خاطراتی که در «ساعت قرار» گفته شد

0
(0)


به گزارش ایسنا، مراسم افتتاحیه کتاب «ساعت قار» مستند خاطره سرداران شهید دفاع مقدس به قلم دکتر حسین زکریای عزیزی; دبیرکل «مجمع خبرنگاران و نویسندگان دفاع مقدس و مقاومت» با حضور اصحاب قلم و اصحاب رسانه و همچنین حجت الاسلام عبدالعلی، گواهی رئیس عقیدتی سیاسی ستاد کل نیروهای مسلح شب گذشته در خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم به ریاست هادی صالحی، دکتر حسین زکریای عزیزی نویسنده کتاب «ساعت قار» گفت: در کتاب ساعت قار معمولاً از فرماندهانی نام برده می شود که اکثر آنها از سرداران یا رزمندگان گمنام بسیجی هستند که حماسه های خاصی خلق کردند که نامشان در جایی ذکر نشده است.

حسین زکریای عزیزی

زکریا عزیزی گفت: از سال 1357 تا 1363 خبرنگار صفحه «جبهه و جنگ» روزنامه جمهوری اسلامی بودم و افتخار خبرنگاری برای شهدا و پاسداشت دفاع مقدس را دارم. من با فرماندهانی مثل شهید احمد کاظمی یا حاج قاسم سلیمانی مصاحبه های زیادی دارم. در حال حاضر مشغول نگارش کتابی درباره حاج قاسم هستم و برای تکمیل آن از مصاحبه هایی که با این عزیز داشتم استفاده می کنم که تاکنون منتشر نشده است.

دبیرکل انجمن خبرنگاران و نویسندگان دفاع مقدس و مقاومت افزود: شیوه نگارش کتاب «ساعت القر» ابداع شده، اما از استناد مطالب کاسته نمی شود. در مصاحبه ها مهم ترین و زیباترین خاطره را تبدیل به داستان کردم. برای من مهم بود که داستان ها را کوتاه نگه دارم تا مخاطب ترغیب شود که در مورد راوی اطلاعات پیدا کند. هدف اصلی از نگارش این کتاب، سهولت ارتباط مخاطب با داستان ها بود.

نویسنده کتاب‌هایی مانند «ریشه دربهشت»، «پابه پای ستاره» و «روز راز خرمایی» توضیح داد: آخرین کتابم «گفت و گوی ناتمام» بود که در سال 92 منتشر شد و پس از 10 سال منتشر شد. دلیل این تاخیر مسئولیت‌های اجرایی است که بر دوش داشتم.

زکریا عزیزی یادآور شد: هدف از نوشتن این است که خود شهدا نخواهند، هیچکس نمی تواند بنویسد. در کتاب دوست صمیمی در اوج معلولیت بودم و مدرک نداشتم و همچنین به دوستان شهید عیسی ذوالفقاری فرمانده سپاه دژبان دسترسی نداشتم. خواب شهید را دیدم و آدرس جایی را که دست خطش بود به من داد و این یک فصل از کتاب را تشکیل داد. نمی توانستم به آنها بگویم که خواب شهید را دیدم تا اینکه خوابم را با برادرش در میان گذاشتم.

در طی این آیین،حجت الاسلام عبدالعلی گواهی رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ستاد کل نیروهای مسلح گفت: حسین زکریا را از دوران جوانی اش می شناسم. او از همان ابتدا دغدغه حراست مقدس را داشته و تاکنون 28 عنوان کتاب از او منتشر شده است. مقام معظم رهبری تاکید دارند که 100 بار سند دفاع مقدس تولید شود و باید در این زمینه اتفاق مبارکی بیفتد.

وی ادامه داد: هنوز نتوانسته ایم فرهنگ حفاظت مقدس را به نسلی معرفی کنیم که فقط بخشی از آنها حراست مقدس را درک کردند. ما باید این فرهنگ را برای نسل جدید تبیین کنیم زیرا حراست مقدس برکات مادی و معنوی بسیاری دارد. فکر می کنم در این زمینه اشتباهات زیادی مرتکب شدیم. نویسنده کتاب «ساعت» پس از 10 سال قطعا سبک نگارش خود را تغییر داده است.

خاطراتی که در آن گفته شد

خجت الاسلام گواهی است

خوجت الاسلام شهادت داد: من سه شهید را می شناسم که نامشان در کتاب الساعات آمده است. اولین شهید ابوعمار فرمانده سپاه مریوان بود که او را در کردستان می شناختم. خانواده اش «افتخاریان» بودند. وقتی نام این سردار شهید به میان آمد، مردم درود فرستادند. او “مسیح مریوان” بود، اما هیچ کس در شمال هنوز ابو عمار را نمی شناسد.

وی ادامه داد: ضمناً شهید حاج حسین بصیر از دیگر شهدایی است که با ایشان انس داشتم. در دوران دفاع مقدس سعی در جذب روحانی برای گروهان و گردان های خود داشت. برادرش اصغر بصیر کشته شد و برادر دیگرش هادی بصیر فرمانده گردان بود. او نیز وارث لشکر 25 بود و دامادش نیز به شهادت رسید. شهید بصیر مانند شهید برونسی به سادگی در حاشیه شهر مشهد زندگی می کرد. ما سه روحانی در خدمت شهید بصیر بودیم. به ما گفت گرفتار نشوید و اگر گرفتار شدید، لباس یا شناسنامه خود را پنهان کنید، اگر شهید هستید اشکالی ندارد. شهید بصیر به دنبال معنویت بود.

حجت الاسلام همچنین پیشرفت در صنعت دفاعی را از برکات دفاع مقدس عنوان کرد. رشادت ها و رشادت های به جا مانده از دفاع مقدس به دیپلمات های ما اقتدار زیادی در احقاق حقوق ملت ایران در برابر قدرت های جهانی داد.

خاطراتی که در آن گفته شد

در بخشی دیگر از این آیین، امیر سرتیپ غلامحسین دربندی همرزم سپهبد شهید علی صیاد شیرازی وی با اشاره به تحرکات ضد انقلاب در کردستان تصریح کرد: قبل از شروع جنگ جنگ داشتیم. همانطور که استکبار جهانی گروه های تروریستی را در منطقه ایجاد کرد، ما هم قبل از جنگ با گروه های تجزیه طلب جنگیدیم. حاج قاسم سلیمانی دو کشور سوریه و عراق را از دهان اژدهای داعش بیرون آورد و تفکر مقاومت را جهانی کرد.

وی تاکید کرد: قبل از شروع جنگ در کشور ما گروه هایی بدتر از داعش بودند که از هیچ جنایتی فروگذار نکردند. آنها به روش های مختلف مردم را می کشتند یا تعدادی از زندانیان را در کردستان سر بریدند. یا در یک مورد دختر سه ساله ای در اصفهان با بنزین سوزانده شد. هم فرمانده تیپ یکم لشکر 28 کردستان به نام ایرج نصرت زاد به دلیل عدم توهین به امام پس از اسارت مورد اصابت گلوله قرار گرفت و جسدش از درخت به دار آویخته شد.

خاطراتی که در آن گفته شد

سرتیپ دربندی

این جانباز ارتش خاطرنشان کرد: سربازی به نام «صابیا همیشگی» هم داشتیم که برای جلوگیری از پا گذاشتن روی اجساد همرزمانش از کانال عبور کرد تا پشت گلوله بنشیند تا دشمن را فرود بیاورد. این در حالی است که طبق آمار، سربازان آمریکایی پس از بازگشت از جنگ به بیمارستان روانی یا خودکشی یا کشتن افراد با اسلحه در اماکن عمومی می روند.

سردار رضا آزادی دیگر سخنران این مراسم با آیاتی چند از قرآن گفت: نزدیک به 58 ماه از بهترین دوران عمرم را در حرم مطهر گذرانده ام و 40 روز هم به پاسداری از حرم اختصاص داده شده است. فکر می کنم 50 درصد شهدایی که نامشان در کتاب الساعات آمده است را می شناسم و با آنها آشنا بودم.

خاطراتی که در آن گفته شد

سردار آزادی

این رزمنده دوران دفاع مقدس ضمن بیان خاطراتی از همرزمانش خاطرنشان کرد: گاهی در جبهه می ترسیدیم، اما چیزی که دل ما را آرام می کرد، یاد خدا بود. بسیاری از شهدای ما افرادی بودند که به دلیل ارتباط قلبی قوی با خدا، شجاعت داشتند و به مقام های ویژه ای رسیدند.

وی در پایان گفت: جهان در حال حاضر دستخوش تحول بزرگی است و این تحول به خاطر مکتب امام حسین (ع) است. متصل خواهد شد.

خاطراتی که در آن گفته شد

خاطراتی که در آن گفته شد

نوشتن متن یادگاری بر روی پوستر کتاب ساعت غار

در این مراسم برخی از فرماندهان دفاع مقدس و مسئولان حوزه ایثار و شهادت از جمله رحیم نریمانی مدیرکل دفتر مشارکت های مردمی و تشکل های شاهد و ایثارگر، بنیاد شهید و امور ایثارگران ، و نویسندگانی چون گلعلی بابایی، محمدعلی آقامیرزایی، میثم رشیدی مهرآبادی و… داشته اند.

انتهای پیام



منبع

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)