آخرین وضعیت اچ آی وی در کشور

0
(0)


بر اساس اعلام مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، اگرچه 81 درصد از کل موارد HIV در کشور را مردان و 19 درصد را زنان تشکیل می دهند، اما الگوی انتقال و نسبت مردان و زنان در سال های اخیر تغییر کرده است.

به گزارش ایسناHIV یک بیماری عفونی قابل کنترل و درمان است که مختص گروه یا قشر خاصی نیست و به سه طریق انتقال خون و فرآورده های خونی آلوده، تماس جنسی پرخطر و همچنین از طریق مادر آلوده به یک کودک.

با تشخیص و درمان به موقع این بیماری عفونی می توان از شدت آن و رسیدن به مرحله ایدز پیشگیری کرد. بنابراین، با توجه به پیروی از درمان، HIV دیگر یک بیماری کشنده نیست. با این حال، عفونت HIV هیچ علامتی ندارد و فرد مبتلا می تواند سال ها بدون هیچ مشکلی زندگی کند.

تنها راه تشخیص اچ آی وی آزمایش خون است که در چند ماه اول پس از ورود ویروس به بدن می تواند منفی باشد. به همین دلیل لازم است در صورت مشکوک شدن به عفونت HIV به دلیل رفتارهای پرخطر، با مراکز مشاوره بیماری های رفتاری وزارت بهداشت که آدرس آن ها در پایگاه اطلاع رسانی موجود است، تماس حاصل شود. وزارت بهداشت دارم میام.

بر اساس اعلام دفتر مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، تعداد کل موارد ثبت شده اچ‌آی‌وی (زنده و متوفی) در کشور 46 هزار و 320 نفر است که از این تعداد 22 هزار و 415 نفر فوت و 5266 نفر فوت کرده‌اند. . با تشخیص HIV خدمات در مراکز ارائه خدمات هدف قرار نمی گیرند.

تا پایان شش ماه اول افراد شناسایی، ثبت نام و گزارش شده مبتلا به HIV 1402؛ 23 هزار و 905 نفر در قید حیات هستند که از این تعداد 18 هزار و 639 نفر خدمات مراقبتی و درمانی HIV دریافت کرده اند و 17 هزار و 711 نفر تحت درمان هستند.

بر اساس سامانه جامع الکترونیکی مدیریت اطلاعات HIV کشور؛ اگرچه 81 درصد از کل موارد مرد و 19 درصد زن هستند، الگوی انتقال و نسبت مردان و زنان در سال‌های اخیر تغییر کرده است. به طوری که از مجموع موارد شناسایی و گزارش شده در شش ماهه نخست سال جاری، 28 درصد موارد ثبت شده زن و 72 درصد مرد بوده اند. الگوی انتقال سن در سال های اخیر تغییر نکرده است.

از میان کل موارد ثبت شده در کشور از سال 1365 تاکنون، علل ابتلا به اچ‌آی‌وی تزریقی در مصرف‌کنندگان مواد مخدر (55.2 درصد)، آمیزش جنسی (26.5 درصد) و انتقال از مادر به کودک (1.6 درصد) است. همچنین مسیر انتقال در 16.4 درصد از این گروه نامشخص مانده است.

بر اساس اعلام دفتر مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، لازم به ذکر است که مسیر انتقال 0.2 درصد از این موارد مربوط به خون و فرآورده های خونی در سال های قبل از اجرای سیاست 100 درصدی تصفیه خون سالم این سازمان از طریق انتقال خون بوده است.

از میان موارد تشخیص داده شده در شش ماهه اول سال 1402، راه احتمالی انتقال در 1/11 درصد موارد وابستگی تزریقی، 7/58 درصد روابط جنسی، 6/0 درصد از مادر به فرزند و در 6/29 درصد موارد احتمال ابتلا و هیچ مورد جدیدی از عفونت از طریق خون و فرآورده های خونی ثبت نشده است.

آخرین وضعیت اچ آی وی در کشور

آبشار مراقبت و درمان HIV

زیرا ویروس HIV فقط در گلبول های سفید زنده می ماند. بنابراین، تنها از طریق انتقال گلبول های سفید که آن هم فقط در خون و ترشحات تناسلی وجود دارد، منتقل می شود. همانطور که میکروب بیماری های اسهالی با تنفس منتقل نمی شود; ویروس اچ‌آی‌وی همچنین از طریق تماس‌های عادی اجتماعی مانند سوار شدن در اتوبوس و تاکسی و استفاده از تلفن‌های عمومی، خوردن، نوشیدن یا استفاده از قاشق و چنگال، فنجان و کارد و چنگال و ظروف غذاخوری، استفاده از سرویس‌های بهداشتی مشترک مانند حمام، توالت و استخر مشترک منتقل می‌شود. اشک و بزاق دهان و از طریق هوا و توسط حیوانات، حشرات یا نیش آنها منتقل نمی شود.

مانند تمام بیماری های عفونی، یکی از راه های پیشگیری از عفونت HIV جلوگیری از ورود ویروس به بدن است. استفاده از سرنگ های یکبار مصرف برای تزریق و محافظت در هنگام رابطه جنسی می تواند یکی از راه های اصلی پیشگیری از انتقال بیماری باشد.

تاکنون هیچ داروی موثر شناخته شده ای وجود ندارد که بتواند ویروس را به طور کامل از بین ببرد، اما داروهایی وجود دارند که می توانند به میزان قابل توجهی تعداد ویروس ها را در خون کاهش دهند و از بروز علائم مرحله ایدز جلوگیری کنند. در کنار این داروها، فرد باید مراقب از بین بردن عوامل تضعیف کننده سیستم ایمنی بدنش باشد.

انتهای پیام

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)