5.5 برابر موارد چاقی در کشور / پیشرفت ایران در جراحی چاقی

0
(0)



مدیر کلینیک درمان چاقی بیمارستان رسول اکرم (ص) با اشاره به اینکه جراحی چاقی می تواند در درمان سایر بیماری ها کمک کننده باشد، گفت: بر اساس برآوردها حدود 4 میلیون نفر در ایران به جراحی چاقی نیاز دارند.

دکتر شهاب شهابی در گفت وگو با ایسنا وی با اشاره به اینکه امروزه چاقی به یک اپیدمی و معضل در دنیا تبدیل شده است، گفت: جراحی چاقی لاپاراسکوپی به این ترتیب از سال 1379 آغاز شد و در این سال ها از نظر تجهیزات و تکنیک ها پیشرفت های سریعی داشته است.

وی افزود: ایران نیز در سال های اخیر پیشرفت زیادی در جراحی چاقی داشته است. بدین ترتیب در زمینه معرفی تکنیک های جدید جراحی، پوزیشن های جدیدی را معرفی کرده ایم.

وی با اشاره به نقش پژوهش در جراحی چاقی بیان کرد: امروزه تشخیص و درمان باید بر اساس مستندسازی در همه حوزه های علم پزشکی از جمله جراحی چاقی باشد.

وی با اشاره به اینکه چاقی عوارضی مانند فشار خون، چربی خون، کبد چرب، آپنه خواب، کمردرد و … را به دنبال دارد، تصریح کرد: بنابراین جراحی چاقی می تواند به درمان سایر بیماری ها کمک کند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اینکه چاقی یک معضل و اپیدمی جهانی است، گفت: همچنین مهمترین عامل قابل پیشگیری مرگ و میر در دنیا محسوب می شود.

وی افزود: طبق آمار وزارت بهداشت در ایران حدود دو سوم افراد چاق و اضافه وزن دارند و در 40 سال گذشته تعداد افراد چاق 5.5 برابر شده است. بر اساس برآوردهای انجام شده در ایران، حدود 4 میلیون نفر به جراحی چاقی نیاز دارند.

وی درباره بیمه جراحی چاقی توضیح داد: در ایران جراحی چاقی تحت پوشش بیمه افراد با BMI (شاخص توده بدنی) بالای 40 است. اگرچه در اساسنامه 2022 فدراسیون بین المللی جراحی چاقی، به دلیل اینکه اثربخشی جراحی چاقی بسیار خوب است، معیارهای جراحی چاقی کاهش یافته است. به گونه ای که افراد با نمایه توده بدنی 35 به بالا نیز کاندید عمل جراحی چاقی هستند.

وی در پاسخ به این سوال که جراحی چاقی برگشت پذیر چقدر است، گفت: بسته به نحوه انجام جراحی، احتمال بازگشت چاقی بین 10 تا 30 درصد وجود دارد که عمدتاً به دلیل تغییر در سبک زندگی فرد است و برای انجام عمل ضروری است. انسان باید سبک زندگی خود را تغییر دهد.

انتهای پیام

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)