اصلاح خط ریلی افغانستان بدون ماشین آلات مکانیزه راه آهن ایران امکان پذیر نیست.

0
(0)



سیدمصطفی داودی در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه خط آهن سنگان – کف – شمطیغ – روزنک توسط جمهوری اسلامی ایران و با هزینه ایران برای کمک به توسعه افغانستان ساخته شد، افزود: از این پروژه حدود 60 کیلومتر از شمتیغ به رزناک در این کشور افغانستان است که قرار بود تا هرات ادامه یابد.

وی ادامه داد: در سال 1399 این پروژه با میانگین سرعت 80 کیلومتر در ساعت توسط روسای جمهور دو کشور افتتاح شد و در سال 1400 به دلیل حوادث سیاسی افغانستان این خط در بخش های مختلف از جمله زیرساخت ها آسیب جدی دید. ساخت و ساز و ارتباطات مختل شده و اکثر وسایل ارتباطی این مجموعه نیز تخریب یا به سرقت رفته است.

معاون فنی و زیربنایی راه آهن گفت: پس از روی کار آمدن دولت جدید در افغانستان در سال 1401 از ایران خواسته شد تا ارتباط ریلی بین دو کشور برقرار کند و در این درخواست اعلام شد که ایرادات کشف شده توسط تیم فنی قبلی راه آهن ایران مشخص شد. در فروردین ماه 1402 با توجه به حساسیت موضوع و بنا به دستور مدیرعامل راه آهن، بالاترین سطح فنی راه آهن ایران برای بازدید از این محور تعیین شد و من به همراه تیم فنی از این محور بازدید کردم. .

داودی ادامه داد: در بازدید از این محور متوجه شد که لاین قبلی فقط اندکی آسیب دیده و در واقع ایرادات رفع نشده است. در واقع به نظر می رسد که اعلام رفع اشکال به دلیل عدم دانش فنی نیروهای افغان باشد. از آنجایی که کشور افغانستان راه آهن زیادی ندارد، نیروی فنی نیز ندارد و افرادی که در راه آهن افغانستان کار می کنند اخیرا توسط راه آهن ایران آموزش دیده اند. در بازدید از این محور که به صورت مشترک با مدیرعامل راه آهن افغانستان انجام شد، در جریان نکات و کاستی های مهم قرار گرفت.

وی ادامه داد: این خط توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل ایران ساخته شده است و برای شرایط فعلی خط (فقط برای عملیات قطار شامل ریل‌های پشتیبان و تراورس‌ها برای آماده‌سازی خط، سرعت حرکت 30 کیلومتر در ساعت را پیشنهاد کردند. خط). در حالی که در خطوط باربری ما امکان حرکت در خط با کیفیت زیر 60 کیلومتر بر ساعت وجود ندارد زیرا لکوموتیو به شدت آسیب دیده است.

معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن گفت: بازدید تیم فنی راه‌آهن از این راه‌آهن موید این واقعیت است که سرعت حرکت قطار عملیاتی در این محور 30 ​​کیلومتر در ساعت است. بحث ارتباط هم بررسی شد و متاسفانه وسایل ارتباطی خاصی برای راه آهن وجود نداشت. در دیدارهای مدیرعامل راه آهن ایران با افغانستان، راه آهن ایران آمادگی خود را برای اصلاح کاستی ها در زمینه کمک رسانی اعلام کرد که مورد استقبال طرف افغانستانی قرار گرفت.

داودی ادامه داد: بعداً در جلسه ای که در دفتر وزیر با حضور آقای کاظمی قمی برگزار شد، آقای کاظمی قمی شرکتی را برای ساخت و ساز و بهره برداری در افغانستان معرفی کرد که با توجه به اینکه این شرکت سابقه و تجربه ندارد. امکانات و این رایلی بود، او با مخالفت ما برخورد کرد. زیرا کشور ما برای طرف افغان خط ریلی ساخته است و اگر نتوانیم خدمات خوب و صادقانه در عرصه عملیاتی ارائه کنیم، ذهنیت منفی از طرف افغان ایجاد می شود و زحمات در عرصه ساخت و ساز به هدر می رود.

وی تصریح کرد: اگرچه شرکت راه آهن در این زمینه مسئولیتی ندارد، اما از آنجایی که شرکتی بدون تجربه و امکانات و به نام ایران وارد این حوزه شد، مخالفت خود را اعلام کردیم، زیرا اگر حادثه ای در این خطوط اتفاق بیفتد به پایان می رسد. نام ایران اخیراً شنیده‌ایم که نواقص این خط برطرف شده است اما تاکنون درخواست رسمی از راه آهن افغانستان برای بازدید از این خط راه‌آهن ایران نشده است و اعلام نظر رسمی راه‌آهن ایران در خصوص این محور ریلی منوط به اشاره است. بازدید نقطه ای از این خط .

معاون فنی و زیربنایی راه آهن گفت: پیش بینی ما این است که بهسازی این خط تکمیل نشود زیرا باید ماشین آلات مکانیزه برای رفع ایرادات این خط فرستاده شود و از آنجایی که افغانستان با هیچ کشوری ارتباط ریلی ندارد، این ماشین آلات باید از راه آهن خارج شود باید وارد افغانستان شود زیرا بررسی ها نشان می دهد که هیچ تجهیزات راه آهن کشور را ترک نکرده است.

داودی افزود: گمان می رود بهسازی انجام شده در این محور سطحی بوده زیرا از ریل UIC60 با تراورس بتنی در این محور استفاده شده و در خطوط ریلی سنگین امکان بهسازی دستی وجود ندارد. وقتی کاری در حوزه راه آهن انجام می شود باید درست و اصولی باشد و راه آهن صددرصد عملیاتی شود. برای ساخت این محور نمی توان چند هزار میلیارد هزینه کرد و یک اشتباه کوچک گروهی خارج از وزارت راه و شهرسازی عزت راه آهن را در کشور از بین می برد.

انتهای پیام

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)