کدام کشورها بیشترین سرمایه گذاری را در اقتصاد ایران داشته اند؟

0
(0)



به گزارش ایسنا، یکی از اهداف تعیین شده در برنامه هفتم توسعه، دستیابی به رشد اقتصادی متوسط ​​8 درصدی است که تحقق این هدف مستلزم جذب سرمایه گذاری خارجی است. گفته می شود بانک مرکزی برای دستیابی به رشد 8 درصدی میزان جذب سرمایه گذاری خارجی را سالانه 200 میلیارد دلار پیش بینی کرده است و سازمان برنامه و بودجه این رقم را بین 70 تا 80 میلیارد دلار و وزارتخانه پیش بینی کرده است. اقتصاد نیز 100 میلیارد دلار گزارش کرده است.

از سال 1390 تا 1401 (پایان سال 2022) شاهد کاهش میزان سرمایه گذاری خارجی بوده ایم و به استثنای سال 1396 که این رقم به دلیل برجام به پنج میلیارد دلار رسید، همواره شاهد کاهش میزان سرمایه گذاری خارجی بوده ایم. سرمایه گذاری و البته تاثیر برجام نیز به دلیل عمر کوتاه آن در جذب سرمایه گذاری خارجی است. جذب سرمایه گذاری خارجی در سال 1401 نیز به 1.5 میلیارد دلار رسید که البته در مقایسه با رقم 70 تا 110 میلیارد دلاری کشورهای همسایه ناچیز است.

همچنین اتاق بازرگانی تهران با استناد به آمار آنکتاد، خراجی سرمایه گذاری مستقیم خارجی ایران در 10 سال گذشته ، که روند کمی شیب دار را نشان می دهد. بر این اساس، رقم سرمایه گذاری مستقیم خارجی در کشور در سال 2022 به 1.5 میلیارد دلار رسیده است که نسبت به سال 2021، 5.3 درصد افزایش داشته است، همچنین این آمار نشان می دهد که بیشترین سرمایه گذاری خارجی در کشور در سال 2017 بوده است.

افزایش تعاملات تجاری با دیپلماسی اقتصادی

احسان خاندوزی – وزیر اقتصاد – اخیرا با بیان اینکه در دو سال گذشته نسبت به پنج سال گذشته سرمایه‌گذاری خارجی بیشتری جذب کرده‌ایم، اظهار داشت: یکی از محورهای دولت، دیپلماسی اقتصادی با تاکید بر کشورهای همسایه است. و افزایش تعاملات تجاری و سرمایه گذاری به این ترتیب فشار بر کشور به گونه ای کاهش می یابد که تاثیر تحریم ها بر اقتصاد کاهش می یابد. کاهش اثر تحریم ها به معنای افزایش قدرت چانه زنی مذاکره کنندگان ما و افزایش جایگاه کشور در مذاکرات با کشورهای غربی در موضوعاتی مانند برجام است.

وی با بیان اینکه دولت قبل تمام امور کشور و همه فرصت های اقتصادی بین المللی را در انتظار مذاکرات برجام به حالت تعلیق درآورده بود، تصریح کرد: این امر ابتکار عمل را در اختیار کشور غربی قرار داد زیرا ایران گزینه دیگری جز برجام را دنبال نمی کرد. دولت سیزدهم در دو سال اخیر سعی دارد فضای اقتصادی کشور را به عرصه روابط بین الملل باز کند زیرا معتقد است اقتصاد بسته نمی تواند در بلندمدت موثر باشد.

در دو سال گذشته سند همکاری راهبردی 25 ساله بین ایران و چین امضا شد. همچنین قرارداد احداث خط ریلی آستارا – رشت بین ایران و روسیه به عنوان بخشی از کریدور شمال – جنوب منعقد شد. افزایش 200 درصدی حجم تعامل با ونزوئلا، دو برابر شدن حجم مبادلات تجاری ایران با قاره آفریقا، عضویت ایران در معاهده شانگهای و عضویت در ائتلاف بریکس از جمله اقداماتی است که فضای بین المللی را به روی آنها باز می کند. رشد سرمایه گذاری و رشد اقتصادی ایران ارائه شده است

جذب 8 میلیارد و 984 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی از ابتدای دولت تاکنون

اما خاندوزی اخیرا در اظهارات اخیر درباره سرمایه گذاری خارجی در ایران به آن اشاره کرده است افزایش میانگین اندازه سرمایه گذاری های خارجی واجد شرایط وی در دولت سیزدهم بیان کرد: میانگین سرمایه گذاری خارجی معتبر در طول دولت سیزدهم سه برابر میانگین سرمایه گذاری خارجی 9 سال قبل از دولت سیزدهم است. روسیه، امارات و چین در صدر کشورهایی هستند که بیشترین سرمایه گذاری را در اقتصاد ایران داشته اند.

به گفته وزیر اقتصاد، همزمان با پیشرفت مبادلات با کشورهای همسایه، تاکید رئیس جمهور این است که منافع اقتصادی حاصل از دیپلماسی پیگیری شود که به همین دلیل اقدامات متعددی در حوزه تجارت و سرمایه گذاری انجام شده است. . در این راستا ارتقای سرمایه گذاران خارجی، ارائه اقامت طولانی مدت و کاهش مبلغ سرمایه گذاری از 250 هزار دلار به 100 هزار دلار، تصویب واردات طلا و فلزات گرانبها به عنوان بخشی از سرمایه خارجی و در عین حال کانال های ورود سرمایه خارجی نیز در نظر گرفته شده است.

هندوزی گفت: همزمان نرخ ارز برای سرمایه گذاران خارجی با کمک بانک مرکزی و سازمان سرمایه گذاری خارجی تغییر و ابلاغ شد. همچنین تخفیف مالیاتی برای شرکت ها در نظر گرفته شد تا مطالبات سرمایه گذاران خارجی از ارز شرکت های مشترک ایرانی پرداخت شود و این بخش از تعهدات ارزی صادرکنندگان معاف شود. اعطای تخفیف به سرمایه گذاران خارجی برای پرداخت حقوق ورودی ماشین آلات نیز در حال انجام است.

به گفته وی، از ابتدای شروع به کار دولت تا پایان مهر امسال هشت میلیارد و 984 میلیون دلار سرمایه گذاری معتبر خارجی جذب شد.

انتهای پیام

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)