از هر 10 زن ایرانی یک نفر مبتلا به آندومتریوز است/ نقش آلودگی هوا در بروز این بیماری

0
(0)



رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه برآورد می شود از هر 10 زن در کشور یک نفر مبتلا به آندومتریوز باشد، بر اهمیت تشخیص زودهنگام این بیماری و توسعه بازآموزی جامعه پزشکی برای این بیماری تاکید کرد. .

به گزارش ایسنا، دکتر علیرضا زالی در مراسم افتتاحیه پنجمین کنگره ملی و دومین کنگره بین المللی جراحی های کم تهاجمی زنان و اندومتریوز که به میزبانی موسسه درمان ناباروری و مرکز ابن سینا جهاد دانشگاهی در تالار ابوریحان دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد. مرکز درمان ناباروری ابن سینا به عنوان یک مرکز پزشکی عالی در زمینه درمان ناباروری مطالعه می کند.

وی ادامه داد: با توجه به سابقه فعالیت و انباشت تجربیات اساتید گرانقدر ما و خارج از کشور، این مرکز مرکز فعالیت درمانی و تحقیقاتی در زمینه بیماری های زنان و ناباروری است.

به گفته زالی یکی از وظایف مهم پژوهشکده ابن سینا در کنار اقدامات علمی، شناسایی علل اندومتریوز و بررسی اثرات چندوجهی روانی و جسمی این بیماری مزمن و فرسایشی است.

رئیس دانشگاه عدم تشخیص قطعی و تشخیص دیرهنگام این بیماری را یکی از مهم ترین چالش های درمان می داند و می افزاید: تخمین زده می شود بین بروز علائم و نشانه ها بین 8 تا 15 سال فاصله وجود داشته باشد. تشخیص بیماری و بسیاری از مبتلایان در زمان مراجعه از سطح پیشرفته اندومتریوز رنج می برند.

وی با اشاره به وجود چالش های فرهنگی در بیان و بیان علائم این بیماری و در نتیجه تشخیص دیرهنگام بیماری، تصریح کرد: اگر فرض کنیم از هر 10 دختر ایرانی یک نفر به آندومتریوز مبتلا باشد، به این معناست که 2 نفر به 3 میلیون ایرانی با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند. بیماری که علائم آن به شدت بر کیفیت زندگی فرد تأثیر می گذارد.

زالی در ادامه پریودهای زیاد، طولانی مدت همراه با تاخیر و لکه بینی و اختلال در ادرار را از جمله علائم آندومتریوز اعلام کرد و گفت: این بیماری نه تنها بیماری لگنی است، بلکه سایر اندام ها را نیز درگیر می کند.

او همچنان اشاره کرد آلاینده های هوا نیز از عوامل خطر ابتلا و تشدید این بیماری هستنداظهار داشت: میزان آلاینده های موجود در هوا ارتباط مستقیمی با اندومتریوز در کشورهای صنعتی دارد. دیوکسین ها ترکیبات سمی موجود در آلاینده ها هستند که حتی می توانند از طریق مصرف چربی های اشباع شده در غذاهای گوشتی وارد چرخه غذایی انسان شده و تاثیر بسزایی در بروز بیماری داشته باشند..

بیشتر بخوانید:

دو عارضه مهم آندومتریوز / تشخیص سخت و پیچیده این بیماری

زالی با بیان اینکه بر اساس مطالعات اخیر، تغییر در جذب ویتامین D می تواند در افزایش احتمال ابتلا به اندومتریوز موثر باشد، گفت: در صورت اثبات این ادعا می توان اقدامات پیشگیرانه با مداخلات تغذیه ای را برنامه ریزی کرد.

وی آندومتریوز را یک بیماری چندوجهی با پایه ژنتیکی و متاثر از عوامل محیطی اعلام کرد و گفت: برای پایش و درمان این بیماری نیاز به کلینیک ها و تخصص های چندوجهی است.

زالی تصریح کرد: حدود 100 مرکز درمان ناباروری در کشور فعال است و تعداد قابل توجهی از بیماران مراجعه کننده به این مراکز از مبتلایان به اندومتریوز هستند. 50 تا 70 درصد از بیماران مبتلا به آندومتریوز در سطوحی از ناباروری رنج می برند. بر این اساس با درمان بهینه اندومتریوز می توان به درمان ناباروری نیز دست یافت.

رئیس دانشگاه با اشاره به فعالیت های قابل ستایش مرکز درمانی ابن سینا در حوزه ایمونولوژی ادامه داد: تغییرات ایمونولوژیک در امور مربوط به آندومتریوز بسیار حائز اهمیت است و پیش بینی می شود بسیاری از مداخلات ایمونولوژیک و کنترل وقایع آسیب شناسی ایمنی منجر به این شود. برای درمان قطعی اندومتریوز.”

وی پیشرفت های صورت گرفته در حوزه درمان کم تهاجمی زنان به ویژه لاپاراسکوپی در کشور را خوب ارزیابی کرد و گفت: با مهارت آموزی در سال های اخیر طیف وسیعی از روش های کم تهاجمی و مداخلات کم تهاجمی اجرا شده است. درد، مقرون به صرفه بودن، عوارض کمتر، بازگشت سریعتر به زندگی و کار روزمره، ظاهر بهتر و زیبا از جمله مزایای این روش های مداخله ای است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، وی در پایان بر لزوم توسعه آموزش از سنین مدرسه، تحول جامعه پزشکی برای افزایش قدرت تشخیص و بهره گیری از ظرفیت چند جانبه درمان تاکید کرد.

انتهای پیام

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)