نکاتی برای فناوری نوظهور به نام وب 3

0
(0)



کیوان اگبرکار در گفت وگو با ایسنا، درباره وب 3 و مهمترین کاربردهای آن اظهار کرد: همانطور که می دانید وب 1، 2 و 3 و شبکه های آینده را داریم، اما وب 1 از اولین باری که اینترنت شکل گرفت، مورد استفاده قرار گرفته است. دسترسی به وب سایت ها و صفحات وب

وی افزود: همچنین واژه www.web از تار عنکبوت گرفته شده است، در واقع این اصطلاح به معنای تار عنکبوت گسترده جهانی است تا بتوانیم به شبکه ها و سایت های مختلف متصل شویم و مانند تار عنکبوت همه این موارد به یکدیگر متصل شوند. . وب 1 از زمان شکل گیری اینترنت تا اواسط دهه 2000 مانند سال 2005 ادامه دارد و اطلاعات به صورت یک طرفه توسط تولید کننده یا ارائه دهنده محتوا ارائه می شود و فقط کاربر می تواند آن را دریافت و مشاهده کند.

نقره ساز ادامه داد: اما وب 2 در اواسط دهه 2000 شروع شد و هنوز هم ادامه دارد. شبکه دوم فضایی است که کاربر می تواند در آن تعامل داشته باشد و در تولید محتوا نقش داشته باشد، بنابراین این شبکه کاربر محور بوده و کاربر می تواند با دیگران ارتباط برقرار کند.

این کارشناس حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه سخنان خود به وب 3 اشاره کرد و توضیح داد: وب 3 که کم کم وارد آن می شویم و به نوعی سایه های آن را از حدود دو سال پیش می بینیم و رایج ترین نشانه آن مصنوعی است. هوش این شبکه جایی است که می توان بدون نیاز به انسان محتوا تولید کرد. اینترنت اشیا و تجزیه و تحلیل داده ها، ارزهای رمزنگاری شده یا پول دیجیتال از جمله موضوعاتی هستند که در وب 3 مطرح شده و بسیار مهم هستند. علاوه بر موارد ذکر شده، وب 3 به افزایش کیفیت محتوا کمک می کند و هوشمندی در آن دیده می شود و در نتیجه محیط کاربری و تولید محتوا در حال تغییر است.

وی با اشاره به مزایای وب 3 خاطرنشان کرد: یکی از مزایای این شبکه دسترسی رایگان به اطلاعات است و امکان کسب اطلاعات از طرق مختلف را می دهد. همچنین ویژگی های بسیار خوبی برای داده ها و مالکیت محتوا ارائه می دهد.

اگبرکار درباره آخرین وضعیت وب 3 در جهان از جمله ایران گفت: این نوع استفاده از وب 3 نیاز به سخت افزار خاصی ندارد، اما شاید نیاز به نرم افزار خاصی داشته باشد، بنابراین اگر بخواهیم بگوییم کجا انجام شده است، می توان گفت. در سطح در حال آزمایش است و به میزان محدودی در حال آزمایش است، اما در سطح کلی باید انتظار داشته باشیم که یکباره اتفاق بیفتد، مانند هوش مصنوعی و شاهد پدیده وب سه باشیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: فناوری مانند آب است، راه خود را پیدا می کند و مدام در حال تحول است، به همین دلیل مواردی مانند فیلتراسیون نمی تواند روی آن تأثیر بگذارد. وقتی از وب 3 صحبت می کنیم و می گوییم امنیت، کیفیت بالا و خدمات بیشتری را به کاربران ارائه می دهد، بهتر است به جای محدود کردن این فضا فرهنگ سازی کنیم تا دچار آسیب و ضرر نشویم. اتفاقاً هنگام تغییر به استفاده از فیلترینگ و دریچه گاز، امنیت، کیفیت و سرعت کاهش می یابد و هزینه آن افزایش می یابد. بنابراین، دولت هایی که تصمیم می گیرند شکل دیگری از حکمرانی اینترنت داشته باشند، چقدر به فناوری های جدیدی مانند وب 3 توجه می کنند.

انتهای پیام

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)