مهم ترین رژیم غذایی بعد از جراحی چیست؟

0
(0)



عضو هیئت علمی دانشکده علوم غذایی و صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به تاثیر مداخلات تغذیه ای بر پیامدهای بعد از عمل گفت: مرگ و میر پس از عمل در بیماران مبتلا به سوء تغذیه 33 درصد است.

به گزارش ایسنا، دکتر غزاله اسلامیامیان با بیان این موضوع گفت: بر اساس نتایج مطالعات میزان مرگ و میر در بیماران سوء تغذیه که تحت عمل جراحی قرار می گیرند حدود 33 درصد است. در حالی که این آمار در افرادی که سوء تغذیه ندارند 3.5 درصد گزارش شده است.

وی عوارض سوء تغذیه در بیماران تحت عمل جراحی را افزایش عفونت، افزایش زخم بستر، کندی بهبود زخم و افزایش رشد باکتری در دستگاه گوارش برشمرد.

اسلامیان خاطرنشان کرد: بیماران تحت عمل جراحی با توجه به شرایط بیماری و عمل نیاز به مراقبت ویژه دارند. تغذیه مناسب قبل از اعمال برنامه ریزی شده تاثیر بسزایی در روند بهبودی بیمار پس از جراحی دارد.

این استادیار علوم تغذیه با اشاره به روند اجرای برنامه تغذیه برای بیماران تحت عمل جراحی، تصریح کرد: فرآیند تغذیه بیمار کاندید عمل جراحی باید از لحظه بستری شدن در بیمارستان (قبل از جراحی) آغاز شود. تا دوره نقاهت بعد از عمل جراحی ادامه دارد.

وی با بیان اینکه یک تا دو روز قبل از عمل بهتر است بیمار از رژیم غذایی کم فیبر یا رژیم مایعات استفاده کند، افزود: قبل از عمل طبق تجویز پزشک، تغذیه بیماران قطع می شود (ناشتا یا ناشتا). NPO) تا زمانی که کولون بیمار از مواد باقیمانده آزاد شود و خطر عفونت را کاهش دهد.

به گفته وی، بسته به نوع عمل و وضعیت بیمار، ممکن است مدت این وضعیت (گرسنگی) در بیماران متفاوت باشد و حتی در عمل های اورژانسی نیز این حالت وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: پس از عمل و بهبود هوشیاری بیمار، پزشک با توجه به نوع عمل و عملکرد دستگاه گوارش بیمار، نوع تغذیه را تعیین می کند و بهتر است هر چه زودتر تغذیه خوراکی شروع شود.

اسلامیان افزود: پس از عمل طبق تجویز پزشک، رژیم غذایی بیمار با رژیم مایعات روان آغاز می شود. سپس برای بیمار یک رژیم غذایی کامل مایع، یک رژیم غذایی پوره و نیمه جامد و یک رژیم غذایی معمولی تجویز می شود.

وی افزود: ممکن است نیاز به تغذیه نگهدارنده داشته باشند که بسته به شرایط بیمار از طریق تغذیه از طریق مری (روده ای) یا تغذیه وریدی (وریدی) انجام می شود.

وی همچنین خاطرنشان کرد: نوع تغذیه بیمارانی که پس از جراحی به بخش مراقبت های ویژه منتقل می شوند با توجه به عملکرد دستگاه گوارش، وضعیت سوء تغذیه و نارسایی اندام ها توسط متخصصان تغذیه بیمارستان تنظیم و نظارت می شود.

وی افزود: میزان کالری و میزان پروتئین دریافتی بر اساس نوع جراحی و شرایط بیمار تعیین می شود. تامین کافی پروتئین نقش مهمی در بهبود وضعیت بیمار، به ویژه عملکرد سیستم ایمنی، بهبود زخم و ترمیم بافت دارد.

اسلامیان با اشاره به نیاز برخی بیماران به دریافت مکمل های پروتئینی، مولتی ویتامین و مواد معدنی گفت: این بیماران بسته به نوع عمل جراحی و شدت آسیب ممکن است برای مدتی پس از ترخیص نیاز به دریافت این مکمل ها داشته باشند. بیمارستان.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، وی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: میزان الکترولیت ها و مایعات دریافتی بر اساس وضعیت بیمار و نتایج آزمایش بر اساس تجویز پزشک از طریق سرم درمانی یا خوراکی تامین می شود. .

انتهای پیام

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)