قیمت نفت همچنان در حال افزایش است

0
(0)



به گزارش ایسنا، قیمت معاملات نفت خام برنت با 70 سنت معادل 0.9 درصد افزایش به 80 دلار و 9 سنت در هر بشکه رسید. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت (WTI) با 66 سنت یا 0.9 درصد افزایش به 74 دلار و 55 سنت در هر بشکه رسید. هر دو شاخص در مسیر دومین افزایش هفتگی متوالی خود هستند و هر کدام بیش از چهار درصد از ابتدای هفته جاری افزایش یافته اند.

کلوین وانگ، تحلیلگر ارشد بازار در OANDA، گفت: افزایش خطرات ژئوپلیتیکی ناشی از حملات به کشتی‌ها در دریای سرخ، از روند صعودی فعلی قیمت نفت حمایت می‌کند.

به دلیل حملات اخیر به کشتی هایی که تجارت جهانی از طریق کانال سوئز را مختل کرده است، کشتی های بیشتری از دریای سرخ دوری می کنند. شرکت Hapag-Lloyd آلمان و OOCL هنگ کنگ آخرین شرکت هایی بودند که اعلام کردند با تغییر مسیر یا زمینگیر کردن کشتی ها از دریای سرخ اجتناب می کنند.

روز سه شنبه، ایالات متحده یک عملیات چند ملیتی را برای حفاظت از تجارت در دریای سرخ آغاز کرد. با این حال، تحلیلگران می گویند که تأثیر رویدادهای دریای سرخ بر عرضه نفت تاکنون محدود بوده است، زیرا بیشتر نفت خاورمیانه از طریق تنگه هرمز صادر می شود.

لئون لی، تحلیلگر CMC Markets در شانگهای، با اشاره به اجرای آتی توافق کاهش تولید جدید اوپک پلاس، گفت: “با این حال، ممکن است قیمت نفت به دلیل درگیری های ژئوپلیتیکی و محدودیت های عرضه اوپک پلاس بهبود یابد.” کمبود عرضه اندکی در ژانویه 2024 رخ خواهد داد و قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت ممکن است به حدود 75 تا 80 دلار در هر بشکه بازگردد.

عربستان سعودی، روسیه و سایر اعضای اوپک پلاس که بیش از 40 درصد از نفت جهان را تولید می کنند، توافق کردند که به طور داوطلبانه تولید خود را به میزان 2.2 میلیون بشکه در روز در سه ماهه اول سال 2024 کاهش دهند.

گروه تحت رهبری عربستان سعودی در ماه‌های اخیر برای جلب حمایت برای کاهش تولید و افزایش قیمت نفت تلاش کرده است، اما آنگولا روز پنجشنبه اعلام کرد که اوپک را ترک می‌کند زیرا عضویتش در خدمت منافعش نیست.

بر اساس گزارش رویترز، آنگولا پیشتر به تصمیم گروه اوپک پلاس برای کاهش سهمیه تولید نفت این کشور در سال 2024 اعتراض کرده بود.

انتهای پیام

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)