70 درصد خون اهدایی «فیلتر» است.

0
(0)



معاون فنی و فناوری نوین سازمان انتقال خون با بیان اینکه میزان خون تصفیه شده در برخی استان های کشور به 70 درصد رسیده و این میزان در حال افزایش است، گفت: با وجود اینکه قیمت کیسه های فیلتر نسبت به سایر کیسه ها گرانتر است، مفید است که این کیسه ها چندین برابر هزینه شبکه بهداشت و درمان داشته باشند. سازمان انتقال خون با توجه به مزایای فیلتر کیسه ای در نظر دارد میزان تولید خون تصفیه شده را به 100 درصد برساند.

دکتر عبادالله سالک مقدم در گفت وگو با ایسنا. وی با بیان اینکه یکی از فرآورده های سازمان انتقال خون، خون تصفیه شده است، گفت: منظور از خون تصفیه شده این است که گلبول های سفید از خون جدا می شوند. زیرا گلبول های سفید خون اهدایی مضر هستند و باعث تب می شوند. برخی از ویروس ها مانند HTLV1 و HTLV2 نیز وجود دارد. وقتی گلبول های سفید از خون ریخته می شوند، این ویروس ها نیز ریخته می شوند. جداسازی گلبول های سفید خون از خون اهدایی مزایای بسیاری دارد. به عنوان مثال، در صورت نیاز به خون، میزان مرگ و میر بیماران جراحی قلب کاهش می یابد. نه تنها میزان مرگ و میر بیماران جراحی قلب که به خون نیاز دارند کاهش می یابد، بلکه میزان بستری شدن و بستری شدن نوزادان نیازمند خون در NICU نیز کاهش می یابد.

وی ادامه داد: جداسازی گلبول های سفید از خون اهدایی کار ارزشمندی است و ارزش افزوده به همراه دارد. اگرچه قیمت کیسه های فیلتر نسبت به سایر کیسه ها گرانتر است، اما مزایای این کیسه ها برای شبکه بهداشت چند برابر هزینه ها بیشتر است. سازمان انتقال خون با توجه به مزایای فیلتر کیسه ای در نظر دارد میزان تولید خون تصفیه شده را به 100 درصد برساند.

معاون فنی و فناوری های نوین سازمان انتقال خون درباره وضعیت خون تصفیه شده در کشور گفت: میزان خون تصفیه شده در برخی استان های کشور به مرز 70 درصد رسیده و این میزان در حال افزایش است. اگر چه خون تصفیه شده ارزشمند است، اما برای فیلتر کردن به کار و زمان بیشتری نیز نیاز دارد. با تامین نیروی انسانی و امکانات لازم در اختیار سازمان انتقال خون، می توانیم به سرعت میزان خون تصفیه شده را به 100 درصد برسانیم. در نظر داریم در سال آینده میزان خون تصفیه شده را به 80 درصد برسانیم.

وی همچنین با بیان اینکه تمرکز خود را بر تهیه محصول به صورت «پارچه بافته» گذاشته‌ایم، گفت: این محصول در قالب پارچه بافته شده است. وی گفت: در حال حاضر فرآورده های خونی به صورت «پی آر پی» ساخته می شود. خون کامل باید با روش خاصی به پلاسما، گلبول های قرمز و پلاکت تبدیل شود. روش PRP انجام شده توسط سازمان انتقال خون; ابتدا PRP تولید می شود و سپس محصولات دیگر تولید می شود. روش PRP مزایا و معایبی دارد.

معاون فنی و فناوری های نوین سازمان انتقال خون اضافه کرد: روش Buffycoat نسبت به پی آر پی زمان بر است و نیاز به تجهیزات خاصی دارد، اما استخراج پلاسما از هر خون کامل را حدود 30 تا 40 درصد افزایش می دهد و این امر در شرایطی است که پلاسما به یک کالای استراتژیک در جهان تبدیل شده است. همچنین طول عمر پلاکت های بدست آمده با روش پی آر پی حدود 3 روز و با بافی کوت به هفت روز می رسد. پلاکت یک محصول استراتژیک در نظر گرفته می شود زیرا عمر کوتاهی دارد.

سالیک مقدم افزود: انجام تست بافیکوت نیازمند تجهیزات ویژه است. آموزش این آزمایش در یکی از استان های کشور اجرا شده است و تسهیلاتی را برای فرآوری 500 هزار خون از این طریق برای سال آینده فراهم کرده ایم.

انتهای پیام

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)