ما نباید روی صادرات طلا حساس باشیم

0
(0)



محمدمهدی برادران امروز (18 آبان) در افتتاحیه هشتمین نمایشگاه تخصصی طلا، جواهرات، نقره، فیروزه، سنگ های قیمتی، ماشین آلات و صنایع وابسته که در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی مشهد برگزار شد، گفت: صنعت نمایشگاهی در همه جای دنیا وجود دارد. پیشرو در سایر صنایع.” امیدوارم نمایشگاه امروز، نمایشگاه تبریز دو هفته پیش و نمایشگاه بهمن تهران بتواند سطح بالاتری از توانمندی های صنعت را به نمایش بگذارد. توانمندی های مالی این صنعت، تجربه، تخصص و هنرمندی در این حوزه است. طلا و جواهر می تواند الگویی باشد به خصوص برای نسل آینده که این مسیر را طی کنند.

وی بیان کرد: ما در زمینه چاپگرهای سه بعدی ذینفع سوم هستیم و در زمینه ماشین آلات صنعتی توانسته ایم به کشورهایی که ما را تحریم کرده اند صادرات داشته باشیم. این نمایشگاه مزایای دیگری از جمله برجسته سازی کارگاه های آموزشی در کنار نمایشگاه ها دارد که یک ضرورت است. قسمت اصلی نمایشگاه کارگاه های جانبی و آموزشی بود که متاسفانه در صنعت نمایشگاهی کمتر به آن پرداخته ایم.

معاون صنعتی وزارت صمت ادامه داد: در صنعت طلای خراسان زنجیره استخراج شمش و تبدیل به مصنوعات طلا و جواهرات و حتی آثار هنری خاص داریم. فیروزه ای خاص این نقطه از کشور ماست و این رنگ متعلق به خراسان رضوی و بارگاه امام رضا (ع) است.

برادران با بیان اینکه در زمینه طلا همچنان از منحنی ها جلوتر هستیم، گفت: از نظر فرهنگی نسبت به صادرات طلا حساس هستیم و اگر خبری مبنی بر خروج یک تن طلا از کشور منتشر شود، مورد توجه قرار می گیرد. اخبار منفی این فرهنگ باید اصلاح شود. برای تسهیل صادرات باید حساسیت های بی مورد و نگاه های سلیقه ای را کاهش دهیم. ابتدا واردات را تسهیل کردیم و 13 تن طلا وارد کشور شد، بنابراین نگران خروج یک تن طلا از کشور نباشیم.

وی ادامه داد: این تمام تعامل ماست و همه نشست ها، نمایشگاه ها و آموزش ها را برای تسهیل صادرات و واردات برگزار می کنیم. بر اساس مصوبه شورای دولت، تعرفه گمرکی برای واردات طلا صفر است، یعنی هر فردی که قصد واردات شمش طلا به کشور را داشته باشد مجاز است. از آن زمان تاکنون 13 تن طلا وارد شده است، بنابراین نگران صادرات مصنوعات طلا نباشیم.

معاون مدیرکل صنعت وزارت امنیت گفت: همه باید نگاه فرهنگی خود را تغییر دهند. از آنجایی که صادرات فولاد حساس نیست، صادرات طلا نیز نباید حساس باشد. همانطور که شفافیت فولاد حساس نیست، شفافیت طلا هم نباید حساس باشد. ما از نظر فرهنگی و تاریخی نسبت به پنهان کردن برخی اطلاعات حساس هستیم.

برادران با اشاره به رونمایی از سند راهبرد صنعت طلا و جواهر گفت: امروز در حال رونمایی از این سند هستیم. این اولین بار است که اسناد راهبردی را در شهری غیر از تهران افشا می کنیم. این سند هم به وضعیت صنعت می پردازد و هم اهداف بسیار بلندپروازانه ای را تعیین می کند. در حوزه تولید نیز در افق 1407 افزایش 10 برابری یعنی 500 تن تولید را تعیین کرده ایم.

وی افزود: در حوزه صادرات افق 50 برابری یعنی صادرات 50 تنی و در حوزه اشتغال 100 هزار شغل یعنی رسیدن به 500 هزار شغل را هدف گذاری کرده ایم. ما این اهداف را تا زمانی دنبال می کنیم که محقق شوند و در صورت رفع موانع تحقق آنها قطعی شود. اگر عزم ما راسخ باشد می توانیم به این اهداف دست پیدا کنیم که باعث افزایش اشتغال، صادرات، تولید، درآمد و ارزش افزوده می شود.

انتهای پیام

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)