چند راهکار برای کاهش خطر گرمازدگی

0
(0)



متخصص فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه گرمازدگی بسته به خفیف یا شدید بودن درمان متفاوتی دارد، گفت: گرمازدگی یک اورژانس پزشکی است و اگر فردی دچار گرمازدگی شده است باید به بیمارستان منتقل شود. نزدیکترین مرکز پزشکی بلافاصله

به گزارش ایسنا، دکتر امین صابرنیا گفت: به طور کلی در گرمای بالای 35 تا 38 درجه سانتیگراد باید به گرمازدگی بیشتر توجه کنیم و با راهکارهای موثر مراقب خود باشیم.

وی پیشگیری را قبل از درمان دانست و توصیه کرد: سعی کنید در تابستان که گرم ترین روزهای سال را تجربه می کنیم، زمانی که هوا سردتر است مانند صبح زود یا بعد از ظهر از خانه خارج شوید.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: در تابستان و روزهای گرم از لباس های سفید، روشن و کمی گشاد استفاده کنید. همچنین از پوشیدن لباس هایی با الیاف مصنوعی خودداری کنید.

گرمازدگی یک اورژانس پزشکی است

صابرنیا با بیان اینکه گرمازدگی بسته به نوع خفیف یا شدید آن درمان متفاوتی دارد، خاطرنشان کرد: گرمازدگی یک اورژانس پزشکی است و اگر فردی دچار گرمازدگی شده است باید سریعا به نزدیکترین مرکز درمانی منتقل شود.

وی با اشاره به اهمیت کمک های اولیه در درمان گرمازدگی تاکید کرد: قبل از انتقال بیمار به مرکز درمانی می توانید با تعویض لباس و خنک کردن بدن بیمار با استفاده از حوله یا حوله یا اسفنج به او کمک کنید. بدن فرد را با خیس کردن در آب سرد، فرد را به جای خنک منتقل کرده و با ملحفه مرطوب بپیچید، بیمار را در معرض باد خنک قرار دهید، می توانید آب را روی دست و پای بیمار ریخته و همزمان ماساژ دهید و استفاده کنید. کرم های ضد سوختگی

وی بیان کرد: با توجه به اینکه هوای گرم باعث تعریق و دفع نمک زیادی از بدن می شود، بهتر است به جای آن از آب تمیز استفاده نشود.

صابری نیا استفاده از نوشیدنی سرد حاوی کمی نمک را برای افرادی که در معرض گرمای شدید هستند توصیه کرد و افزود: برای این کار می توان یک قاشق چای خوری نمک را در یک لیتر آب حل کرد و به آرامی در مدت یک ساعت به بدن اضافه کرد. اگر مریض است، برای افزایش کالری نوشیدنی، می توانید یک قاشق غذاخوری شکر یا پودر شربت نیز اضافه کنید. اما اگر فرد کودک یا سالمند است، بهتر است او را به بیمارستان منتقل کنید.

به گفته این کارشناس، اگر سالمندان به مدت طولانی در محیط گرم بوده اند، بهتر است در معرض باد مستقیم پنکه یا کولر قرار گیرند.

وی به والدین هشدار داد: هرگز فرزندان خود را در خودرو تنها نگذارید، دمای خودروی ایستاده در مقابل آفتاب بسیار بالا رفته و آسیب جسمی جدی به کودکان وارد می کند.

وی به افرادی که از گرمای شدید هوا بیهوش شده اند، توصیه کرد: این افراد در اسرع وقت به بیمارستان مراجعه کنند تا تحت درمان قرار گیرند.

کاهش سطح هوشیاری و درجه حرارت بالا؛ عوامل خطر سکته گرمایی

این متخصص طب اورژانس تب و دمای بالای بدن و همچنین کاهش سطح هوشیاری را از عوامل خطر گرمازدگی عنوان کرد.

وی با اشاره به اینکه گرما به طور مستقیم بر قلب اثر نمی گذارد، خاطرنشان کرد: قلب باید سرعت خود را افزایش دهد تا گرما در بدن کاهش یابد. بنابراین این افزایش ضربان قلب می تواند به افرادی که بیماری هایی مانند تنگی عروق دارند آسیب برساند.

وی با بیان اینکه اسهال و سوء هاضمه بیماری مختص فصل گرما نیست، تصریح کرد: آنچه باعث اسهال می شود مصرف مواد غذایی فاسد شده است که در معرض گرما قرار گرفته و در آن باکتری رشد کرده است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، وی در پایان توصیه کرد: در صورت قرار گرفتن در معرض گرما از کاکشیر، شربت تخم مرغ و شربت آبلیمو خنک استفاده کنید، کودکان زیر پنج سال و سالمندان در گرما از خانه بیرون نروند. به هیچ عنوان این کار را نکنید زیرا گرما برای این افراد غیر قابل تحمل است، همچنین در فصول گرم سال به مناطق گرمسیری سفر نکنید.

انتهای پیام

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)