چند درصد از زنان غیرفعال هستند؟

0
(0)


بررسی ها نشان می دهد که زنان ایرانی در مقایسه با مردان فعالیت بدنی کمتری دارند، به طوری که تنها حدود 27 درصد از آنها فعالیت بدنی مطلوبی دارند و بیش از 70 درصد آنها غیر فعال یا برنامه ورزشی نامنظم دارند.

به گزارش ایسنا، صرف هزینه برای سلامتی نوعی سرمایه گذاری است. زنان نیمی از جمعیت کشور هستند و نقش آنها در پویایی و سلامت جامعه اجتناب ناپذیر است و این موضوع باید همواره مورد توجه حاکمان قرار گیرد.

اهمیت زنان به دلیل ظرافت و حساسیت آنها بیشتر است و اسناد حقوق بشری، مطالعات و آمار منتشر شده توسط سازمان های بین المللی فعال در زمینه حقوق بشر یا حقوق زنان، اهمیت ارتقای سلامت زنان را به عنوان محور سلامت خانواده نشان می دهد. نیمی از جمعیت جامعه را زنان در گروه‌های سنی مختلف تشکیل می‌دهند و حفظ سلامت آنها به عنوان کانون مراقبت خانواده نه تنها در حال حاضر، بلکه بر سلامت نسل‌های آینده نیز تأثیرگذار است.

بر اساس آمار سال 1400، سه میلیون و 681 هزار زن شغل داشته اند. در گذشته، اصطلاح «سلامت زنان» معمولاً به کارکردهای تولید مثلی، به ویژه توانایی زنان در فرزندآوری، تربیت و تربیت کودکان اطلاق می شد و بر اساس نظریه های رایج پزشکی آن زمان، دستگاه تناسلی زنان نه تنها مهم تلقی می شد. به توانایی باروری زنان، بلکه برای همه، او حالات جسمی و روانی زنان را تنظیم می کند.

در کنفرانس جهانی زنان در سپتامبر 1995، تعریف جدید و جامعی از سلامت و رفاه زنان ارائه شد. سلامت و تندرستی حالتی از رفاه کامل جسمی، روانی و اجتماعی است و صرفاً فقدان بیماری یا ناتوانی نیست و سلامت زنان شامل بهزیستی عاطفی، اجتماعی و جسمی است و با عوامل اجتماعی، سیاسی، اقتصادی تعیین می شود. و شرایط بیولوژیکی که در آن زندگی می کنند. در عین حال، این تعریف اعتبار تجارب زندگی زنان و باورهای آنها را در مورد سلامت می شناسد.

هر زن باید برای دستیابی، حفظ و حفظ سلامتی و رفاه آن گونه که خود زن تعیین می کند، توانمند شود. علاوه بر این، دبیرخانه مشترک المنافع به عنوان یک تعریف نسبتاً جامع، سلامت زنان را دارای ویژگی های زیر تعریف می کند:

1- مشکلات سلامتی زنان کل چرخه زندگی آنها را در بر می گیرد و به مشکلات باروری محدود نمی شود.

2- مسائل بهداشتی زنان شامل حالات، بیماری ها یا کمبودهایی است که یا مختص زنان است یا در زنان بیشتر است و یا زنان احتمال بیشتری برای ابتلا به آن دارند.

3- سلامتی را باید به طور کلی در دو جنبه منفی و مثبت مورد توجه قرار داد.

با این تفاسیر، سلامت زنان به عنوان یک طیف پیوسته در نظر گرفته می شود که در طول چرخه زندگی آنها امتداد دارد و ارتباط تنگاتنگی با شرایط زندگی و حتی شغل آنها دارد.

نکته مهم این است که در تمام تعاریف پذیرفته شده و جدید از سلامت زنان، تنها به دوران مهم و موثر باروری توجه نمی کنند، بلکه تمام دوره های زندگی زن از کودکی و نوجوانی تا بلوغ و پیری مهم و یکی از دوره های زندگی زن است. عمده ترین دلایل مرتبط با رفتار فردی موثر بر سلامت زنان، فعالیت بدنی ناکافی است.

بر اساس این مقاله که توسط بیتا بردبار، رئیس انجمن زنان و خانواده تهیه و در اختیار ایسنا قرار گرفته است: فعالیت بدنی یک موضوع جنسیتی است و پیشینه زنان ممکن است بر توانایی شرکت در فعالیت بدنی منظم تأثیر بگذارد. مطالعات انجام شده در مورد فعالیت بدنی در زنان نشان می دهد که فعالیت بدنی برای زنان نسبت به سایر اولویت های زندگی آنها اهمیت کمتری دارد.

برای زنان، فعالیت های مربوط به کار، خانه داری، مراقبت از کودک، خرید و وظایف زناشویی بیشتر از زمان صرف شده برای فعالیت بدنی زمان می برد. در واقع این موارد به عنوان موانعی برای فعالیت بدنی زنان گزارش می شود و از دیگر موانعی که برای فعالیت بدنی زنان ذکر شد، می توان به فرهنگ حاکم در برخی جوامع اشاره کرد که امکان تحرک زیاد یا انجام برخی فعالیت های بدنی را فراهم می کند. به زنان ندهید

کمبود امکانات و تجهیزات لازم برای فعالیت بدنی چه در محیط کار و چه در جامعه و حجم کار و فشار کاری از مواردی است که می توان از آن به عنوان موانع فعالیت بدنی زنان یاد کرد. این در حالی است که ورزش برای زنان اهمیت حیاتی دارد و علاوه بر افزایش قدرت بدنی، خستگی و فرسودگی روحی و روانی را از بین می برد و آنها را برای انجام فعالیت های سخت و دشوار زندگی آماده می کند.

به طور کلی، مطالعات نشان می دهد که در مقایسه با مردان، زنان کمتر تحرک دارند، بنابراین تنها حدود 27 درصد از آنها فعالیت بدنی خوبی دارند و تقریبا بیش از 70 درصد آنها غیرفعال هستند یا برنامه ورزشی نامنظم دارند.

انتهای پیام

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)