توجه به بیماران نیازمند به سلول های بنیادی / تلاش برای افزایش پایگاه داده HLA

0
(0)



معاون فنی و فناوری های نوین سازمان انتقال خون با اشاره به وضعیت بانک اهداکنندگان سلول های بنیادی غیرمرتبط (HLA) گفت: آزمایش «NGSA» روشی سریع برای اطمینان از «HLA» است و یکی از آن ها محسوب می شود. موارد تحریم شده اما برای شروع این آزمایشی را برنامه ریزی کرده ایم که نیاز به حمایت مالی دارد.

دکتر عبادالله سالک مقدم در گفت وگو با ایسنا. وی با بیان اینکه روی بیماران نیازمند سلول های بنیادی نیز تمرکز کرده ایم، گفت: وضعیت بانک اطلاعات HLA باید به گونه ای باشد که بتوانیم به افرادی که نیاز به پیوند سلول های بنیادی دارند پاسخ دهیم.

وی درباره روش های نگهداری سلول های بنیادی گفت: پیوند سلول های بنیادی به دو روش «اتولوگ» و «آلوژنیک» انجام می شود. نکته روش اتولوگ این است که سلول های بنیادی افراد در زمان نیاز ذخیره و استفاده می شود. همچنین نکته روش آلوژنیک این است که سلول های دیگر; هم بستگان و هم غیر بستگان بیمار گرفته می شود.

معاون فنی و فناوری های نوین سازمان انتقال خون درباره مشکلات موجود در حوزه بافت پیوندی گفت: در حوزه غیر اقوام مشکل داریم و باید حجم بانک را در این زمینه افزایش دهیم و در در لحظه لازم است افرادی که از نقطه نظر «ژنوم» و HLA هستند، بیماران همسان نیازمند را برای کمک به بیماران پیدا کنند.

قبولی در آزمون “NGSA”.

وی ادامه داد: در حال حاضر 'NGSA' روشی سریع برای ارائه 'HLA' است که یکی از موارد تحریمی محسوب می شود. با وجود اینکه روش NGSA جزو تحریم هاست اما این تست را برنامه ریزی کرده ایم و به صورت پایلوت با 2 روش اجرا می شود. برای اجرای روش سوم می توان از مراکز خصوصی استفاده کرد. اگرچه ما ممنوع هستیم، اما می توانیم مقدار پایگاه داده HLA را با روش های مختلف تست NGSA افزایش دهیم.

معاون فنی و فناوری نوین سازمان انتقال خون وضعیت بانک اطلاعات HLA در کشور را مناسب نیست و افزود: در حال حاضر وضعیت بانک HLA خوب نیست و بر این اساس این احتمال وجود دارد که HLA مناسب ممکن است به بیمار ارائه نشود. بنابراین با روش های مختلف تست NGSN می توان میزان پایگاه داده HLA را افزایش داد. انجام آزمایش NGSA کاری ارزشمند تلقی می شود اما این آزمایش بسیار پرهزینه است و بودجه این آزمایش باید توسط سازمان انتقال خون در نظر گرفته شود.

سالیک محمد درباره هزینه تست روش NGSA گفت: هزینه هر تست روش NGSA حدود 16 تا 18 میلیون تومان است، اما با توجه به اینکه سلامت بیماران یکی از دغدغه های ما است، با وجود محدودیت های مالی این تست را انجام دادیم. .

وی درباره وضعیت پایگاه HLA در کشور گفت: وضعیت پایگاه HLA در کشور حدود 40 هزار مورد است. در حالی که وضعیت بانک HLA در ترکیه، آلمان و آمریکا به ترتیب 1 میلیون، 10 میلیون و 22 میلیون است. به طور کلی از آنجایی که ما در بسیاری از زمینه ها پیشرو محسوب می شویم، نباید در این زمینه از کشورهای دیگر عقب بمانیم. باز هم تاکید می کنم سازمان انتقال خون باید حمایت مالی شود تا بتواند کارهای پرهزینه ای انجام دهد و همیشه در رنکینگ باشد.

معاون فنی و فناوری های نوین سازمان انتقال خون ادامه داد: در نظر داریم سالانه 100 هزار مورد HLA را نجات دهیم. برای رسیدن به این رقم نیاز به انجام ۲ میلیون آزمایش در سال داریم.

انتهای پیام

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)