پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی با تغذیه مناسب

0
(0)



رئیس گروه تغذیه و پزشکی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به نقش تغذیه در پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر گفت: بیماری‌های قلبی عروقی یکی از شایع‌ترین علل ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر است. مرگ هم در دنیا و هم در کشور ما.

به گزارش ایسنا، فرشته فزونی نقش بسیار مهم تغذیه را در پیشگیری از بیماری های غیرواگیر از جمله بیماری های قلبی عروقی عنوان کرد.

وی به عنوان مهم ترین عوامل بیماری های غیرواگیر از جمله بیماری های قلبی به الگوهای غذایی نامناسب از جمله مصرف زیاد قند، نمک و چربی، مصرف کم میوه، سبزیجات، حبوبات، مصرف زیاد فست فود و کم تحرکی اشاره کرد. .

رئیس اداره تغذیه و دارویی معاونت بهداشتی افزود: توجه به شاخص های رنگ تغذیه ای محصولات غذایی به انتخاب محصولات مناسب تر کمک می کند. بنابراین همه باید به برچسب محصولات غذایی که با سه رنگ سبز، نارنجی یا قرمز مشخص شده است توجه کنند.

وی با تاکید بر انتخاب آگاهانه غذا گفت: برچسب محصولات حاوی مقادیر بالای قند، نمک، چربی، اسیدهای چرب ترانس و انرژی با رنگ قرمز درج شده است که مصرف این مواد غذایی باید محدود شود.

رئیس اداره تغذیه معاونت بهداشت با اشاره به مصرف بالای نمک در کشور و نقش آن به عنوان یکی از عوامل موثر بر فشار خون بالا و عوارض قلبی و عروقی، گفت: طبق توصیه سازمان جهانی بهداشت، حداکثر میزان مصرف روزانه نمک برای افراد زیر 50 سال پنج گرم (یک قاشق چایخوری) و برای افراد بالای 50 سال و بیماران قلبی عروقی و کودکان کمتر از 3 گرم در روز است.

به گفته وی، این میزان نمک شامل املاح نهفته در مواد غذایی مانند نان، پنیر، رب گوجه فرنگی و… نیز می شود که باید به آن توجه کرد.

فزونی خاطرنشان کرد: اگر به تدریج از میزان نمک افزوده شده به غذا کاسته شود، ظرف چند هفته ذائقه افراد به یک غذای کم نمک عادت می کند.

رئیس اداره تغذیه و دارویی وزارت بهداشت به والدین توصیه کرد از غذاهای خانگی و تنقلات سالم از جمله میوه، آجیل خام و بدون نمک، ساندویچ خانگی به عنوان میان وعده برای کودکان و نوجوانان استفاده کنند و به فرزندان خود بیاموزند که کمتر از مواد غذایی استفاده کنند. کودکی به نمک عادت کن

وی مصرف روزانه حداقل پنج واحد سبزی و میوه را عامل پیشگیری کننده در برابر فشار خون و بیماری های قلبی و عروقی عنوان کرد.

فزونی سبزیجات و میوه های تازه، غلات کامل (بدون پوست)، حبوبات و مغزها را از منابع فیبر برشمرد و تاکید کرد: مصرف روزانه مواد غذایی حاوی فیبر نقش مهمی در کاهش چربی و قند خون و تنظیم فشار خون و کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی دارد. بیماری ها کاهش می یابد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، وی پیشنهاد کرد ارزش غذایی برنج از طریق مخلوط کردن آن با سبزیجات و حبوبات افزایش یابد.

بیشتر در مورد آن بخوانید:

سهم 40 درصدی بیماری های قلبی در مرگ و میر سالانه / غربالگری رایگان 3 بیماری قلبی

رئیس اداره تغذیه و داروسازی معاونت بهداشت در ادامه سخنان خود راهکارهای کاهش مصرف نمک، شکر و غذاهای چرب را از عوامل موثر بر سلامت بدن به ویژه سلامت قلب و سلامت بیان کرد. عروق خونی که به شرح زیر است:

به غذای سر سفره نمک نزنید و نمکدان را از روی میز بردارید.

روی میوه ها و سبزیجات خام (گوجه فرنگی سبز، خیار، گوجه فرنگی و غیره) نمک نپاشید.

غذاهای شور و دودی، انواع نمک و ترشی، دسر، سس سالاد آماده، سس سویا، زیتون و خردل و سوپ های آماده و تنقلات شور مانند چیپس، چوب شور، چیپس ذرت، کراکر، آجیل، آجیل نمکی از منابع آنها عمدتا سدیم هستند، مصرف آنها را محدود کنید.

برچسب های تغذیه را بخوانید و غذاهایی را انتخاب کنید که سدیم کمتری دارند.

– از ادویه هایی که با نمک تهیه نشده اند استفاده کنید.

مصرف گوشت های فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس که حاوی مقدار زیادی نمک هستند را به حداقل برسانید.

غذاهای کنسرو شده حاوی نمک زیادی هستند، مصرف آنها را کاهش دهید.

– به جای تنقلات شور به فرزندان خود میوه و آجیل خام بدهید.

– به جای نمک از ادویه جات مانند گیاهان معطر تازه یا خشک مانند نعناع، ​​مرزه، ترخون، ریحان و … استفاده کنید. یا سیر، لیموترش تازه و آب پرتقال برای افزایش طعم غذا و کاهش مصرف نمک.

نمک یددار تصفیه شده را انتخاب کنید و به یاد داشته باشید که نمک یددار تصفیه شده فشار خون را به اندازه سایر نمک ها افزایش می دهد.

مصرف غذاهای پرچرب خود را کاهش دهید.

– به جای سرخ کردن غذا از روش های دیگر پخت مانند بخارپز، آب پز و پخت استفاده کنید.

از گرم کردن بیش از حد روغن و غوطه ور کردن مواد غذایی در مقدار زیادی روغن خودداری کنید.

قبل از پختن گوشت، چربی های قابل مشاهده را بردارید.

مصرف ماهی را در برنامه غذایی هفتگی خود بگنجانید.

از مصرف لبنیات پرچرب، شیرینی های خامه ای، روغن حیوانی، روغن نباتی جامد و فست فود خودداری کنید.

مصرف چربی های اشباع و ترانس را کاهش دهید.

– برای کاهش مصرف اسیدهای چرب ترانس (اسیدهای چرب مضر که به دلیل جامد بودن در دمای اتاق و بدن خطراتی مانند لخته شدن خون و بیماری قلبی ایجاد می کنند)، از مصرف روغن نباتی جامد، غذاهای سرخ شده و فست فود خودداری کنید.

– از روغن های غیر اشباع مانند کانولا، زیتون، کنجد و … استفاده کنید. فقط به مقدار مناسب و نه بیش از حد.

* چند پیشنهاد برای کاهش مصرف مواد قندی

مصرف زیاد مواد قندی باعث افزایش فشار خون و چربی خون می شود، بنابراین به جای شیرینی از میوه های شیرین (خرما و خشکبار) به مقدار کم استفاده کنید.

– با مصرف کشمش و خرما در صورت زیاده روی منجر به افزایش کالری دریافتی و چاقی می شود.

– آب بهترین نوشیدنی برای دریافت مایعات است.

مصرف نوشیدنی های شیرین خود را کاهش دهید.

چای و قهوه را بدون قند اضافه بنوشید.

انتهای پیام

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)