شیوع بیماری های تنفسی با سردتر شدن هوا/آیا دوباره ماسک بزنیم؟

0
(0)



معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت آخرین وضعیت شیوع بیماری‌های ویروسی فصلی را تشریح و تاکید کرد: حتی افرادی که بیمار نیستند نیز در صورت حضور در مکان‌های شلوغ از ماسک استفاده کنند.

دکتر بابک عشرتی در گفت وگو با ایسنا. وی گفت: امسال نیز مانند سال‌های قبل از شیوع کرونا، از مهرماه شاهد افزایش موارد بیماری‌های تنفسی عمدتاً به دلیل تشخیص آنفولانزا بوده‌ایم. این روند ادامه دارد و انتظار داریم تا بهمن یا اسفند ادامه داشته باشد.

وی افزود: در حال حاضر با توجه به آزمایشات و سیستم نظارتی که وجود دارد حدود 28 درصد از نمونه های مورد آزمایش آنفولانزا، 12 درصد کرونا و بقیه سایر ویروس ها هستند.

وی با تاکید بر اینکه این روند کاملاً مورد انتظار است، گفت: اتفاق عجیبی نیفتاده است، اما با سرد شدن هوا امکان افزایش بیماری های تنفسی وجود دارد.

معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: مانند هر سال رعایت بهداشت فردی، پرهیز از حضور افراد مبتلا به این بیماری در جوامع، استفاده از ماسک در مکان‌های شلوغ و غیره توصیه می‌شود.

وی با تاکید بر اهمیت استفاده از ماسک برای مبتلایان به بیماری های تنفسی برای جلوگیری از انتقال این بیماری به دیگران، گفت: حتی کسانی که بیمار نیستند نیز در صورت حضور در مکان های شلوغ از ماسک استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه دوران طلایی تزریق واکسن آنفولانزا سپری شده است، گفت: هنوز امکان تزریق واکسن تا بهمن ماه وجود دارد و به افراد پرخطری که هنوز واکسینه نشده اند مانند زنان باردار، سالمندان و مبتلایان به بیماری کوبا توصیه می کنیم. -بیماری های بیماری و… فراموش نکنید که واکسن را به خودتان تزریق کنید.

عشراتی با بیان اینکه ممکن است برخی بیماران بدون علامت باشند اما می توانند ویروس را منتقل کنند، تصریح کرد: در مورد بیماران علامت دار اولین توصیه ما این است که تا بهبود علائم در خانه بمانند.

وی افزود: علائمی که از آن صحبت می کنیم سوزش گلو، آبریزش بینی، تب و بدن درد است که در بیماری های حاد تنفسی به ویژه آنفولانزا ایجاد می شود و در حالی که فرد بیمار این علائم را دارد باید در منزل استراحت کند تا سرایت نکند. از طرفی در خانه ماندن به کاهش طول مدت بیماری و کاهش عوارض بیماری کمک می کند.

معاون فنی مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت تاکید کرد: معمولا مواردی که به بستری شدن ختم می شود، بیشتر کسانی هستند که بیماری زمینه ای دارند یا سیستم ایمنی بدنشان ضعیف است. در واقع افراد مبتلا به دیابت و فشار خون بالا، سالمندان و زنان باردار باید بسیار مراقب باشند. زیرا در صورت ابتلا می توانند حالت های بیماری شدیدی را تجربه کنند.

وی به زنان باردار توصیه کرد: در صورت احساس درد در بدن یا حتی تنگی نفس خفیف، مشکل را جدی گرفته و به پزشک مراجعه کنند.

به گفته وی، عفونت های تنفسی شایع در این فصل عموما ویروسی هستند و آنتی بیوتیک ها تاثیری در درمان آن ندارند و تجویز بی رویه آن یا اصرار بیمار به پزشک برای تجویز این دارو تنها می تواند باعث ایجاد مقاومت میکروبی شود.

انتهای پیام

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)