اجرای طبقه بندی پست ها در 1000 کارگاه به تفکیک رابطه استخدامی

0
(0)



به گزارش ایسنا، کارشناسان و فعالان کارگری بر این باورند که اجرای طبقه بندی مشاغل باعث افزایش روحیه و انگیزه برای کار، واقعی شدن حقوق نیروی کار و جلوگیری از تضییع حقوق کارگران می شود. بنابراین طرح طبقه بندی مشاغل باید در کلیه کارگاه ها و مجتمع های مشمول قانون کار که بیش از 50 کارگر دارند اعمال شود.

طرح طبقه بندی مشاغل برای اطمینان از برخورداری کارکنان و کارگران مشمول قانون کار از مزایای گروه، سنوات و دستمزد مطابق با شرایط صلاحیت شغلی که در کارگاه های بیش از 50 کارگر اجباری است، در نظر گرفته شده است.

بر اساس اعلام معاونت روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دو سال گذشته اقدامات موثری در حوزه طبقه بندی مشاغل در کشور انجام شده و برنامه انقلابی درخواست کار هدف گذاری شده است. طبقه بندی در بیش از 1000 واحد کار.بر اساس قانون کار، وزارت کار موظف است سامانه ارزیابی و طبقه بندی پست ها را با استفاده از استاندارد پست ها و آداب و رسوم کار در کشور تهیه و اجرا کند.

در همین راستا علی حسین رعیتی فرد، معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه از اجرای برنامه تحول وزارت کار در حوزه روابط کار خبر داد و گفت: در دو سال اخیر اقدامات موثری صورت گرفته است. در زمینه طبقه بندی مشاغل در کشور اتخاذ شده است و بر این اساس اساس برنامه تحول برای اجرای طبقه بندی مشاغل بیش از 1000 واحد کارگری در نظر گرفته شده است.

وی اجرای این طرح را در پایان 9 ماهه سال جاری به فال نیک گرفت و گفت: با اجرای طرح طبقه بندی مشاغل در کارگاه های مشمول، عدالت دستمزد محقق می شود و رضایت جامعه هدف تامین می شود.

طبق ماده 49 قانون کار، کارفرمایان موظفند به منظور برقراری روابط صحیح مغازه در زمینه دستمزد و تعیین شرح وظایف و حدود مسئولیت مشاغل مختلف در مغازه ها این موضوع را تهیه کنند. برنامه ریزی با همکاری کمیسیون طبقه بندی کارگاه های کارگاهی یا نهادهای ذیصلاح و پس از تایید وزارت کار در کارگاه جهت اجرا

به گفته کارشناسان و فعالان کارگری، طبقه بندی مشاغل بهترین معیار برای صدور حکم کار به کارگران است و باعث می شود که کارگران بر اساس شایستگی در کارگاه ها استفاده شوند.

در حال حاضر کلیه کارگاه های مشمول قانون کار با ماهیت دولتی، خصوصی و تعاونی در قالب فعالیت های خدماتی، ساختمانی، آموزشی و پیمانکاران حقیقی یا حقوقی با هر تعداد پرسنل و هر نوع فعالیت مشمول اجرای طبقه بندی مشاغل می باشند. طرح. کارگران قرارداد موقت در هر شرکتی حتی پیمانکاری مشمول این طرح هستند.

به گزارش ایسنا، بر اساس ماده ۴۸ قانون کار، برای جلوگیری از استثمار نیروی کار خارجی، نظام ارزیابی و طبقه بندی مشاغل باید با استفاده از استاندارد مشاغل و آداب و رسوم مشاغل توسط وزارت کار تهیه و اجرا شود. در ایالت طرح طبقه بندی مشاغل در کلیه کارگاه های مشمول قانون کار الزامی است و کارفرمایان موظفند با همکاری کمیته طبقه بندی مشاغل کارگاهی و یا نهادهای ذیصلاح طرح اقدام به تهیه و اجرای طرح نمایند.

انتهای پیام

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)