۲۱۱ شیء تاریخی ایران در چین

0
(0)


به گفته ایسنا ، حدود سه هفته پیش ، عزت الله زارگامی – وزیر میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی – خبرنگاران در دادگاه دولت به خبرنگاران اطلاع دادند که تصمیم شورای دولت برای حذف 211 مکان ارزشمند تاریخی پس از تفاهم نامه با چین به عنوان است. در نمایشگاه شکوه ایران باستان که به مدت شش ماه در پکن منتشر شده است. وی گفت: وجود اماکن تاریخی ما و توضیحاتی که کارشناسان در آنجا می دهند می تواند نقش بزرگی در گسترش میراث تمدن و فرهنگی کشور ما داشته باشد. ضرغامی همچنین به برگزاری نمایشگاهی از آثار تاریخی چین در ایران اشاره کرد.

یک روز پس از اعلام این خبر ، علی دارابی – معاون وزیر میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی و معاون میراث فرهنگی – در ملاقات با لی چون – معاون وزیر فرهنگ و گردشگری و رئیس دولت ملی میراث فرهنگی چین گفت که از 11 ژانویه (21 دسامبر) در نمایشگاه “جلال ایران باستان” 216 اثر تاریخ ایران 3000 سال پیش در موزه پکن نمایش داده می شود.

لی چون ، معاون وزیر فرهنگ و جهانگردی ، همچنین از برگزاری نمایشگاهی از آثار فرهنگی ایران در شهر ممنوعه در پکن تشکر کرد و گفت: برگزاری یک نمایشگاه مهمترین روش آموزش برای آشنایی با تمدن یک کشور و شناسایی بین آنها است ملل . تمام تلاش ما حفظ 216 اثر تاریخی ایران است که در پکن و دیگر شهرهای چین به نمایش گذاشته می شود. برای حفظ آثار همکاری خوبی خواهیم داشت.

“چون” همچنین به 6،665 موزه موجود در این کشور اشاره کرد و گفت: “تأسیس جلال نمایشگاه ایران باستان شروع خوبی است ، به طوری که ما می توانیم آثار تاریخی موزه ایران در موزه های چین را به نمایش بگذاریم ، به این ترتیب چینی ها می توانند با تمدن باستان ایران آشنا شوند و آثار متقابل چینی باید در موزه های ایران به نمایش گذاشته شود و مردم ایران باید با فرهنگ چینی آشنا شوند.

نمایشگاه «شکوه ایران باستان» 211 شی تاریخی از عصر آهن تا صفوی – بیش از 3 هزار سال – به همراه 5 شی بازآفرینی شده (ملاقی) را به نمایش می گذارد. جام طلای مارلیک با نقش تک شاخ، آجر لعابدار کلایچی با نقش حیوان، پارچ دسته نقره ای همدان، تکوک سر شیر طلایی همدان، سر شیر پرسئوس از لاجورد، مجسمه پرسئوس از خمیر آبی، گچ انسان نیم تنه از فارس حاجی آباد ساسانی کاسه شیشه ای دیلمان گیلان، بشقاب نقره ساسانی و بشقاب پایه نقره ساسانی با سوارکار از جمله آثاری است که گفته می شود در چین به نمایش گذاشته شده است.

وزارت میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی همچنین باعث ایجاد چنین نمایشگاهی مطابق با تعهدات خود برای ارائه صحیح تاریخ و فرهنگ ایران به سایر ملل و فرهنگ ها و تشویق گردشگران چینی به سفر به ایران می شود ، با توجه به تأثیر این تأثیر برگزاری نمایشگاه برای جذب گردشگران خارجی

این نمایشگاه که از روز پنجشنبه 21 ژانویه در موزه قصر پکن (شهر ممنوعه) به مدت سه ماه برگزار می شود.این با مشارکت موزه ملی ایران و علی داروی – معاون رئیس جمهور میراث فرهنگی ، هادی میرزی – مدیر کل موزه ها – و جبرایل نوکاند – مدیر کل موزه ملی ایران قرار بود در مراسم افتتاحیه شرکت کنند.

هادی میرزایی – مدیر اداره کل موزه های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی – پیش از این ، وی گفت که تمام هزینه های مربوط به این نمایشگاه ، از تهیه اشیاء گرفته تا بسته بندی ، حمل و نقل و ارسال معتمدان دارایی های فرهنگی و تاریخی موزه ملی ایران و نمایندگان ایران برای حضور در افتتاحیه این نمایشگاه با چین بود.

مدیر کل موزه ها همچنین به ایسنا گفت که دولت چین در پاسخ به نگرانی های مربوط به حفاظت و ایمنی این آثار ، حمایت از این ملک را تضمین کرده است.

گفته می شود که این 211 شیء در موزه های شانگهای ، گوانگژو ، شنژن ، شیان و ارومقی با تأیید و تصویب دولت ایران به نمایش گذاشته می شوند.

موضوع برپایی نمایشگاهی از آثار تاریخی ایران در چین از سال 1400 پس از بیانیه مشترک «ابتکار اقدام آسیایی برای حفاظت از میراث فرهنگی» که به مناسبت پنجاهمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک امضا شد، مطرح شد. بین دو کشور در این بیانیه، دو کشور ایران و چین متعهد به برگزاری نمایشگاه‌های متقابل آثار موزه‌ای در خاک دو کشور هستند. بر این اساس در خرداد 1401 جبرائیل نوکنده – مدیرکل موزه ملی ایران – که تا سال 1397 و قبل از همه‌گیری کرونا نمایشگاه‌های مشترک و متقابلی را با بسیاری از کشورها برگزار کرده است، از مذاکرات ایران و چین برای برگزاری خبر داد. در چنین نمایشگاهی..

موزه ملی ایران پیش از این نمایشگاه هایی در چین برگزار کرده است. در سال 2013 ، حدود 10 اثر منتخب از موزه ملی ایران به موزه چین در شانگهای وام داده شد تا در 60 سالگرد این موزه به همراه 90 سرامیک تاریخی از آمریکا ، ترکیه ، انگلیس و ایتالیا به نمایش گذاشته شود.

در سال 2018 در نمایشگاهی با عنوان “شکوه تمدن های آسیایی” همراه با 21 کشور از جمله افغانستان، پاکستان، ارمنستان، هند، اردن، تاجیکستان، مغولستان، ترکمنستان، میانمار، سریلانکا، آذربایجان، لبنان، امارات متحده عربی، کامبوج، ژاپن، عربستان سعودی، مالزی، سنگاپور و لائوس از آسیا و یونان و مصر از اروپا و آفریقا 15 اثر تاریخی را برای نمایش در پکن ارسال کردند. در همان سال 14 شی دیگر از موزه ملی ایران در شهر ممنوعه چین در نمایشگاهی با عنوان “دنیای لانگ چوان: سلادون لانگ چوان و جهانی شدن” به نمایش گذاشته شد و بازگشت این آثار به ایران طبق دستورالعمل های دقیق انجام شد. دوران کرونا در سال 2019 مصادف شد.

برگزاری نمایشگاه های مشترک و انتقال تعدادی از آثار تاریخی ، که اغلب از موزه ملی ایران به موزه های کشورهای دیگر ، بیش از دو دهه قدیمی است ، که بیشتر به دلیل یادداشت های سازمان آن زمان یا فعلی است وزارت میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی و همچنین موزه ملی ایران با برخی موزه ها. و در سایر کشورها ، این نمایشگاه ها به طور مشترک یا متقابل در آلمان ، فرانسه ، ایتالیا ، هلند ، اسپانیا و چین برگزار می شدند. اما این رویه از اواخر سال 1397 به دلیل تشدید برخی تحریم ها و عدم تعهد شرکت های بیمه متوقف شد.

انتهای پیام



منبع

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)