گاهی علوم انسانی غربی بر اصولی استوار است که 100 درصد با مبانی اسلام متفاوت است

0
(0)

آیت الله صادق آملی لاریجانی شامگاه 18 آذرماه در دیدار با طلاب و نخبگان حوزه در مدرسه فقه مشهد در خصوص تولید علوم انسانی اسلامی، اظهار داشت: این موضوع برای ما سرنوشت ساز است، زیرا قرن هاست اندیشمندان اسلامی کار کرده اند. و آثار بزرگی در مسیر علم خلق کردند، چون علوم انسانی از غرب به کشورهای اسلامی از جمله ایران سرازیر شد، به نظر می‌رسید که زندگی جداگانه‌ای برای خود داشته باشند و ارتباطی با علوم ما نداشته باشند.

و افزود: حتی در فلسفه، اقتصاد، جامعه شناسی و سایر علوم نیز چنین است. این پرسش در عصر ما به دلیل رابطه ای که باید میان آموزه های اسلامی و آنچه از غرب می آید، بسیار مهم است.

رئیس مجمع تشخیص استعدادها تصریح کرد: گاهی علوم انسانی غربی بر اصولی استوار است که با اصولی که از کتاب و سنت می گیریم 100 درصد متفاوت است. این امر در زندگی مؤمن بسیار مؤثر است. مثلاً یک روانشناس وارسته وقتی قرآن می خواند درک انسان را پیدا می کند، اما وقتی کتاب های روانشناسی غربی را تدریس می کند در درون خودش به تناقض می رسد و همان تضادی که می تواند در جامعه هم پیش بیاید. در درون انسان وارسته رخ می دهد. ایجاد می شود

آملی لاریجانی ادامه داد: ما کتابی داریم که چراغ و راهنمای بشریت است. پس ما در مسائل اقتصادی نظری نداریم؟ آیا امکان دارد؟ بنابراین برای ما مهم است که ارتباط خود را با علومی که از غرب آمده است نشان دهیم.

این خبر با…

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)