آغاز آزمایش مولکولی بسیار پیشرفته خون اهدایی در تهران برای اولین بار

0
(0)



آزمایش مولکولی بسیار پیشرفته NAT غربالگری خون اهدایی برای تشخیص هپاتیت B، هپاتیت C و بیماری های ویروسی HIV بر روی نمونه های ارسالی اداره کل انتقال خون استان تهران به صورت پایلوت راه اندازی شد.

به گزارش ایسنا، معاون فنی و فناوری نوین سازمان انتقال خون گفت: عملیاتی شدن این آزمایش یکی از کارهای بسیار خوب سازمان انتقال خون است که پس از بررسی های لازم در زمینه انتقال خون در استان تهران و بررسی نکات فنی لازم. و تصویب شده، به زودی در سایر استان ها نیز انجام خواهد شد.

دکتر عباداله سالک مقدم افزود: پلاسمای ارسالی کشورمان به شرکت های پالایشی برای تولید داروهای مشتق از پلاسما نیز توسط تست نوکلئیک اسید (NAT) توسط خود شرکت های پالایشی آزمایش می شود که فناوری بسیار پیشرفته ای است و نیاز به یک توانایی بسیار بالایی دارد که خوشبختانه امروز خودمان می توانیم این آزمایش را در کشور انجام دهیم تا امنیت خون اهدایی بالا باشد و بیماران بتوانند خون و فرآورده های لازم را با خیال راحت مصرف کنند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر نیز برای غربالگری سرولوژیک بیماری های ویروسی در انتقال خون از تست های بسیار پیشرفته ای به نام های لومینسانس کمی (CL) و لومینسانس الکترو کمی (ECL) استفاده می کنیم و از نظر بیماری های ویروسی نیز کشورمان جزو کشورهای اول سلامت است. خون اهدایی در جهان مایه مباهات است.

بر اساس اطلاعیه وزارت بهداشت، وی افزود: می‌خواهیم یک سطح بالاتر باشیم و آزمایش اسید نوکلئیک یا NAT را روی تمام خون‌های اهدایی انجام دهیم، بنابراین با راه‌اندازی این آزمایش‌ها، شاخص ایمنی خون‌های اهدایی در کشورمان بالا می‌رود. حتی بالاتر و باعث می شود دوره پنجره انتقال خون بیماری های ویروسی به طور قابل توجهی کاهش یابد.

معاون فنی و فناوری های نوین سازمان انتقال خون تصریح کرد: دوره پنجره زمانی بین ورود ویروس به بدن تا زمانی است که آزمایش ها می توانند آن را تشخیص دهند. آزمایش مولکولی این زمان را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد و ایمنی و سلامت خون را افزایش می دهد.

وی افزود: دوره پنجره برای هر ویروس متفاوت است. مثلاً برای HIV حدود 20 روز است که با TestNet به کمتر از 5 روز کاهش می یابد، دوره پنجره هپاتیت C 60 روز است که کمتر از 3 روز است و دوره پنجره برای هپاتیت B 30 روز است. که به 10 روز کاهش یافته است.

انتهای پیام

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)