به ازای هر 150 تولد یک نفر اوتیسم در کشور / افزایش پوشش بیمه ای خدمات این بیماران

0
(0)



آمار مبتلایان به اوتیسم در کشور، خدمات بیمه ای ویژه این بیماران، بازنگری در بسته خدمات بزرگسالان طیف اوتیسم و ​​افزایش سن پوشش خدماتی به 12 سال، گسترش غربالگری و شناسایی این بیماری و… . شرح داده شده.

به گزارش ایسناسعیده صالح غفاری مدیرعامل انجمن اوتیسم در نشست خبری «راه امید همدلی اوتیسم» که در انجمن اوتیسم برگزار شد، با اشاره به نشست چندی پیش این انجمن با نایب رئیس اول انجمن اوتیسم، گفت: اوتیسم مسیر تحقیقاتی یک یا دو ساله نیست، بالغ است.» طی شش سال حداقل 23 سازمان در این زمینه اطلاع رسانی شده اند.

وی گفت: آمار اوتیسم در ایران یک تولد در 150 تولد است و اوتیسم پیچیده ترین اختلال رشدی است و درمان و توانبخشی آن هزینه های زیادی را به خانواده ها تحمیل می کند و این فشار در بزرگسالی بیشتر می شود. “

وی افزود: خلأهای زیادی داشتیم که تا حدودی برای رفع آنها رفتیم. پس از دیدار با معاون اول رئیس جمهور تلاش کردیم خدمات خود را تسهیل و تعمیق دهیم. ما عبارت شرط همدردی را تغییر دادیم تا سایر سازمان ها به ما بپیوندند. فکر می کنم مهم ترین دستاورد دیدار با آقای دکتر محبر، آگاهی مردم نسبت به این بیماری بود.

وی تاکید کرد: کارهای ناتمامی وجود دارد که امیدواریم به اتمام برسد. بعد از جلسه، کارگروهی به سرپرستی مستقیم معاون اول رئیس جمهور تشکیل شد و برای پیگیری درخواست ها جلسات حضوری و تلفنی داشتیم.

در ادامه این مراسم دکتر محمدمهدی نشی، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران. وی گفت: ورود دکتر محبر به این بحث باعث گشایش در بحث این بیماری شده است. کسی که فرزند مبتلا به اوتیسم دارد باید زندگی عادی را فراموش کند. از آنجایی که مبتلایان زندگی متفاوتی دارند و از نظر اقتصادی، اجتماعی و غیره تحت تأثیر قرار می گیرند. محیط فرهنگی و آموزشی مناسبی برای این عزیزان در نظر گرفته شود تا بتوانند زندگی خوبی داشته باشند.

وی افزود: برای اولین بار در شورای عالی بیمه بود که توانستیم نرخ خصوصی خدمات را برای افراد طیف اوتیستیک پرداخت کنیم که به نوعی سنت شکنی بود. طی دو ماه گذشته جلسات متعددی برای برقراری ارتباط سیستم ها برگزار شده و دوستان فناوری اطلاعات تامین اجتماعی مصمم به تحقق این امر هستند.

وی تاکید کرد: یکی از نکاتی که صندوق بیماری های خاص و صعب العلاج باید به درستی خدمت رسانی کند همین بخش است و باید خدمات و هزینه های این بیماران را بر عهده بگیریم.

به گفته وی، در بخش دولتی 100 درصد هزینه های بیماران اوتیسمی و در بخش خصوصی 80 درصد هزینه ها بسته به مالکیت پرداخت می شود.

وی افزود: 9 هزار بیمار اوتیستیک در سامانه های ما شناسایی شده و تاکنون 8 هزار خدمات دریافت کرده اند. سن پوشش خدمات نیز به 12 سال افزایش یافته و امید است اطلاعات بیشتری در این زمینه داده شود و سازمان های مختلف در این زمینه فعالیت کنند. تاکید ما این است که مردم در مراکز طرفین قرارداد با شرکت های بیمه خدمات مناسبی دریافت کنند.

در ادامه این مراسم میرهاشم موسوی – مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی وی بیان کرد: وظیفه ما این است که در کنار مردم باشیم و امیدواریم به زمانی برسیم که بیمار جز رنج بیماری دچار چیزی نشود.

وی افزود: صادقانه بگویم انجمن اوتیسم بسیار پیگیر و دغدغه مند است و دکتر محبر نیز از همان دیداری که با افراد طیف اوتیسم داشتند ما را راهنمایی کردند که هر کاری که ممکن است برای این افراد انجام دهیم.

وی تاکید کرد: موضوع پوشش خدمات افراد مبتلا به اوتیسم از سال 1400 به طور جدی در شورای عالی بیمه مطرح شد و برای اولین بار بخشی از خدمات این بستگان تحت پوشش بیمه قرار گرفت و از همان سال همه افراد تحت پوشش بیمه قرار گرفتند. خدمات را تسهیل و تعمیق بخشیده است که نمونه ای از آن است این یک خدمات توانبخشی است.

موسوی ادامه داد: حدود 50 درصد جامعه تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند و در طیف اوتیسم نیز همین نسبت را می بینیم و به صورت الکترونیکی این بیماران را شناسایی و برای آنها نرخ دولتی و 80 درصد نرخ بخش خصوصی را تعیین کردیم و از طریق سامانه پرداخت می کنیم. صندوق برای بیماران صعب العلاج

وی افزود: یکی از مشکلات این است که برخی از مراکز خدمات اوتیسم کد سیامی را ندارند و برای عقد قرارداد با آنها و پوشش و افزایش خدماتی که به افراد طیف اوتیسم ارائه می دهند، باید آن کد را دریافت کنند. بستر الکترونیکی خدمات دارویی در تامین اجتماعی 100 درصد است، بستر خدمات توانبخشی آماده است و اکنون اعلام می کنیم که آماده ارتباط با بیمه سلامت هستیم.

در ادامه این جلسه دکتر سید حمید جمال الدینی – سرپرست معاونت حقوقی و امور مجلس وزارت بهداشت. وی بیان کرد: به عنوان نظام سلامت سعی کرده ایم در همه ابعاد این حوزه چه در شورای عالی بیمه و چه در صندوق پایانه و اعتبار سنجی در کنار بیماران باشیم.

وی افزود: با همکاری انجمن اوتیسم شناسایی و غربالگری بیماری در حال گسترش است. خوشبختانه سرویس پک به سن 12 سالگی ارتقا یافته است و امیدواریم بسته ای برای سنین 12+ ساخته شود.

وی تاکید کرد: همچنین به طور مشخص به دنبال طرح موضوع مقاله ملی اوتیسم در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی هستیم. اگر بتوانیم بیمارستان‌های دوستدار اوتیسم را معرفی کنیم، آن‌ها را مشوقی در اعتباربخشی بیمارستان‌ها می‌دانیم.

در ادامه این مراسم دکتر معصومه خداوندانی – رئیس اداره بیماران خاص وزارت بهداشت هم وی گفت: در خصوص بسته خدمات بزرگسالان برای خدمات طیف اوتیسم، براساس ابلاغ وضعیت صندوق بیماری های خاص و پایانی، بسته ها برای حمایت مالی برای شرایط خاص بازنگری شد و در سال جدید بسته بزرگسالان. برای آن افراد شامل ویزیت، مشاوره، خدمات توانبخشی، ارزیابی حسی حرکتی، مداخلات خانوادگی، پروتز و شنوایی، بیمارستان و خدمات دندانپزشکی و غیره می باشد. انشاالله سال آینده این بسته اوتیسم 12+ در دستور کار بیمه قرار گیرد.

وی با تاکید بر اهمیت غربالگری افراد در طیف اوتیسم تصریح کرد: در این زمینه لازم است این اختلال حتی در سنین زیر 3 سال نیز شناسایی شود تا بتوان از آنها حمایت بهتری کرد.

در ادامه این جلسه سرهنگ محمدی – معاون فوای پلیس پیشگیری فراجا، گفت: کلانتری های ما به صورت شبانه روزی در محدوده استحفاظی خود گشت می زنند و در بسیاری از موارد با افراد مبتلا به اوتیسم یا آلزایمر مواجه می شوند که آنها را به کلانتری معرفی می کنند اما نمی دانند فرد بیمار است یا متهم؛ به همین دلیل مهم است که آنها را آموزش دهیم.

وی با تاکید بر اینکه پلیس گفتمان اطلاعاتی را از سال 1397 آغاز کرده است، گفت: باید در برخورد با مردم هوشیاری خود را افزایش دهیم تا نیروی ما بتواند با آنها برخورد کند و وضعیت آنها را درک کند.

وی افزود: از امسال سامانه مشخصی راه اندازی شد که با ثبت کد ملی افراد طیف اوتیسم و ​​آلزایمر می توان از افراد جویا شد و از بیمار بودن فرد اطلاع پیدا کرد. این سیستم همچنین می تواند به خانواده آنها کمک کند تا در صورت گم شدن افراد مبتلا به اوتیسم آنها را پیدا کنند.

وی تاکید کرد: نیمی از افراد طیف اوتیستیک در محدوده تهران هستند و با پلیس پیشگیری تهران بزرگ هماهنگ کرده ایم تا کلاس آموزشی برای ماموران برگزار شود تا نحوه برخورد با این افراد را بدانند.

به گزارش ایسنالازم به ذکر است دکتر محبر معاون اول رئیس جمهور هشتم آبان ماه سال جاری با انجمن اوتیسم و ​​خانواده های این بیماران جلسه ای داشت که طی آن قول پیگیری برای نیازهای این بیماران داده شد.

انتهای پیام

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)