شد.

نیاز به پر کردن خلاءهای فرآیند کپی رایتینگ الکترونیکی

وی افزود: الان مثلا شرکت های بیمه می توانند به شما بگویند که چه آزمونی برای شما ثبت می شود اما تا زمانی که تجمیع انجام نشود پاسخ آن آزمون در سامانه ها ثبت نمی شود. یا در مثالی دیگر، اگر فردی همزمان چند داروی بیمه شده و بدون بیمه در نسخه خود داشته باشد، فقط دارو در سامانه ثبت شده است که بیمه باید پول آن را به داروخانه بدهد. یعنی داروی بدون بیمه ای که نباید توسط بیمه پرداخت شود در سامانه ثبت نشده و نمی دانیم که بیمار این دارو را دریافت کرده است یا خیر؟ در واقع قسمت های ناتمام مسیر باید تکمیل شود.

رئیس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت تاکید کرد: مسیرهای قانونی و مالی در این فرآیند باید تغییر کند تا داروخانه، آزمایشگاه، مرکز پاراکلینیک و …. باید خدمات را ثبت کند. بیمار را فراهم کرده اند.

اهمیت یکپارچه سازی کدهای خدمات

وی افزود: البته ذکر این نکته ضروری است که مشکل ما فقط بازسازی فرآیند نیست. بلکه مشکل این است که عواملی که سیستم های مرتبط با این بخش را طراحی کرده اند، از جمله سیستم نسخه و نسخه پیچ. هیچ سیستم و استاندارد کدگذاری یکنواختی وجود ندارد. به عنوان مثال، کدگذاری یک آزمایش در دو آزمایشگاه مختلف یکسان نیست. این سیستم ها باید با جریان های داده یکسان پیکربندی شوند.

65 استارت آپ فعال در زمینه کپی رایتینگ و کپی رایتینگ

مظهری گفت: در واقع در ابتدای ورودی اول که بخش سرپایی است بیش از 65 استارت آپ و سامانه مختلف در زمینه نسخه نویسی و نسخه نویسی مشغول به فعالیت هستند و روز به روز بر تعداد آنها افزوده می شود.

مراقبت فعال با ثبت اطلاعات سلامت افراد

وی با اشاره به اینکه دومین منبع ورودی اطلاعات، پرونده الکترونیک سلامت، LZ یا مراقبت های بهداشتی است، تصریح کرد: در نظام سلامت کشور هر فردی باید پرونده ای داشته باشد که اطلاعات آن از مسائل هویتی و هویتی شروع می شود. محل سکونت افراد و به اطلاعات مربوط به وضعیت اولیه سلامت فرد شامل قد، وزن، بیماری های غیرواگیر، عوامل خطر برای هر فرد، فشار خون، تغذیه و رفتار حرکات صورت، وضعیت واکسیناسیون، وضعیت سیگار کشیدن، روانی ختم می شود. سلامتی و موارد دیگر

رئیس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت تصریح کرد: در واقع فرد برای ثبت این اطلاعات نیازی به بیماری ندارد، اما با ثبت اطلاعات گفته شده می توان فرد را ردیابی کرد تا در صورت وجود از عوامل خطر برای او هستند، می توان از بیماری ثانویه پیشگیری کرد. ما می خواهیم مراقب فرد باشیم تا اصلاً مریض نشود.

بهبود کیفیت سیستم های ثبت اطلاعات در گرو ایجاد فضای رقابتی است

وی افزود: در حوزه بهداشت و درمان که دومین منبع اطلاعاتی است، 4 سامانه ثبت اطلاعات وجود دارد، اما باید به سمتی برویم که این تعداد افزایش یابد تا با ایجاد رقابت شاهد افزایش کیفیت بهره وری باشیم. سیستم ها یکی از مشکلات این اداره در گذشته این بود که به دلیل نگرانی از تعداد سیستم ها، سیستم این منطقه بسته بود و کسی وارد نمی شد، اما در حال حاضر با توجه به توضیح مناسب فضای کسب و کار، بسیار خوب است که از مجموعه های مختلف درباره آن سوال کنید موضوع را وارد کنید.

بیشتر در مورد آن بخوانید:

آخرین وضعیت «پرونده الکترونیک سلامت ایرانیان» / اهمیت «پیگیری مستمر بیمار» در این طرح

ثبت اطلاعات اولیه سلامت 85 میلیون ایرانی

وی تاکید کرد: در این بند 4 سامانه‌های ما اطلاعات را جمع‌آوری می‌کنند و به نوعی کمتر شهروندی در کشور وجود دارد که اطلاعات اولیه سلامت آنها در سامانه LH نباشد زیرا بالغ بر 85 میلیون نفر در کشور در سیستم‌های بهداشتی درمانی هستند. آیا اطلاعات آنها 100% کامل است؟ پاسخ این سوال منفی است. در واقع در بخش روستایی به دلیل وجود بیش از 18 هزار خانه بهداشت; اطلاعات کامل تر است (بیش از 95٪)، اما شکاف های بیشتری در بخش شهری وجود دارد.

نظارت بهتر بر بیماری های عفونی

وی افزود: از نظر کمی وضعیت روستاها بهتر است اما نمی توان گفت از نظر کیفی تمام خدمات لازم به مردم ارائه شده است. از آنجایی که تمرکز خدمات این بخش بر خدمات مراقبتی مادران باردار، نظارت بر رشد کودک، واکسیناسیون و پایش برخی بیماری های عفونی (مانند سل، مالاریا و غیره) حائز اهمیت است، می توان گفت که در این زمینه قوی تر هستیم. بخش و در بحث پایش NCD ضعیف تر است.

مهاجرت های شهری و کار سخت شناسایی افراد

مظهری با اشاره به اینکه خدمات رسانی در حوزه نظام سلامت به صورت فعال انجام نشده است، اظهار داشت: در مراکز مجتمع خدمات بهداشتی درمانی شهری، مراکز بهداشتی درمانی ایجاد شده است، اما این مرکز توانایی تامین تمامی 12 تا 15 هزار نفر را ندارد. در حوزه خود برای ایجاد پرونده الکترونیک سلامت. از طرفی با توجه به اینکه مهاجرت ها در مناطق شهری نیز اتفاق می افتد و حجم نقل و انتقالات در بلوک های جغرافیایی زیاد است، کار شناسایی دشوارتر است. البته اینجا هم بحث واکسیناسیون منتفی است چون همه بچه ها باید واکسینه شوند.

محدود کردن تقسیمات جغرافیایی به بلوک های 3000 نفری

وی افزود: با طرح سلامت خانواده شهری که مورد تاکید وزارت بهداشت است، باید خدمات بهداشتی و درمانی شهری و همچنین در روستاها فعال شود تا با استقرار بهورزان متناسب با جمعیت، بتوانیم نظام روستایی را به بخش شهری برسانیم. کاهش تقسیمات جغرافیایی تا بلوک های سه هزار نفری می توانیم سرویس را فعال کنیم. پس از سرشماری به شهروندان برای پرکردن قسمت خوداظهاری که از پلتفرم های مختلف قابل رصد است حساب کاربری داده می شود. این امر از مراجعه غیر ضروری به پزشک جلوگیری می کند.

وی کرونا را فرصتی برای تکمیل اطلاعات در سامانه‌های نظام مراقبتی معرفی کرد و گفت: در واقع به دلیل واکسیناسیون کرونا اطلاعات بیشتری از افراد در سامانه‌ها ثبت شد.

وضعیت صحیح ثبت داده ها در HIS های بیمارستانی

رئیس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت درباره سومین منبع ورودی اطلاعات پرونده الکترونیک سلامت گفت: در حوزه HIS بیمارستانی (سیستم اطلاعات بیمارستانی) بیش از 43 شرکت کننده داریم که نیمی از این تعداد شرکت کننده است. شرکت های بزرگ و بقیه شرکت های کوچکتر هستند. 1059 بیمارستان در کشور وجود دارد که حدود 644 بیمارستان دانشگاهی هستند. در حوزه تولید و ثبت اطلاعات در حوزه سوم، ما نسبت به دو حوزه دیگر قوی‌تر هستیم، زیرا تقریباً از سال 1375 شروع به کار کردند و اطلاعات ما در بخش بستر نسبت به سطوح دیگر غنی‌تر است.

الزام بیمارستان های خصوصی به ارائه اطلاعات بیمار

وی افزود: در قانون برنامه هفتم توسعه نیز بخش خصوصی موظف به ارسال اطلاعات بیماران شده است. زیرا در صورت عدم اتصال این قسمت اطلاعات ناقص می ماند. فرآیند به گونه ای در نظر گرفته شده است که گواهی تمدید پروانه بیمارستان های خصوصی منوط به ارائه اطلاعات به وزارت بهداشت است.

ارسال اطلاعات آنلاین به سامانه اسپا از 800 بیمارستان

وی با اشاره به اینکه اطلاعات جمع‌آوری‌شده از بیمارستان‌ها در سامانه‌ای به نام سپاس (سامانه پرونده الکترونیک سلامت) جمع‌آوری می‌شود، تصریح کرد: این سامانه مخزن ورودی اطلاعات HIS بیمارستان است که بیشترین جمعیت آماری را در این بخش در مراکز دولتی دارد. با ترکیب بیمارستان های دولتی غیردولتی و برخی بیمارستان های خصوصی می توان گفت که حدود 800 بیمارستان به صورت آنلاین اطلاعات را به سامانه سپاس ارسال می کنند.

مظهری تاکید کرد: در واقع این سامانه تمامی اطلاعات بیمارانی که در این بیمارستان ها بستری هستند را به صورت آنلاین در اختیار ما قرار می دهد و به این ترتیب استعلام های لازم از مراجع ذیربط مانند ثبت ارجاع و … را انجام می دهد.

مشکلات اینترنت چیست؟

وی در پاسخ به این سوال که اگر سیستم ثبت اطلاعات با قطعی موقت مواجه شود یا مشکلات زیرساختی در اینترنت ایجاد مشکل کند، چه اقداماتی برای رفع مشکل انجام شده است؟، گفت: در این زمینه و برای چنین مشکلاتی، فرم هایی تهیه و در اختیار بیمارستان ها قرار می گیرد اما این اقدامات هنوز کامل نشده و ممکن است مشکلاتی ایجاد کند.

رئیس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت گفت: موضوع مهم این است که فکر نکنیم به محض اینکه ثبت اطلاعات در سامانه های آنلاین متوقف شد، می توانیم به ثبت کاغذی اطلاعات روی بیاوریم. بلکه باید به گونه ای برویم که چندین مسیر موازی برای ثبت خدمات وجود داشته باشد تا اگر یک مسیر مشکل داشت، کار متوقف نشود. به عنوان مثال می توانید از سیستم آفلاین کمک بگیرید، بنابراین به محض اتصال سیستم و رفع مشکل، اطلاعات ثبت شده به صورت خودکار وارد سامانه سپاس می شود.

نقش شهروندان در تکمیل اطلاعات پرونده الکترونیک سلامت

مظهری درباره چهارمین منبع ورود اطلاعات به پرونده الکترونیک سلامت که سلف سرویس نام دارد، توضیح داد: سامانه های سلف سرویس به گونه ای است که شهروند می تواند بخشی از اطلاعات سلامت خود را به کمک هوش مصنوعی خودش تولید کند.

وی تاکید کرد: به عنوان مثال ممکن است لازم باشد قند خون یا فشار خون فرد در یک بازه زمانی در کارنامه او ثبت شود که با آموزش این کار در منزل و از طریق پنل خود به فرد می توان این کار را انجام داد. از سوی دیگر، مراقب سلامت یا پزشک به این اطلاعات دسترسی دارد و فرد را زیر نظر دارد تا در صورت مشاهده تغییر ناگهانی در جدول اطلاعات قند خون، سریعا با او تماس گرفته و از بروز بیماری های ثانویه جلوگیری کند.

به گفته وی البته این بعد کمتر از سه منبع دیگر مورد توجه قرار گرفته است و باید با کمک آموزش و فرهنگ سازی اقدامات این بخش را غنی کرد.

انتهای پیام

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)