میزان بروز دیابت در ایرانیان/ چرا شیوع دیابت نوع 2 در بین جوانان رو به افزایش است

0
(0)


معاون فنی مرکز مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت ضمن تشریح آخرین آمار ابتلا به دیابت در ایران و جهان گفت: دیابت نوع دو معمولاً بیماری افراد میانسال و سالمند است. اما در سال های اخیر به دلیل افزایش چاقی، عدم تحرک بدنی و تغذیه نامناسب، به طور فزاینده ای در گروه سنی نوجوانان و جوانان شایع شده است.

دکتر علیرضا مهدوی در گفت و گو با ایسنا در آستانه روز جهانی دیابت. وی در خصوص اعلام روز جهانی دیابت با اشاره به شعار امسال این روز، “دیابت: شناخت خطرات، اقدام موثر”، تصریح کرد: فدراسیون بین المللی در پاسخ به روند افزایشی ابتلا به دیابت در سراسر جهان از سال 1991 در مورد دیابت و (IDF)) و سازمان بهداشت جهانی یک روز در تقویم به این بیماری اختصاص داده است.

وی افزود: دلیل انتخاب 14 نوامبر (23 آبان) به عنوان روز جهانی دیابت، تولد «فردریک بانتینگ» (کاشف انسولین) است. روز جهانی دیابت توسط 230 عضو IDF در 170 کشور جهان گرامی داشته می شود.

دیابت؛ یکی از شایع ترین بیماری های غیر واگیر

وی با اشاره به اینکه دیابت یکی از شایع ترین بیماری های غیرواگیر در جهان است، گفت: این بیماری چهارمین یا پنجمین عامل مرگ و میر در اکثر کشورهای توسعه یافته است. همچنین شواهد علمی مبنی بر شیوع این بیماری در کشورهای در حال توسعه اقتصادی وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه در کنار دیابت، اختلال تحمل گلوکز (IGT) نیز یکی از مشکلات عمده سلامتی است، تصریح کرد: افراد مبتلا به اختلال تحمل گلوکز بیش از سایرین در معرض خطر ابتلا به دیابت و بیماری های قلبی عروقی هستند.

انواع دیابت را بشناسید

معاون فنی مرکز مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت با اشاره به اینکه دیابت یک بیماری جدی و درازمدت است، گفت: دیابت زمانی رخ می دهد که بدن یا نتواند انسولین تولید کند یا نتواند به طور موثر از آن استفاده کند. به طور کلی دیابت به سه گروه دیابت نوع 1، دیابت نوع 2 و دیابت بارداری طبقه بندی می شود.

دیابت نوع 1 بیش از یک میلیون کودک را تحت تاثیر قرار می دهد

وی با بیان اینکه دیابت نوع یک بیماری دوران کودکی و نوجوانی است، گفت: البته دیابت نوع یک در هر سنی ممکن است بروز کند و حداقل در حال حاضر قابل پیشگیری نیست. با این حال، با عرضه مداوم انسولین، آموزش، مراقبت از خود و نظارت بر قند خون، افراد مبتلا به دیابت نوع 1 می توانند زندگی سالمی داشته باشند. اما به طور کلی، در حال حاضر هیچ مداخله موثر و ایمنی برای پیشگیری از دیابت نوع 1 وجود ندارد.بیش از 1.2 میلیون کودک و نوجوان در سراسر جهان (زیر 19 سال) با دیابت نوع 1 زندگی می کنند.

به گفته وی، عدم دسترسی به انسولین و عدم تشخیص یا تأخیر در تشخیص دیابت نوع یک منجر به کتواسیدوز دیابتی می شود که یکی از علل شایع مرگ و میر کودکان و جوانان مبتلا به دیابت است.

شیوع دیابت در ایرانیان/ چرا شیوع دیابت نوع 2 در جوانان رو به افزایش است

افزایش بروز دیابت نوع 2 در جوانان

وی افزود: دیابت نوع دو معمولاً بیماری میانسالان و سالمندان است. اما در سال های اخیر به دلیل افزایش چاقی، عدم فعالیت بدنی و تغذیه نامناسب به طور فزاینده ای در گروه سنی نوجوانان و جوانان دیده می شود.

مهدوی با اشاره به اینکه حدود 90 درصد دیابت در جهان را دیابت نوع 2 تشکیل می دهد، گفت: آموزش، خودمراقبتی و رعایت سبک زندگی سالم و مصرف دارو در کنترل این بیماری موثر است. دیابت نوع 2 قابل پیشگیری است و در برخی موارد در مراحل اولیه بیماری قابل درمان است.

شیوع دیابت در جهان چقدر است؟

وی درباره میزان بروز دیابت در دنیا گفت: تعداد مبتلایان به دیابت است در رده سنی 20 تا 79 سال در سال 2021 بیش از 537 میلیون نفر وجود داشت و پیش بینی می شود این تعداد تا سال 2045 از 784 میلیون نفر فراتر رود. از سوی دیگر هزینه های بهداشت و درمان ناشی از دیابت در سال 2021 حداقل 966 میلیارد دلار بوده است که در سال 2045 به 1054 میلیارد دلار خواهد رسید.

ناآگاهی 230 میلیون نفر مبتلا به دیابت از بیماری خود

مهدوی به این نکته اشاره کرد تعداد افراد مبتلا به دیابت نوع 1 و نوع 2 در سراسر جهان در حال افزایش است. وی گفت: متاسفانه بیش از 75 درصد بیماران در کشورهای کم درآمد و متوسط ​​زندگی می کنند و نیمی از افراد دیابتی یعنی. بیش از 230 میلیون نفر از بیماری خود بی اطلاع هستند.

نقش دیابت در بیش از 6 میلیون مرگ

وی با بیان اینکه دیابت عامل مستقیم مرگ 6.7 میلیون نفر در جهان در سال است، تصریح کرد: این در حالی است که تغییر سبک زندگی می تواند تا 70 درصد از دیابت نوع 2 پیشگیری کند. زیرا کنترل عوامل خطر دیابت تا 11 درصد از کل هزینه های مراقبت های بهداشتی را کاهش می دهد.

بیشتر در مورد آن بخوانید:

5 استان دارای رکورد دیابت در کشور / افزایش 30 درصدی شیوع این بیماری

پیش بینی افزایش شیوع دیابت پس از همه گیری کرونا

دیابت یکی از علل اصلی مرگ و میر زودرس است

معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، دیابت و عوارض ناشی از آن را یکی از علل اصلی مرگ‌های زودرس در اکثر کشورها عنوان کرد و گفت: عوارض قلبی عروقی یکی از علل اصلی مرگ و میر در افراد دیابتی است. و در برخی کشورها بیش از نیمی از مرگ و میرها را به خود اختصاص می دهند. 32.6 درصد از مرگ و میرهای ناشی از دیابت در افراد زیر 60 سال است.

آخرین آمار از بروز دیابت در ایران

وی در خصوص میزان بروز دیابت در ایران نیز اظهار داشت: بر اساس آمار منتشر شده توسط آخرین نظرسنجی ملی در سال 1400، تعداد کل بیماران دیابتی در بین جمعیت بالای 25 سال ایران بیش از 7 میلیون نفر برآورد شده است. و شیوع دیابت در همان سال نیز 14.15 درصد (میانگین قند خون در جمعیت مذکور 105.51 میلی گرم در دسی لیتر) بود، نسبت زنان 14.71 درصد و نسبت مردان 13.44 درصد برآورد شد. همچنین شیوع پیش دیابت در همین جمعیت 79/24 درصد، نسبت زنان 54/23 درصد و نسبت مردان 35/26 درصد بوده است.

به گفته وی، در این جمعیت آگاهی از دیابت 73.29 درصد، پوشش درمانی 65.05 درصد و درمان مؤثر 31.06 درصد بوده است.

سهم دیابت در هزینه های نظام سلامت

مهدوی درباره هزینه درمان دیابت در کشور توضیح داد: بر اساس مطالعه انجام شده در سال 1390، کل هزینه دیابت نوع 2 در ایران 3.78 میلیارد دلار برآورد شده است که از این میزان هزینه های مستقیم درمانی و هزینه های غیرپزشکی معادل 2. 04 است. میلیارد دلار و هزینه های غیرمستقیم 1.73 میلیارد دلار برآورد شد. بطور کلی حدود 8.69 درصد از کل هزینه های بهداشتی در ایران صرف کنترل بیماران دیابتی نوع 2 می شود.

وضعیت پوشش بیمه خدمات مرتبط با دیابت

وی درباره وضعیت دسترسی به داروهای دیابت گفت: میزان دسترسی به داروهای دیابت در نقاط مختلف دنیا متفاوت است. دسترسی به انسولین در کشورهای با درآمد بالا بیشتر و در کشورهای کم درآمد کمتر است. در ایران تمامی داروهای دیابت تحت پوشش بیمه قرار دارند و بیش از 90 درصد داروهای دیابت (حداقل یک دارو از هر گروه دارویی تحت پوشش بیمه قرار دارد) در فارماکوپه کشور قرار دارد.

شیوع دیابت در ایرانیان/ چرا شیوع دیابت نوع 2 در جوانان رو به افزایش است

اهمیت اصلاح سبک زندگی برای پیشگیری از دیابت

وی با اشاره به نقش مهم تغییر سبک زندگی در پیشگیری از ابتلا به دیابت، تصریح کرد: با پیروی از سبک زندگی سالم می توان ابتلا به دیابت را حداقل 11 سال به تعویق انداخت و حتی در 20 درصد موارد از بروز دیابت پیشگیری کرد. مداخلات موثر در شیوه زندگی شامل کاهش وزن (حداقل 7 درصد) از وزن اولیه فرد از طریق رژیم غذایی سالم (کم چربی و کالری) و فعالیت بدنی متوسط ​​(حداقل 150 دقیقه در هفته) است.

وی غربالگری دیابت نوع 2 را مقرون به صرفه تر از سایر غربالگری های سایر بیماری ها می داند و می گوید: به خصوص اگر غربالگری در افراد مبتلا به فشار خون بالا (در هر سنی) و یا در افراد 55 تا 75 سال انجام شود، می تواند انجام شود. بسیار مفید است.» غربالگری بیماری در طول ویزیت های معمول بسیار مقرون به صرفه تر از غربالگری جمعیت عمومی است؛ با این حال، غربالگری هدفمند در افرادی با یک یا چند عامل خطر بیماری های غیرواگیر گزارش شده است که بیشترین تأثیر را دارد.

چه عواملی باعث دیابت نوع 2 می شود؟

معاون فنی مرکز مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت با اشاره به اینکه دیابت نوع دو بیش از 90 درصد دیابت ها را تشکیل می دهد، درباره عوامل خطر ابتلا به دیابت نوع 2 گفت: چندین عامل خطر شامل سابقه خانوادگی است. دیابت، اضافه وزن، رژیم غذایی ناسالم، عدم فعالیت بدنی، بالا رفتن سن، فشار خون بالا، قومیت، اختلال تحمل گلوکز (IGT) و اختلال در گلوکز ناشتا، سابقه دیابت بارداری و تغذیه نامناسب در دوران بارداری با دیابت نوع 2 مرتبط است. .

وی با تاکید بر اینکه افزایش فعالیت بدنی برای کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 مفید است، توصیه می کند: افراد باید حداقل 150 دقیقه فعالیت هوازی متوسط ​​تا شدید (مانند پیاده روی، دویدن، شنا یا دوچرخه سواری) را در هفته و در فواصل زمانی مختلف انجام دهند. 3 تا 5 روز به عنوان هدف. همچنین توصیه می کنیم هفته ای یک ساعت فعالیت های قدرتی، استقامتی و انعطاف پذیری انجام دهند.

انتهای پیام

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)