شناسایی 1200 اهداکننده نادر خون در کشور

0
(0)



سازمان انتقال خون ایران به‌عنوان اولین کشور مسلمانی که به انجمن بین‌المللی خون‌های نادر پیوسته است، تاکنون 1200 اهداکننده گروه‌های خونی نادر مختلف را شناسایی و در پایگاه‌های اطلاعاتی ثبت کرده است.

به گزارش ایسنادکتر عباداله سالک مقدم معاون فنی و فناوری های نوین سازمان انتقال خون به مناسبت 30 دی روز ملی خون نادر خاطرنشان کرد: در حال حاضر 354 واحد خون کمیاب در دمای منفی 80 درجه سانتیگراد برای تزریق منجمد می شود. به ضرورتی که با توجه به نیاز و اعلام بیمارستان ها در شرایط بسیار خاص در اختیار بیماران مبتلا به این گروه های خونی قرار می گیرد.

سالک محمد افزود: تاکنون 45 سیستم گروه خونی و بیش از 360 آنتی ژن مرتبط با گروه های خونی کمیاب کشف شده است و هر ساله تعداد بیشتری نیز شناسایی می شود.

وی ادامه داد: اگر از هر 1000 تا 5000 نفر در یک نفر گروه خونی مشابه وجود داشته باشد، گروه خونی آن فرد نادر است و اگر در جمعیت 5 هزار نفری یا بیشتر گروه خونی مشابهی وجود نداشته باشد، بسیار به حساب می آید. گروه خونی نادر

معاون فنی و فناوری های نوین سازمان انتقال خون با اشاره به سابقه شناسایی خون های نادر در جهان و ایران گفت: در سال 1343 هجری شمسی یک کارگروه بین المللی در این زمینه تشکیل شد و هدف این بود که اگر برای یک بیماری با گروه خونی بسیار نادر در هر کشوری، در صورت عدم یافتن اهداکننده با گروه خونی مشابه بیمار، امکان یافتن خون سازگار در بین اهداکنندگان سایر کشورهای جهان فراهم می‌شود.

وی افزود: تا به امروز ، تا به امروز ، فقط 27 کشور از فناوری و دانش برای تشخیص انواع خون نادر برخوردار هستند و توانسته اند عضو این گروه کاری شوند و ایران شانزدهمین کشور عضو این کارگروه است.

سالک مقدم روز ملی خون نادر اعلام کرد: 31 آذرماه به مناسبت شناسایی و اهدای خون به یک کودک گروه خونی در بمبئی به عنوان روز ملی خون نادر اعلام شد و عمل جراحی این کودک 18 ماهه با اهدای خون کمیاب و محموله آن انجام شد. به شهر تبریز در سال 1390 با موفقیت به پایان رسید.

وی درباره خطر انتقال خون ناسازگار به مبتلایان به خون نادر گفت: خون سازگار باید حتما به فرد تزریق شود، زیرا در صورت تزریق خون ناسازگار، بدن فرد گیرنده علیه آنتی ژن هایی که در بدن وی وجود ندارد، آنتی بادی می سازد. و گیرنده او ممکن است عوارض داشته باشد و این تهدید کننده زندگی است.

وی افزود: در سطح گلبول های قرمز مواد و ترکیباتی پروتئینی به نام آنتی ژن وجود دارد که ژن های تولید کننده آن ها از والدین به فرزندان به ارث می رسد و وجود برخی از آنها می تواند گروه خونی ما را تعیین کند مثلاً اگر گروه خونی شما وجود دارد. A است، آنتی ژن A در سطح گلبول های قرمز شما وجود دارد.

به گزارش روابط عمومی سازمان انتقال خون، سالک مقدم افزود: در واقع سیستم گروه خونی ABO که اکثر افراد با آن آشنایی دارند، سیستم اصلی گروه خونی است و سایر سیستم ها مانند کل، دافی، کید جزء سایر گروه های خونی هستند. و به اصطلاح گروه های خونی ثانویه هستند

معاون فنی و فناوری های نوین سازمان در خصوص روند تهیه و نگهداری خون کمیاب گفت: پس از شناسایی افراد دارای خون کمیاب، خون اهدایی با روش های خاصی تهیه می شود و پس از افزودن مواد محافظ به آن، در دمای منفی 80 درجه سانتی گراد درجه سانتیگراد ذخیره می شود تا به محض نیاز به آنها در دسترس بیماران باشد تاکنون 100 واحد خون بسیار نادر در بانک خون نادر سازمان ذخیره شده و 170 اهدا کننده از این استخر شناسایی شده اند.

وی افزود: تاکنون با بررسی و تحقیق حدود 40 هزار اهداکننده خون در سراسر کشور، 1200 نفر به عنوان اهداکنندگان نادر در پایگاه انتقال خون قرار گرفتند که از این تعداد 95 درصد مرد و 5 درصد زن هستند.

سالک محمد خاطرنشان کرد: از سال 1394 تا 1402 بیش از 280 واحد خون کمیاب برای مصرف بیماران نیازمند به این خون به مراکز درمانی ارسال شد که 14 واحد از این خون در سال جاری ارسال شد.

انتهای پیام

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)