سهمیه جدید جام باشگاه های جهان چقدر است؟ شانس حضور ایرانی ها چقدر است؟

0
(0)


جام باشگاه های جهان 2025 با فرمت جدید 32 تیمی برگزار می شود و از بین باشگاه های حاضر در این رقابت ها یک باشگاه ایرانی شانس حضور در این مسابقات را دارد.

به گزارش ایسنا، جام باشگاه های جهان قرار است از سال 2025 (25 ژوئن تا 22 ژوئیه 1404) با قالبی جدید و با میزبانی آمریکا به عنوان اولین میزبان برگزار شود. بر اساس تصمیم فیفا، این رقابت ها با حضور 32 تیم در 8 گروه و هر چهار سال یک بار قبل از شروع فصل جدید رقابت های باشگاهی داخلی برگزار می شود. به عبارتی مشابه فرمت زمانی مسابقات جهانی.

فیفا در ابتدای سال توزیع این رقابت ها را مشخص کرد که بر اساس آن یوفا با 12 سهمیه بیشترین سهمیه را دارد و پس از آن آمریکای جنوبی با 6 نماینده قرار دارد. آسیا، آفریقا و کونکاکاف (آمریکای شمالی و مرکزی) با چهار سهمیه، آفریقا با یک سهمیه و کشور میزبان با یک سهمیه سهمیه های جام باشگاه های جهان را تشکیل می دهند.

نحوه تخصیص سهمیه جام باشگاه های جهان

یوفا: 4 قهرمان رقابت های قاره ای بین سال های 2021 تا 2024 + 4 سهمیه از رده بندی تیم های اروپایی

آمریکای جنوبی: 4 قهرمان مسابقات قاره ای بین سال های 2021 تا 2024 + 2 سهمیه رتبه بندی تیمی آمریکای جنوبی

آسیا، آفریقا و کونکاکاف: 4 قهرمان مسابقات قاره ای بین سال های 2021 تا 2024.

اقیانوسیه: بهترین تیم در رده بندی باشگاهی

این سهمیه برای هر دوره چهار ساله منتهی به جام جهانی باشگاه ها اعمال می شود. در ضمن اگر تیمی دو یا چند بار در مسابقات قاره‌ای پیروز شود، سهمیه‌های باقی‌مانده بر اساس رده‌بندی باشگاهی مشخص می‌شود، با توجه به اینکه اگر قرار باشد دو یا چند تیم با رتبه‌بندی وارد مسابقات شوند، هیچ تیمی از یک کشور وجود ندارد.

معیارهای رنکینگ باشگاه

رده بندی باشگاه ها بر اساس عملکرد آنها در رقابت های قاره ای در دوره چهار ساله منتهی به جام جهانی باشگاه ها تعیین می شود. نتیجه طبق اعلام فیفا به شرح زیر است:

برد: 3 امتیاز

تساوی: یک امتیاز

صعود از هر مرحله به مرحله بعد: 3 امتیاز

البته در این مورد یوفا فقط برای جام باشگاه های جهان 2025 متمایز شده و روش امتیازدهی زیر را اعمال کرده است:

برد: 2 امتیاز

تساوی: یک امتیاز

صعود از مرحله گروهی: 4 امتیاز

صعود از مرحله یک شانزدهم: 5 امتیاز

ارتقاء: 1 امتیاز

سهمیه آسیا در جام باشگاه های جهان 2025

در حال حاضر حضور تیم های الهلال عربستان و اوراوا ردز ژاپن به عنوان قهرمان سال های اخیر لیگ قهرمانان آسیا در این رقابت ها قطعی شده است. تیم سوم نیز قهرمان فصل 2023-2024 لیگ قهرمانان آسیا خواهد شد اما باید به تکرار آن توجه کرد. لازم به ذکر است که با توجه به تغییر تقویم لیگ قهرمانان آسیا برای شروع فصل 2023-2023، لیگ قهرمانان 2023 برگزار نشد و به همین دلیل سهمیه چهارم به بالاترین رده باشگاهی تعلق می گیرد.

در حال حاضر حداقل یک نماینده آسیا از رده بندی باشگاهی انتخاب شده است. رتبه بندی به شرح زیر است:

1. Junbok Motors کره جنوبی: 71 امتیاز

2. اولسان هیوندای کره جنوبی: 59 امتیاز

3. کاوازاکی فرونتاله ژاپن: 48 امتیاز

4. پوهان استیلرز کره جنوبی: 48 امتیاز

5. نصر عربستان: 46 امتیاز

6. یوکوهاما، ژاپن: 37 امتیاز

با توجه به مطالب مطرح شده در حال حاضر تنها سپاهان شانس حضور در جام باشگاه های جهان را دارد که در صورت قهرمانی در لیگ قهرمانان 24-2023 این اتفاق رخ می دهد تا این تیم برای دومین بار برای حضور در این رقابت ها تلاش کند. با این حال تیم‌های ایرانی این شانس را خواهند داشت که در دوره بعدی با عملکرد خوب مستمر در لیگ قهرمانان آسیا در چهار سال آینده در رده‌بندی باشگاهی قرار بگیرند و در جام باشگاه‌های جهان در سال 2029 شرکت کنند.

انتهای پیام

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)