چند نکته درباره اجرای عملیات «کربلای ۶»

0
(0)

به گزارش ایسنا، عملیات کربلای 6 برای آزادسازی ارتفاعات مهم شمال شرق نفت شهر توسط نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران طراحی و اجرا شد. جغرافیای طبیعی شهر نفت و ارتفاعات مرزی منطقه، موقعیت نظامی قوی تری به این شهر داد. در ابتدای تهاجم ارتش عراق، معدود مدافعان شهر نفت با تکیه بر این ارتفاعات بیش از 48 ساعت مقاومت کردند.

این عملیات در سوم دی ماه 1365 با رمز «یا فاطمه الزهرا (س)» در منطقه عمومی سومار به وسعت تقریبی 100 کیلومتر مربع آغاز شد. رزمندگان ایرانی با عبور از موانع مختلف از جمله میادین عظیم مین، سیم خاردار و تله های انفجاری به دشمن بعثی حمله کردند و پس از شکستن خطوط و مواضع دشمن، بیش از 60 کیلومتر از خاک میهن اسلامی را آزاد کردند.

عملیات کربلای 6 چهار روز پس از عملیات کربلای 5 در منطقه شلمچه انجام شد.

نفت شهر در دوم مهر 1359 اشغال شد و تا پایان جنگ در اشغال دشمن بود. در عملیات کربلای 6 تلاش برای آزادسازی نفت شهر و تصرف نفت خانه عراق صورت گرفت که نتیجه ای نداشت. در این عملیات شرکت های پیاده، زرهی و هوابرد ارتش جمهوری اسلامی ایران حضور داشتند. نتیجه عملیات ششم کربلا، کشته و زخمی شدن 3000 نفر از دشمنان و انهدام 20 دستگاه تانک و خودرو، 11 فروند هواپیما و دو فروند بالگرد دشمن بعثی و به اسارت گرفتن ده ها دستگاه تانک و خودرو بود.

عملیات کربلای 6 چهار روز پس از عملیات کربلای 5 در منطقه شلمچه انجام شد. این عملیات به منظور کاهش فشار دشمن در جنوب و درگیری با نیروهای دشمن در غرب کشور با حضور یگان های ارتش جمهوری اسلامی ایران انجام شد. در این عملیات دشمن با بمباران شیمیایی گسترده منطقه عملیاتی از جمله بیمارستان صحرایی سومار تلاش کرد از پیشروی رزمندگان ارتش اسلام جلوگیری کند، هرچند در این عملیات اهداف مورد انتظار محقق نشد، اما 40 کیلومتر مربع خاک میهن اسلامی آزاد شد و از عملیات کربلای5 پشتیبانی کرد. در منطقه شلمچه با موفقیت انجام شد.

نتایج عملیات کربلای 6 به شرح زیر است:

آزادسازی 40 کیلومتر مربع از میهن اسلامی.

انهدام گردان های یکم و دوم تیپ 108، گردان یکم تیپ 606، یک گردان از تیپ 80 پیاده، یک گردان از تیپ 45، یک تکاور و 3000 سرباز دشمن کشته و زخمی شدند.

انتهای پیام



منبع

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)