کاری که هنوز کار نشده!

0
(0)



به گزارش ایسنا، برگزاری گردهمایی راهنمایان گردشگری ایرانی پس از چهار سال وقفه بهانه ای است برای یادآوری برخی از مشکلات و مطالبات راهنمایان گردشگری، حرفه ای که هنوز به رسمیت شناخته نشده و در سال های اخیر به دلیل رکود گردشگری ، با خروج متخصصان خود با چالش جدی مواجه است

مینا علیزاده نایب رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان گیلان وی با تحلیل مشکلات راهنمایان گردشگری گفت: گام اول این است که مشکلات را به چند سطح خارجی بیگانه با اثربخشی قوانین داخلی، داخلی و استانی تقسیم کنیم و برای هر سطح راه حل های جداگانه ای اندیشیده شود. مهمترین الزامات راهنمایان تور در ایران بر هیچکس پوشیده نیست و به طور کلی عبارتند از: امنیت شغلی، بیمه راهنما، یافتن راه حل برای مشکل خروج راهنمایان تور از کشور، در نظر گرفتن شرایط کار، در نظر گرفتن از فرصت برای رفع مطالبات خود استفاده کنند سفرهای سرکوب شده ناشی از کووید-19 برای بهبود شرایط رانندگان و معرفی ایران به عنوان یک مقصد گردشگری امن در منطقه و جهان.

این راهنمای گردشگری ادامه می دهد: بر اساس اولین گزارش منتشر شده (گردشگری سازمان ملل)، در سال 2024 گردشگری بین المللی به سطح قبل از شیوع کووید-19 نزدیک می شود. برگزاری پانزدهمین گردهمایی راهنمایان گردشگری ایران در راستای یک رویداد جهانی و به عنوان یک رویداد مهم، پس از چهار سال وقفه، فرصت مناسبی برای تثبیت و معرفی کار راهنمایان (چون نیازسنجی و تدوین یک برنامه عملیاتی پیش نیاز تأسیس و معرفی کار راهنماها است. ، اما شاید این فرصت خوبی باشد تا راهنمایان سراسر کشور پس از تاب آوری بحران های چند سال گذشته دوباره گرد هم آیند، امید است برای گام های بعدی راهنمایان گردشگری ادامه و هم افزایی و تعامل داشته باشیم. یکی از کلیدی ترین حلقه های زنجیره ارزش گردشگری است که از این رو دارای اهمیت است.

وی همچنین با تحلیل شرایط پیش روی گردشگری ایران و مشکلات راهنمایان تور، گفت: شاید بهتر باشد این موضوع را جداگانه و در سطوح مختلف بررسی کنیم، زیرا ممکن است برخی از شرایط پیش روی گردشگری ایران منحصر به ایران نباشد. مانند تقاضای انباشته سفر به دلیل شیوع کووید-19، مسائل اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و غیره، اما بخشی که مختص ایران است، علاوه بر عوامل ذکر شده، ممکن است از نوامبر 2018 تحت تأثیر شرایط کشور قرار گیرد. .

نایب رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان گیلان ادامه داد: فشارسنج سازمان جهانی گردشگری در پایان سال 2023 عوامل زیر را برای رشد فوق‌العاده گردشگری در خاورمیانه عنوان کرد که می‌تواند الگوی حل آن نیز باشد. مشکلات پیش روی گردشگری در ایران: تسهیل صدور روادید، توسعه مقاصد جدید، سرمایه گذاری در پروژه های جدید مرتبط با گردشگری و میزبانی رویدادهای بزرگ.

رزا مصطفوی رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان آذربایجان غربی وی همچنین با اشاره به برگزاری پانزدهمین گردهمایی راهنمایان گردشگری ایران به عنوان یک رویداد تجاری برای تحکیم و به نمایش گذاشتن حرفه راهنمایان، گفت: با توجه به اینکه هدف از برگزاری این گردهمایی ها به مناسبت روز جهانی راهنمایان بود، قطعا اقدام موثری برای شناسایی از سرگیری و برگزاری این رویداد پس از چهار سال وقفه برای تایید و همبستگی و شروعی جدید برای پاسخگویی به الزامات فعالیت این صنف بسیار ارزشمند و حائز اهمیت است.

وی با تحلیل شرایط پیش روی گردشگری در ایران و مشکلات پیش روی راهنمایان گفت: این موضوع به دلیل آسیب پذیری صنعت گردشگری به ویژه در ایران به دلیل شرایط سیاسی و اقتصادی بسیار حائز اهمیت است. از سوی دیگر، با توجه به وسعت ایران و پراکندگی جاذبه های آن، باید اقداماتی در جهت معرفی تمامی استان ها به ویژه استان های مرزی انجام شود. زیرا دروازه ورود گردشگران به کشور هستند اما از تاثیر رشد اقتصادی و مهمتر از آن استخدام راهنما در روستاها بهره چندانی نمی برند.

این راهنمای تور همچنین مهم ترین الزام راهنمایان تور ایرانی را برای تثبیت جایگاه رسمی این اثر و شناخت آن با حمایت و وضع قوانین رسمی از جمله بیمه راهنما برشمرده است.

رئیس هیئت مدیره انجمن تخصصی راهنمایان گردشگری استان آذربایجان غربی برنامه ریزی آژانس های مسافرتی برای جذب گردشگران ورودی به کشور را ادامه می دهد که این امر موجب احیای این صنعت و مهمتر از آن فعالیت راهنمایان تور و برخورد قاطع با تورهای غیرمجاز می شود. از جمله تورهای بدون مجوز و مهمتر از آن، تورهای بدون او راننده دارنده کارت را یکی از الزامات دیگری ذکر کرد که اکثر رانندگان ملزم به رعایت آن هستند.

از سال 1990 به پیشنهاد رئیس وقت فدراسیون جهانی راهنمایان، 21 فوریه به عنوان روز جهانی راهنمایان گردشگری انتخاب و در تقویم ثبت شد. این روز طبق تقویم جهانی هر ساله در دوم مارس با گردهمایی راهنمایان تور در ایران جشن گرفته می شود. امسال پانزدهمین نشست راهنما در 7 بهمن ماه برگزار می شود.

انتهای پیام

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)