ناگفته های آتش سوزی بیمارستان گاندی/ 50 درصد ساختمان ها و وزارتخانه های دولتی ناامن هستند

0
(0)



مدیر عامل سازمان آتش نشانی و ایمنی شهر تهران، نمای کامپوزیت را عامل گسترش و سرایت آتش به سایر طبقات بیمارستان گاندی اعلام کرد.

به گزارش ایسنادر جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران، کادرت الله محمدی با ارائه گزارشی از عملیات اطفای حریق در بیمارستان گاندی گفت: ساعت 18:20 عصر پنجشنبه آتش سوزی در بیمارستان گاندی به مرکز فرماندهی سازمان آتش نشانی اطلاع داده شد. و با توجه به اینکه خط قرمز برای مراکزی که اهالی در مواقع اضطراری نمی توانند خود را نجات دهند، 10 ایستگاه آتش نشانی به سرعت به محل حادثه اعزام شدند.

وی ادامه داد: اولویت نجات بیماران بود و بعد موضوع آتش سوزی بود. آسانسورها پایین بود، بنابراین انتقال بیماران دشوار بود. حتی از کردستان با ما تماس گرفتند که فرزندم جایی در بیمارستان است و باید نجات یابد. 9 جنین نجات یافتند و به این ترتیب جنین 70 ساله و 11 بیمار مراقبت های ویژه در بیمارستان نجات یافتند.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و ایمنی شهر تهران ادامه داد: تنها یک بیمار بود که در صورت قطع دستگاه فوت می کرد و با مراقبت های ویژه او را در اتاق مخصوص نگهداری کردیم و آن بیمار نیز نجات یافت.

محمدی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به اینکه آتش سوزی بیمارستان گاندی از اتاق 106 واقع در طبقه 16 شروع شد و به نمای کامپوزیت بیمارستان سرایت کرد، افزود: در بین لایه های کامپوزیت، ماده قابل اشتعال مانند بنزین وجود دارد که من از آن مطلع شدم. نمی دانم کدام آزمایشگاه این نما را ایجاد کرده است. آتش ما در طبقه شانزدهم بود، اما اگر نمای آن ساختمان مرکب نبود، هیچ کدام از طبقات شعله ور نمی شد و آتش در همان طبقه خاموش می شد.

وی افزود: سایت بیمارستان را نجات دادیم، 50 درصد این بیمارستان هتل و 50 درصد بیمارستان بود، اگر آتش به 50 درصد بیمارستان سرایت می کرد، این بیمارستان از کار افتاده بود و با کمبود بیمارستان فعلی. در تهران این بیمارستان به طور کامل از کار می افتد. در اطفای این ساختمان 16 طبقه نتوانستیم لوله کشی کنیم و مجبور شدیم از سیستم های اطفای حریق استفاده کنیم اما فیزیک آنجا بود اما آب نبود. اگر یک هزارم خسارت وارده به این بیمارستان را صرف ایمنی می کردند، این حادثه در این ابعاد اتفاق نمی افتاد. ما ممنوعیتی را اعلام نمی کنیم، اما شرکت ساختمانی باید از ایمنی ساختمانی که می سازد اطمینان حاصل کند.

50 درصد ساختمان‌های دولتی و وزارتخانه‌ها ناامن هستند

محمدی تاکید کرد: متاسفانه 50 درصد ساختمان های دولتی و وزارتخانه های ما ایمن نیستند اما اجازه بازدید را نمی دهند، بیمه ها می توانند در این راستا کمک کنند. چرا ساختمانی که گواهی آتش نشانی ندارد را بیمه کنیم؟ ساختمان ها برای بیمه باید گواهی آتش سوزی دریافت کنند.

وی ادامه داد: سرنوشت صدا خفه کن خودرو در شرکت های خودروسازی چه بود؟ اگر خودرویی در شهر آتش بگیرد، عابران کمک می کنند، اما کپسول های آتش نشانی در جاده کمک می کنند. قطعاً پیشگیری اولین و آخرین اولویت ماست، اما یک سازمان به تنهایی نمی تواند همه کارها را در این زمینه انجام دهد. ما الان در تهران یک آشفتگی امنیتی داریم.

20 هزار ساختمان خطرناک سازه در تهران

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و ایمنی شهر تهران به کاهش تعداد ساختمان های خطرناک به 75 ساختمان اشاره کرد و افزود: در این زمینه کوتاهی نخواهیم کرد و در سال 1403 تعداد این ساختمان ها را به صفر خواهیم رساند و دیگر اجازه نخواهیم داد. ایجاد یک ساختمان خطرناک ما 20000 ساختمان خطرناک سازه ای در تهران داریم. روزانه 400 تصادف ناشی از بی احتیاطی در تهران رخ می دهد.

وی ادامه داد: سال گذشته وزیر بهداشت دستور داد تا تمامی مراکز بهداشتی درمانی مورد تایید سازمان آتش نشانی قرار گیرند و به این ترتیب از 2500 مورد بازدید، 1800 مرکز بهداشتی درمانی مورد تایید سازمان آتش نشانی قرار گرفتند. خودمان به شهرک شهید بروجردی رفتیم و ایمن سازی کردیم. شهرک شهید بهشتی با 8 هزار واحد مسکونی را بعد از 30 سال مجبور به ایمن سازی کردیم. شهرهای دیگر مانند چیتگر، شهید محلاتی و… همچنین جلسه ای برای انجام واکسیناسیون برگزار کرد.

محمدی با اشاره به اخبار منتشر شده در برخی رسانه ها مبنی بر اینکه اگر نردبان بالاتر بود این عملیات زودتر تمام می شد، گفت: بزرگترین نردبان دنیا 64 متر است و چهار نردبان از این دست در تهران وجود دارد. هیچ ساختمانی وجود نداشت، اما ما از آخرین نسخه تجهیزات موجود در جهان استفاده کردیم. البته باید به به روز رسانی کمک کرد، ما نمی توانیم به روز رسانی تجهیزات را حتی یک سال به تعویق بیندازیم. بر این اساس شورای شهر باید در بودجه آتش نشانی کمک کند تا بتوانیم تجهیزات به روز خریداری کنیم. از طرفی کارکنان سازمان آتش نشانی در تمام استان تهران به جز شهر تهران به شدت مشغول به کار هستند که لازم است با کمک آتش نشانی تهران بخشی از مشکلات معیشتی خود را برطرف کنند.

پس از ارائه گزارش، محمدی مدیرعامل سازمان آتش نشانی و ایمنی شهر تهران، چمران، رئیس شورای شهر تهران نیز اظهار داشت: در سال 1394 مصوبه ای داشتیم که استفاده از نماهای کامپوزیت را ممنوع کرده بود اما با نامه نگاری فشار زیادی را ثابت کردند. و مصاحبه تا اینکه در نهایت این ممنوعیت محدود به ساختمان های مسکونی شد. قطعا باید برنامه ای برای ممنوعیت استفاده از نماهای کامپوزیت در ساختمان های عمومی مانند هتل ها و بیمارستان ها ارائه کنیم.

انتهای پیام

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)