تلویزیون اجازه بلندپروازی بدهند/«مستوران» عاشقانه‌ می‌شود

0
(0)


فصل دوم سریال مستوران از 7 آذر 1402 از شبکه ایق سیما پخش می شود.مستوران 2 به کارگردانی سیدعلی هاشمی با حضور بازیگران جدید و داستانی جدید به نویسندگی محمد حنیف یک ایرانی را به تصویر می کشد. داستان عاشقانه. مستوران محصولی از سازمان هنری اوج مدیا است که در استودیو بادبان تهیه و تولید شده است.

سیدعلی هاشمی کارگردان «مستوران» در آستانه اکران فصل دوم این سریال در گفت وگو با ایسنا درباره کلیت کار و سختی هایی که در طول ساخت با آن روبه رو بود، صحبت کرد.

هاشمی در ابتدا به این نظر که توجه به آیین ها و داستان های ایرانی در «مستوران» یکی از مهم ترین دلایل استقبال مخاطبان از سریال بوده، آیا فصل دوم نیز با همین رویکرد ادامه خواهد یافت، واکنش نشان داد؟ وی بیان می کند: «مستوران» روند را از فصل یک و به فصل دو دنبال می کند. سریالی ایرانیزه شده با نگاهی به فرهنگ و ادبیات ایران باستان اما با این تفاوت که نگاه و توجه به داستان ها و اشعار کهن ایرانی شاعران ایرانی به ویژه سعدی را بیشتر کرده است. بنابراین شخصیت‌های داستان سعی کرده‌اند حرف‌های خود را بیشتر از طریق شعر بیان کنند و با آن سعی کرده‌ایم با شعر تأثیر خود را بر مخاطب بگذاریم.

آیا مستوران هنوز خیالی است؟

کارگردان «مستوران» توضیح می دهد که پیش بینی می شود داستان ها بیشتر در کدام دوران و چارچوب زمانی بگذرد و آیا در این فصل نیز داستان ها در زمان و مکان خیالی اتفاق می افتند؟ او می گوید: سریال مستوران داستانی کاملا تخیلی دارد که در شهری به نام مستوران اتفاق می افتد. شهری که در ایران است اما در دنیای واقعی عینیت ندارد. دوره ای که در فصل دوم سریال مستوران شاهد آن هستیم حدود 500 سال پیش است. اگر بخواهیم از منظر تاریخی تصوری از این دوره داشته باشیم، روایت مربوط به دوران صفویه خواهد بود. در فصل دوم سریال مستوران 20 سال از اتفاقات فصل اول سریال مستوران می گذرد و لطف علی که شخصیت اصلی این سریال بود در فصل دوم بزرگ شد و جوان شد. کاوه خداشناس نقش او را بازی می کند. در این فصل شاهد ادامه زندگی لطفعلی خواهیم بود. بنابراین، برخی از شخصیت های فصل اول نیز در این فصل حضور دارند و برخی از شخصیت های جدید نیز در این فصل حضور خواهند داشت.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که مخاطبان فصل دوم «مستوران» تا چه اندازه باید داستان را ببینند و آن را درک کنند و اولویت سریال قصه گویی و توجه به فرهنگ و داستان ایرانی است؟ وی خاطرنشان می کند: فصل دوم «مستوران» پر داستان است. من سینمای روایی را دوست دارم و اصرار دارم که همیشه یک داستان برای مخاطب تعریف شود. فکر می کنم فصل دوم «مستوران» داستان بسیار بیشتری نسبت به فصل اول داشته باشد و شخصیت های جذاب زیادی را ببیند. حتی مرد دوپایی که در فصل اول دیدید در فصل دوم با ماجراها و اتفاقات جدید و عجیبی روبرو خواهد شد که برای مخاطب بسیار جذاب خواهد بود. در این فصل شاهد داستان ها و روایت های جالبی هستیم.

بگذار تلویزیون جاه طلب باشد/

فصل دوم سریال مستوران یک عاشقانه ایرانی است

هاشمی درباره تغییر نویسندگان فصل دوم «مستوران» و تفاوت های ایجاد شده در داستان نیز می گوید: فصل دوم سریال مستوران از نظر ساختار و فرم دیالوگ نویسی شکل کاملاً متفاوتی نسبت به آن دارد. فصل اول مثلاً نکته ای که مخاطب در فصل اول به آن اشاره کرد، زبان سنگین در آن بود. بنابراین در برخی موارد مخاطب متوجه نمی شد. بنابراین زبان را برای مخاطب ساده کردیم تا قابل فهم تر شود. محمد حنیف مسئولیت نگارش فصل اول «مستوران» را بر عهده نداشت، اما در فصل دوم فیلمنامه به رمان نزدیکتر شده است. البته یکسان نیست و تقریباً برخی از شخصیت ها شبیه شخصیت های رمان هستند. بنابراین از نظر روایی و زبانی با کتاب او بسیار متفاوت است. در کل می توانم بگویم فصل دوم سریال مستوران یک عاشقانه ایرانی است.

چه شد که مدیر مستوران شدید؟

کارگردان «مستوران» سپس با توجه به اینکه کارگردانی فصل اول این سریال را مسعود آب پرور و سیدجمال سیدحاتمی برعهده داشتند، چه اتفاقی افتاد که کارگردان فصل دوم «مستوران» شدید؟ وی توضیح می دهد: قبلا با عطا پناهی دوست بودم و حدود 23 سال است که به عنوان دستیار و برنامه ریز در سینما و تلویزیون فعالیت می کنم. عطا پناهی به عنوان یک دوست از من خواست که در فصل دوم سریال مستوران به عنوان برنامه ریزی و مدیر گروه کارگردانی خدمت کنم. روی متن ها کار کردم و ایراداتی که برایم پیش آمد را مطرح کردم. مسعود آب پرور قرار بود فصل دوم را اجرا کند. در نتیجه در همان مرحله پیش تولید، تداخلی در کار پیدا کردند و امکان همکاری وجود نداشت و به همین دلیل کارگردانی سریال به من پیشنهاد شد و بسیار مشتاق بودم. سازمان اوج نیز به من اعتماد کرد تا مسئولیت تولید این سریال را بر عهده بگیرم و امیدوارم موفق بوده و آن نزدیکان از اعتمادی که به من کردند پشیمان نشده باشند.

بگذار تلویزیون جاه طلب باشد/

وی در بخشی دیگر به نکاتی درباره چالش هایی که در جریان ساخت «مستوران» با آن روبه رو بود اشاره کرد و سعی کرد بر آن ها فائق آید.

چالش های مستوران کجا بود؟

هاشمی می گوید: از آنجایی که کاراکترها در فصل دوم متفاوت بودند، خیلی به فصل اول سریال مستوران وابسته نبودیم، بنابراین چالش خاصی در این زمینه نداشتیم. به نظر من به طور کلی بزرگترین چالش در انجام یک تولید تاریخی صحنه و لباس است. هر طرحی باید اندیشیده و برنامه ریزی شود تا دقیقاً بدانیم که در کجا قرار خواهد گرفت. ایجاد و طراحی دکور سخت است. طراحی و ساخت لباس پیچیده است. ایجاد آرایش برای دوره های مختلف تاریخی کار آسانی نیست. گرد هم آوردن هنرمندان و افراد پیشینه ما نیز امری طولانی است و چالش ها و پیچیدگی های خاص خود را دارد. فصل دوم سریال مستوران نیز از این قاعده مستثنی نبود.

وی ادامه می دهد: طراح صحنه و لباس این فصل ژاله زکی زاده، طراح صحنه و اکسسوری فرمرز بدرامپور و طراح گریم امید گلزاده بودند که در کار و حرفه خود بسیار توانا هستند. اگرچه حجم زیادی از لوکی ها توسط مرتضی پورحیدری از فصل قبل ساخته و طراحی شده است، اما قسمت های دیگری از جمله عمارت توسط فرامرز بدرام پور طراحی و ساخته شده و بیشتر فیلمبرداری این فصل در عمارت انجام شده است. ژاله زکی زاده یکی از بهترین طراحان صحنه و لباس ایران به خصوص در زمینه تاریخی است و به همین دلیل قسمت طراحی لباس فصل دوم سریال مستوران اثری فوق العاده دیدنی است و تماشاگران از دیدن این لباس ها لذت خواهند برد. در جزئیات آنها استفاده شده است. امید گلزاده در قسمت گریم هم خیلی زحمت کشید و سعی کرد کار ما بالاتر از مقیاس کارهای تلویزیونی باشد و کارهای متفاوتی ارائه کنیم.

کارگردان «مستوران» درباره لوکیشن ساخت فصل دوم «مستوران» توضیح می دهد: شهر مستوران همان شهری است که مرتضی پورحیدری به عنوان طراح در فصل اول ساخت. فرامرز بدرام پور لوکیشن ها و فضاهایی که در این فصل به آن اضافه شد را طراحی کرد. فضاهایی مانند عمارت، خانه های ناگین و صائب و… از جمله مکان هایی است که ساخته و بازسازی شده است. چند سکانس خارجی هم داشتیم که در شهر نور فیلمبرداری شد. در این سریال هم کوه و دشت زیادی داشتیم، برخلاف سریال مستوران 1 که در حاشیه سکونتگاه دفاع مقدس در این مکان ها فیلمبرداری شده است. این بار از تهران به سمت شرق به سرخه حصار رفتیم و فیلمبرداری در آنجا انجام شد. شهر تولیان نیز مانند فصل اول در شهر دفاع مقدس فیلمبرداری شد.

دوستان تلویزیونی، افق دید خود را گسترش دهید

هاشمی که اولین تجربه کارگردانی خود را در تلویزیون با «مستوران» تجربه کرد، در پایان در پاسخ به اینکه سریال «سرزمین مادری» و فصل دوم «راحل» شرایط را در برنامه تلویزیونی و حالا فصل دوم بهبود بخشیده است. شبکه مستوران روی آنتن می رود، فکر می کنید این روند به مخاطبانی که با صدا و سیما آشتی ندارند کمک می کند تا دوباره برنامه و سریال های آن را تماشا کنند؟ توضیحی داد.

سیدعلی هاشمی تاکید می کند: معتقدم کار خوب همه جا مخاطب خود را پیدا می کند. اگر اوضاع خوب باشد، دوستان در تلویزیون افق دید خود را گسترش دهند و اجازه دهند کارها بلندپروازانه باشد، فکر می کنم تلویزیون دوباره مخاطب خود را پیدا می کند. همانطور که پخش سریال «سرزمین مادری» پس از سال ها تعویق نشان داد، هنوز قدیمی نشده و جذابیت خود را دارد. افتخار می کنم که در این سریال هم دستیار کمال تبریزی بودم. بنابراین من بر این عقیده هستم که کار خوب قطعا مخاطب خود را پیدا خواهد کرد. امیدوارم فصل دوم سریال مستوران و همچنین فصل اول مورد پسند مخاطبان قرار گیرد.

به گزارش ایسنا، فصل اول مستوران به کارگردانی مسعود آب پرور و سیدجمال سیحاتمی و تهیه کنندگی عطا پناهی در سال 1401 از شبکه یک سیما پخش شد.

بگذار تلویزیون جاه طلب باشد/

انتهای پیام



منبع

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)