چگونه ریه های سالم تری داشته باشیم؟

0
(0)



ریه عضوی حیاتی در بدن است که بدون آن نمی‌توانیم نفس بکشیم، اما عوامل زیادی وجود دارند که کارایی و عملکرد بهینه ریه‌ها را کاهش می‌دهند. به همین دلیل مهم است که بدانید برای سالم نگه داشتن ریه های خود چه کاری می توان انجام داد.

به گزارش ایسنا، در ادامه به چند توصیه برای داشتن ریه های سالم می پردازیم.

سیگار کشیدن ممنوع

فیلیپ بابر، متخصص ریه در منچستر، می گوید مهم ترین چیز سیگار نکشیدن است. سرطان ریه سالانه 35000 انگلیسی را می کشد. این به معنای بیشتر از سرطان سینه، سرطان پروستات و سرطان روده بزرگ است. نه تنها سرطان، بلکه بسیاری از بیماری های دیگر نیز ناشی از سیگار کشیدن است. بنابراین پیام این است: سیگار نکشید و اگر سیگار می کشید سعی کنید آن را ترک کنید. اگر این کار را برای خود انجام نمی دهید، آن را برای دیگران انجام دهید.

پلوی پریوال، متخصص ریه در بیمارستان ساوتهمپتون، خاطرنشان می کند که سیگار کشیدن در داخل خانه نه تنها برای فرد مضر است، بلکه برای اطرافیانش نیز مضر است، زیرا آنها نیز در معرض دود هستند.

استفان مارسینیاک، متخصص ریه در بیمارستان‌های دانشگاه کمبریج و استاد علوم تنفسی در آن دانشگاه، می‌گوید: من به مشتریانم می‌گویم که معمولاً قطع کردن سیگار مؤثر نیست و ترک سیگار به طور کامل بسیار بهتر است. اگر سیگار می کشید، 50 درصد احتمال دارد که در اثر دود سیگار بمیرید، بنابراین ترک در هر زمانی می تواند مفید باشد. درست است که تنها 20 درصد افراد از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به آمفیزم (آسیب ریوی ناشی از دود) هستند، همه افراد سیگاری بیشتر در معرض سکته مغزی، حمله قلبی یا سرطان هستند. بنابراین بهتر است که شروع نکنید، اما ارزش آن را دارد که هر زمان که شده دست از کار بکشید.

برخی از مشاغل برای ریه ها خطرناک هستند

کارشناسان می گویند برخی از مشاغل که فرد را در معرض گرد و غبار و هوای آلوده قرار می دهد می تواند به ریه ها نیز آسیب برساند. مانند کار ساختمانی، مشاغل دیگری نیز وجود دارند که اطلاعات کاملی در مورد تأثیر احتمالی آنها بر سلامت ریه ندارند. مانند کارهای مربوط به ناخن و مو. بنابراین توصیه می شود آرایشگاه ها دارای تهویه مطبوع مناسب و استفاده از محصولات با ترکیبات آلی فرار کمتر (VOC) باشند.

سوزاندن چوب مشکل دارد

کارشناسان می گویند ارتباط نزدیکی بین آلودگی هوای داخل و خارج از منزل وجود دارد. استنشاق ذرات برای ما مضر است و هیچ راهی برای دور زدن آن وجود ندارد. حتی اگر از یک شومینه بسیار کارآمد استفاده شود، سوزاندن چوب همچنان باعث آلودگی هوای داخل و خارج می شود.

مارکینیاک می‌گوید شومینه‌ای با دریچه بسته‌کننده خطر کمتری دارد، اما اگر وقتی دریچه بسته است هنوز بوی دود می‌دهید، این نشانه وجود دود در هوا و در ریه‌های شماست. او همچنین اشاره می کند که برخی مواد دود بیشتری تولید می کنند، مانند چوب مرطوب که بدتر از چوب خشک است و پلاستیک که وحشتناک است. زیرا مشتقات کربنی پیچیده و بد مختلفی تولید می کند که کاملاً سرطان زا هستند.

مشکلات خواب می تواند نشان دهنده مشکلات ریوی باشد

به گزارش ایندیپندنت، پریوال می گوید: اگر آپنه خواب تشخیص داده نشود، بر اکسیژن رسانی بدن تأثیر می گذارد و می تواند منجر به کاهش عملکرد ریه و سایر مشکلات تنفسی شود. بنابراین اگر در طول شب نمی‌توانید بخوابید و به بیدار شدن ادامه می‌دهید یا در طول روز بیش از حد خواب‌آلود هستید، ممکن است آپنه خواب داشته باشید و باید به متخصص مراجعه کنید.

از کپک و مواد حساسیت زا در خانه خودداری کنید

Marciniak می گوید که اگر سابقه آلرژی دارید، ممکن است به هاگ های کپک نیز حساس باشید. البته در اطراف ما چیزهایی وجود دارد که نمی توان از آنها اجتناب کرد، مانند کنه های گرد و غبار که در پوست مرده ما روی بالش و تشک زندگی می کنند و بسیاری از افراد به آنها حساسیت دارند. اما می توان از برخی موارد حساسیت زا اجتناب کرد. به عنوان مثال، اگر به کپک حساسیت دارید، خانه و محیط خود را از آن تمیز کنید.

متخصصان ریه همچنین توصیه می کنند در هوای آلوده از ماسک استفاده کنید، در صورت سرفه های مداوم به پزشک مراجعه کنید و تنگی نفس را جدی بگیرید. درست بخورید و تکنیک های تنفس عمیق و صحیح را یاد بگیرید تا بهتر نفس بکشید.

انتهای پیام

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)