کتاب‌های این روزها باب میل کودکان است؟

0
(0)

به گزارش ایسنا، سمانه قاسمی نویسنده و تصویرگر کتاب کودک و نوجوان درباره وضعیت ادبیات کودک و نوجوان گفت: یک سری از ناشران که کتاب های جدید منتشر می کنند نیز بیشتر روی کیفیت کار خود تمرکز دارند. رنگ کتاب ها نسبت به گذشته بهتر شده است. اگرچه هنوز کتاب های ترجمه شده بیشتر از کتاب های اصلی در بازار کتاب یافت می شود، اما در سال های اخیر تعدادی از ناشران آثار اصیل خوبی را منتشر کرده اند که با آثار مصور خارجی رقابت می کند و آثار قابل قبولی هستند که بر وزن کتاب های کودک و نوجوان افزوده اند. امیدوارم تالیف بیشتر در بازار نشر دیده شود تا ترجمه.

وی سپس گفت: خوشبختانه آثار نوقلمان بیشتر از سایر ناشران در نشریات مرکز دیده می شود، اما این میزان در مقایسه با آنچه از مرکز انتظار می رود کم است و فکر می کنم کانون پرورش فکری باید بیشتر روی تصویرسازی آثار کار کند. “

قاسمی در پاسخ به این سوال که تصویرگران کتاب کودک چقدر به دنیای کودک امروز نزدیک هستند، توضیح داد: خوشبختانه اتفاق خوبی که افتاد این است که پس از مدتی به خصوص در دهه اخیر تصویرگران بیشتر به بازار ایران توجه کردند. در دهه 1980 تصویرگران برنده شدن در جشنواره های خارجی تمرکز داشتند و آثار خود را بدون متن به جشنواره ها ارسال می کردند و پس از دریافت جایزه متنی به آن اضافه می شد. علاوه بر این، تصویر مختص کودک نبود. اما از یک سال بعد حجم این گونه رویدادها به قدری افزایش یافت که خود نویسندگان و تصویرگران متوجه این کمبود در بازار کتاب شدند و امروزه شاهد ساختار بهتر تصویرگری کتاب هستیم و از نظر رنگ آمیزی بیشتر شبیه به فرزندان. همچنین تصویرسازی ها حس هنری بزرگسالان را کاهش داده و بر درک کودک تاکید بیشتری دارد که پیشرفت خوبی است. همزمان، نسل جدیدی از تصویرگران واقع گرایانه تر وارد میدان می شوند.

نویسنده کتاب «چرخ چخ بچرخان» همچنین درباره معرفی کتاب های الکترونیکی و نسخه های دیجیتالی آثار و تأثیر آن ها در عرصه تصویرگری گفت: ما امتداد کتاب داریم و عروسک به این معنا در این کتاب نداریم. حوزه کتاب کودک اما برخی از کتاب ها به همراه سی دی فیزیکی یا «کد QR» در پشت جلد آثار آمده است. فکر نمی‌کنم این چیزها روی تصویرسازی تأثیر بگذارد، اما تعدادی از ناشران هستند که کتاب‌هایی تولید می‌کنند که هم باکیفیت است و هم چیزی به کتاب اضافه می‌کند که می‌توان آن را در دسته‌بندی اسباب‌بازی قرار داد. البته اکثر این آثار خارجی هستند و با کیفیت خوب ترجمه و چاپ شده اند. آن قسمت از کتاب کودک و به ویژه نوجوانان که بیشتر به این سمت گرایش دارد را باید به بخش تالیف اضافه کرد و از طرفی هنرمندان خودمان باید این کتاب ها را تالیف و تصویر کنند و حمایت ناشر در این منطقه بسیار مهم است

قاسمی در پایان درباره آینده کتاب و ادبیات کودک و نوجوان گفت: من آینده را خوب می بینم و فکر می کنم کتاب همچنان می فروشد و کودکان و نوجوانان به کتاب علاقه مند هستند زیرا آنها را سرگرم می کند. والدین این را به خوبی درک کرده اند و به کتاب گرایش دارند. برخی مشکلات مالی در بازار کتاب وجود دارد که همیشه وجود داشته و این مشکل باید به نوعی توسط مدیران حل شود. امیدوارم بچه ها روز به روز کتابخوان تر شوند.

سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از 29 تا 29 اردیبهشت ماه 1403 در مصلی امام خمینی (ره) برگزار می شود و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز با آثار خود در این نمایشگاه حضور دارد.

انتهای پیام



منبع

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)