کاهش وزن سریع یک نجات دهنده برای مبتلایان به بیماری کبدی است

0
(0)


ایسنا/ خراسان رضوی یک کارآزمایی بالینی به رهبری تیمی در Nuffield Primary Care Health Sciences UK نشان داده است که یک برنامه کاهش وزن سریع سه ماهه نه تنها بی خطر است بلکه شدت بیماری کبدی به نام استئاتوهپاتیت غیر الکلی (کبد چرب درجه 2) را نیز کاهش می دهد. فیبروز کبدی موثر خواهد بود.

این کارآزمایی نشان داد که یک برنامه کاهش وزن سریع سه ماهه نه تنها در کاهش شدت یک بیماری کبدی به نام بیماری کبد چرب غیر الکلی همراه با فیبروز کبد ایمن نیست، بلکه موثر است و این بهبودها پس از پایان رژیم نیز حفظ شد. .

به طور معمول، با این نوع پیشرفته بیماری کبد، التهاب و زخم در کبد ناشی از تجمع چربی وجود دارد. بیماری کبد چرب غیر الکلی همراه با فیبروز کبد، که تخمین زده می شود 2 درصد از بزرگسالان را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار دهد، می تواند منجر به سیروز کبدی و سرطان کبد شود.

در حال حاضر هیچ داروی تایید شده ای برای این بیماری وجود ندارد، بنابراین توصیه های کاهش وزن درمان اصلی است. با این حال، در بیشتر موارد، این توصیه تنها منجر به کاهش وزن متوسط ​​می شود.

نشان داده شده است که برنامه های کاهش وزن “سوپ و شیک” در درمان چاقی و دیابت نوع 2 موثر است. با این حال، به دلایل ایمنی، آنها به طور معمول در افراد مبتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی با فیبروز کبدی استفاده نمی شوند.

لازم به ذکر است که رژیم سوپ و شیک شامل مصرف 800 کالری در روز از طریق نوشیدنی ها و سوپ های جایگزین وعده غذایی تا پنج ماه می باشد.

دیمیتریوس کوتوکیدیس، محقق ارشد در دپارتمان علوم بهداشت اولیه نافیلد، گفت: «ما از نتایج هیجان انگیزی که دیده‌ایم خوشحالیم. این یک مطالعه کوچک بود و این رویکرد نیاز به آزمایش در یک کارآزمایی تصادفی کنترل شده بزرگتر دارد، اما یافته های ما نشان می دهد که کاهش وزن سریع و به خوبی نظارت شده پتانسیل معکوس کردن پیشرفت بیماری کبدی را دارد و ما امیدواریم که این تحقیق تغییر کند. کلینیک های معمول کبد و اجازه استفاده مکرر از برنامه های کاهش وزن مشابه را می دهد، به خصوص که هیچ دارویی تاکنون موثر نبوده است. نتیجه فوق‌العاده‌ای که شاهد آن بودیم، بدون مشارکت کسانی که در این آزمایش شرکت کردند ممکن نبود و جا دارد از آنها تشکر کنیم.

در یک مطالعه کوهورت در دپارتمان علوم بهداشتی مراقبت های اولیه نافیلد دانشگاه آکسفورد، با حمایت موسسه ملی تحقیقات بهداشت و مراقبت، مرکز تحقیقات بیومدیکال آکسفورد، 16 فرد مبتلا به چاقی، بیماری کبد چرب غیر الکلی و فیبروز کبدی متوسط ​​تا پیشرفته انجام شد. در برنامه کاهش وزن شرکت کرد به مدت 12 هفته، آنها تمام غذاهای معمول خود را با سوپ ها، شیک ها و میان وعده های مخصوص و مغذی جایگزین کردند.

کاهش وزن سریع یک نجات دهنده برای مبتلایان به بیماری کبدی است

در طی 12 هفته بعد، آنها به تدریج غذای معمولی را به رژیم غذایی خود وارد کردند. در طول 24 هفته، این افراد به طور مرتب توسط یک متخصص تغذیه حمایت می شدند تا آنها را در مسیر و انگیزه نگه دارد. در شروع کارآزمایی، شرکت کنندگان آزمایش خون، وزن و فشار خون و اسکن هایی داشتند که سلامت کبد را اندازه گیری می کرد. این آزمایشات پس از 12 و 24 هفته تکرار شد.

14 شرکت کننده دوره مطالعه را تکمیل کردند و به طور متوسط ​​15 درصد از وزن بدن خود را از دست دادند که نشان دهنده درجه بالایی از پایبندی به برنامه کاهش وزن است. نتایج آزمایش همچنین نشان می دهد که عملکرد کبد به طور قابل توجهی بهبود می یابد و هیچ عارضه جانبی جدی مرتبط با برنامه کاهش وزن وجود ندارد. اسکن ها همچنین نشان داد که اکثر شرکت کنندگان از نظر بالینی بهبود قابل توجهی در نشانگرهای کبدی خود داشتند. اینها برخی از بزرگترین پیشرفت های گزارش شده در مطالعات بودند و مشابه مواردی بودند که بعد از جراحی چاقی با کاهش وزن بیشتر مشاهده شد و هیچ دارویی بهبود بیشتری نشان نداد.

علاوه بر این، نشانگرهایی که خطر بیماری قلبی را نشان می دهند، از جمله اندازه گیری فشار خون و قند خون، نیز به طور قابل توجهی بهبود یافتند. شرکت کنندگانی که فشار خون بالا یا دیابت نوع 2 داشتند در ویزیت اولیه نیز این فرصت را داشتند که داروهای خود را برای کنترل این شرایط کاهش دهند.

این موضوع پتانسیل یک برنامه کاهش وزن سریع را برای کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی، علت اصلی مرگ و میر در این جمعیت، و وابستگی به برخی داروها برجسته می کند.

نتایج این مطالعه در مجله Obesity منتشر شده است.

انتهای پیام

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)