پهلوانی که سلبریتی زمان خود بود و مسموم شد!

0
(0)


فیلم مستند بلند «آخرین زنگی زمانه» به کارگردانی مهرداد حقی و تهیه کنندگی سید جمال عودسیمین یکی از محصولات سازمان اوج است که در بخش مسابقه هفدهمین جشنواره سینما حقیقت حضور دارد.

سید جمال اودسیمین وی در گفت وگو با ایسنا، درباره این اثر توضیح داد: این مستند بیش از هر چیز درباره مرام پهلوانی است. او رزمنده ای است که در گذشته در تمام ابعاد زندگی انسان ایرانی نقش آفرینی کرده است. سید حسن رزاز کشتی گیر در واقع شخصیت بزرگی بود که هم از نظر سیاسی و هم ورزشی و هم از نظر دستگیری شخصیتی قهرمان داشت.

وی افزود: آنچه در گذشته به عنوان یک رزمنده وجود داشت تنها مربوط به جسم نبود و روحیه رزمنده هم تحت تأثیر روح و هم جسم انسان بود. سید حسن رزاز از نظر علمی ویژگی رسیدن به درجه اجتهاد را داشت و توانست شاگرد علمای برجسته آن دوره باشد.

این تهیه کننده مستند درباره انگیزه برخورد با این چهره فراموش شده نیز گفت: اگر درست یادم باشد جرقه اولیه این موضوع برخورد ما با کتابی بود که در آن توضیحاتی درباره سید حسن رزاز وجود داشت. وقتی این کتاب را خواندیم با این سوال مواجه شدیم که مشاهیر جامعه ایران در گذشته چقدر با امروز تفاوت داشتند؟ این موضوع برای ما دردسرساز شده است که چقدر آدم هایی که در آن زمان معروف و مشهور شدند با چهره امروزی فرق دارند. سید حسن رزاز در واقع یکی از مشاهیر زمان خود بود و همین کتاب بهانه اولیه ما برای پرداختن به این موضوع شد.

اودسیمین درباره ارتباط مستند آخرین زندگی زمانه با جامعه امروز ایران توضیح داد: بسیاری از مشکلاتی که در جامعه امروزی با آن مواجه هستیم ناشی از فراموشی برخی از آرمان های گذشته است. چه در عرصه شعر و چه در شعر و چه در آرمان های پهلوانی که در گذشته داشته ایم، دیده ایم که هر جا آرمانی فراموش شده، در همان میدان زده شده و دچار بحران شده ایم و خسارت. فرهنگ پهلوی یکی از آن جنبه هایی بود که در این مستند برای یادآوری مخاطب امروز به آن پرداختیم. باید بدانیم چه ریشه ای داشتیم، کجا بودیم، چگونه زندگی کردیم و امروز کجا هستیم؟

وی درباره روند دسترسی افراد مصاحبه شده در این مستند گفت: آنچه امروز در مستند می بینید تقریبا نیمی از افرادی است که با آنها مصاحبه کردیم. ما افراد زیادی پیدا کرده بودیم. بسیاری از شخصیت های خاص پهلوان رزاز را می شناختند. پهلوان به تعبیری مریدانی داشتند که وارث اخلاق و مسلک او بودند. برخی از کسانی که با آنها مصاحبه کردیم، پهلوان رزاز را در کودکی دیده بودند و خاطراتی از او داشتند.

تهیه کننده «آخرین زنگی زمانه» همچنین با تاکید بر صحت روایت های ارائه شده در مستند درباره سید حسن رزاز بیان کرد: یکی از دلایلی که عنوان کردم از نیمی از مصاحبه هایی که در مستند داشتیم این بود که روایت های موثق داشته باشیم. بر اساس همان کتب مرجعی که داشتیم، تحقیق مفصلی انجام دادیم تا به ادعاهای درست در مورد پهلوان رزاز برسیم.

وی افزود: ماجرای ماجراهای سیدحسن مربوط به دورانی است که قدرت طلبی ها رایج بود. حتی کشتی هم مثل امروز نبود و مردم برای ناتوانی حریف در میدان مسابقه به یکدیگر آسیب می رسانند. در آن سال ها چیزی نزدیک به ترکیبی از کشتی و کشتی معمولی را می دیدیم. جنبه کشتی گرفتن سید حسن دقیقاً به همین دلیل است که او حاضر نیست با این قوانین متعارف مبارزه کند. وقتی می توانست به حریف آسیب برساند، این کار را نکرد و تنها به دنبال برد و باخت به معنای معمول آن سال ها نبود.

اودسیمین همچنین گفت: سیدحسن میدان مبارزه را مقدس می دانست و در عین حال «دوستی» برایش اهمیت زیادی داشت که در فیلم هم به آن پرداخته می شود. ما سعی کرده ایم هر آنچه در مورد سیدحسن مستند شده است را بگوییم. ابتدا می خواستیم روایت فیلم را با رویارویی با جنگنده هندی شروع کنیم. آن روزها ورزش مثل امروز نبود که فرصتی به نام جام جهانی پیش می آمد و رسانه ها آن را پوشش می دادند. کشتی گیران کشورهای مختلف به کشورهای دیگر می رفتند و با یکدیگر مبارزه می کردند. وقتی کشتی‌گیری از هند به ایران می‌آید، کشتی‌گیر رزاز برای رویارویی با او انتخاب می‌شود و اتفاق بسیار مهمی در آن زمان بود.

وی افزود: مهرداد خاکی نزدیک به دو سال است که به این موضوع می پردازد و روی آن کار می کند. خسرو نقیبی از نقطه ای به بعد به او پیوست. او مدل‌های مختلف داستان‌گویی را آزمایش کرد و به معنای واقعی کلمه زمان و انرژی را برای مستند The Last Bell of Time ریخت تا به نسخه نهایی امروز رسید. برخی از افرادی که در این مستند صحبت کردند حاضر نشدند در جای دیگری صحبت کنند. مهرداد آنقدر با برخی از این افراد مهربان بود که توانست رضایت آنها را جلب کند.

تهیه کننده این مستند درباره استفاده از همایون ارشادی به عنوان گوینده و راوی نیز گفت: در ابتدا برخی از دوستان با انتخاب همایون ارشادی مخالف بودند و فکر می کردند این کار به جایی نمی رسد. من و مهرداد حس خوبی نسبت به این انتخاب داشتیم. وقتی متن را خواند خیلی خوشش آمد و با آن ارتباط برقرار کرد. به همین دلیل همکاری صمیمانه ای بین تیم ما و آقای ارشادی برقرار شد.

وی افزود: «پلان رزاز واقعاً برای همه ما شخصیت جذابی شده است.» خسرو نقیبی یکی از افرادی بود که به همین دلیل به ما پیوست. از یک نقطه به بعد تصمیم گرفتیم نگارش متن را به فردی بسپاریم که قلم قوی دارد و وقتی با خسرو نقیبی صحبت کردیم، همکاری زیادی داشت و همکاری بسیار خوبی داشتیم.

عودسیمین در خصوص ابهام در روایت پایانی مستند از علت مرگ سیدحسن رزاز گفت: در مسموم شدن سید حسن توسط افرادی که نامشخص نیستند، تردید جدی وجود دارد، اما ما قصد داشتیم در این مستند ابهامی در مورد مرگ وی وجود داشته باشد. چون در این مورد به نتیجه نهایی نرسیده بودیم.

انتهای پیام



منبع

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)