پرخوری در «شب یلدا» ممنوع است.

0
(0)



عضو هیئت علمی پژوهشکده تغذیه و صنایع غذایی کشور به شهروندان توصیه کرد در شب یلدا مراقب سلامتی خود باشند و با رعایت اعتدال و پرهیز از پرخوری شبی شاد و خاطره انگیز را برای خود و خانواده رقم بزنند.

به گزارش ایسنا، دکتر زهرا یاری معتقد است شب یلدا یکی از قدیمی ترین سنت های ایرانیان است که به چیدن سفره های پر از غذاهای مختلف و رنگارنگ معروف است.

وی با اشاره به برگزاری مراسم شب یلدا با تاکید بر غذا گفت: مراسم شب یلدا در فرهنگ ما همیشه با گشودن سفره ای رنگارنگ پر از انواع مواد غذایی همراه است اما باید در تهیه این مراسم دقت کرد. به سلامتی خود و عزیزانمان آسیب نرسانیم.

یاری پرخوری را یکی از مشکلات مهم و ناخوشایند شب یلدا خواند و یادآور شد: با رعایت چند نکته ساده می توانید شب یلدا را شاد و سلامت سپری کنید.

وی توصیه می کند: مردم در مصرف غذای شب یلد اعتدال را رعایت کنند. به خصوص افرادی که بیماری های زمینه ای دارند (مثل دیابت، فشار خون، بیماری قلبی) نباید رژیم غذایی خود را فراموش کنند و قند، فشار خون و چربی خون خود را کنترل کنند.

ابتدایی ترین توصیه این عضو هیئت علمی دانشگاه، خوردن شام سبک و زود هنگام شب یلدا برای جلوگیری از سوء هاضمه بود. وی همچنین بر کنترل مصرف شیرینی جات و عدم مصرف شیرینی هایی مانند باسلوق یا انواع ژله بلافاصله بعد از شام تاکید کرد.

به گفته وی، افراد دیابتی باید در مصرف شیرینی جات احتیاط بیشتری داشته باشند. همچنین در این شب افراد می توانند به جای مصرف شیرینی با چای یا چای از میوه های خشک (توت، انجیر، کشمش یا خرما) استفاده کنند.

یاری مغز را منبع غنی از مواد مغذی و در عین حال سرشار از کالری و چربی می داند که مصرف زیاد آن باعث اضافه وزن و چاقی و افزایش چربی خون می شود.

وی با بیان اینکه مصرف آجیل شور باعث افزایش چربی خون و فشار خون می شود که از عوامل خطر سکته مغزی و قلبی محسوب می شود، توصیه کرد: افراد معتدل به مصرف آجیل و استفاده از انواع خام آن توجه داشته باشند.

وی با اشاره به احتمال آلودگی میکروبی یا آفلاتوکسین در آجیل گفت: آجیل تازه و خام از مراکز بهداشتی درمانی خریداری شود. خرید آجیل با پوست به آجیل بدون پوست ارجحیت دارد و افراد از خرید آجیل شور و بو داده حاوی رنگ و اسانس خودداری کنند.

این مدرس دانشگاه میوه را از دیگر وعده های شب یلدا برشمرد که علاوه بر ویتامین ها و مواد معدنی حاوی فیبر و سایر مواد مغذی است و به مردم توصیه کرد به جای آب میوه از میوه های کامل استفاده کنند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، وی خاطرنشان کرد: مصرف همزمان چند میوه علاوه بر ایجاد مشکلات گوارشی، نفخ و دل درد به دلیل وجود قندهای طبیعی در میوه ها می تواند مفید باشد. برای بیماران دیابتی و کبد چرب مشکل ساز می شود. استفاده از میوه های فصل نیز توصیه می شود.

یاری در پایان سخنان خود به خانواده ها توصیه کرد در شب یلدا شامی سبک و زود سپری کنند. همراه با آن در فواصل زمانی مناسب، در مجموع 2 واحد میوه (یک کاسه انار و یک تکه هندوانه یا پرتقال یا هر میوه دیگری به انتخاب خود)، یک مشت آجیل خام (30-40 گرم) مصرف کنید. مقداری میوه خشک و حتی الامکان بیشتر شیرینی مصرف نکنید. امیدوارم خانواده ها با رعایت این توصیه ها شبی شاد، آرام و خاطره انگیز داشته باشند.

انتهای پیام

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)