دستورالعمل صادرات برق از RES ابلاغ شد

0
(0)



به گزارش ایسنا، با توجه به پتانسیل ایران در حوزه انرژی های تجدیدپذیر و توجه دولت سیزدهم به توسعه انرژی های پاک، راهکارهایی برای این امر اندیشیده شد که یکی از این راهکارها، فراهم آوردن شرایط برای صادرات برق تجدیدپذیر بود.

مصطفی رجبی مشهدی – سخنگوی صنعت برق امروز از ابلاغ دستورالعمل صادرات برق تجدیدپذیر خبر داد و گفت: بر اساس این مصوبه در صورت وجود ظرفیت مازاد برای خطوط صادرات برق در کشور، مجوزهای لازم برای سرمایه گذاری صادر می شود. در زمینه نیروگاه های تجدیدپذیر، نیروگاه ها و حتی ذغال سنگ داغ به سرمایه گذاران متقاضی واگذار می شود.

بر این اساس در 8 ماه از سال فرصت صادرات برق برای سرمایه گذاران این نیروگاه ها فراهم شده و سرمایه گذاران می توانند علاوه بر احداث نیروگاه تجدیدپذیر یا برق آبی، ظرفیت صادراتی شبکه برق کشور را نیز افزایش دهند.

به گفته مدیرعامل شرکت توانیر تامین برق هموطنان در کشور همواره در اولویت بوده و هست و بر همین اساس طی 4 ماه پیک مصرف برق در کشور که با عدم تعادل تولید مواجه هستیم. و مصرف، این نیروگاه ها موظف به تامین برق مورد نیاز خانوارها در بورس انرژی هستند. با افزایش ظرفیت شبکه صادرات، سرمایه گذاران می توانند امتیاز استفاده از این شبکه را برای مدت معینی داشته باشند که منجر به درآمد حاصل از صادرات نیروگاه ها می شود و با افزایش مبادله، ظرفیت صادرات و واردات کشور می تواند باشد. همچنین به پایداری شبکه برق کشور کمک کند.

اما در این دستورالعمل پیش بینی شده است که بازاری در بورس برق برای مبادلات مرزی برای صادرات و واردات کشور فراهم شود و صنایع مختلف یا نیروگاه ها و سرمایه گذاران از آن استفاده کنند. زمانی که سرمایه گذاران به دلایلی مانند نوسازی یا موارد مشابه نتوانند برق مورد نیاز خود را تامین کنند، وزارت نیرو از بازار برق منطقه ای یا هیئت بین المللی برق بورس انرژی اقدام به خرید و صادرات برق می کند.

بر این اساس وزارت نیرو اعلام کرد که شرایط لازم را برای سرمایه گذاران فراهم کرده است تا بتوانند در ایام پیک تابستان با مبادله یا واردات برق در تامین برق کشور مشارکت کنند.

پیش بینی می شود با ابلاغ این بخشنامه سرمایه گذاری در نیروگاه های تجدیدپذیر کشور افزایش چشمگیری داشته باشد و با توجه به تفاوت قیمت بسیار بالا در کشورهای همسایه با قیمت در بازار داخلی، سرمایه گذاران بتوانند برق مورد نیاز خود را تامین کنند. توسط این کشورها با ساخت نیروگاه های تجدیدپذیر در کشور و علاوه بر پشتیبانی از شبکه سراسری برق کشور در مواقع ناآرامی، می توانند از سود قابل توجهی نیز برخوردار شوند.

همانطور که محمود کمانی معاون وزیر نیرو چندی پیش اعلام کرد، در صورت ابلاغ دستورالعمل صادرات برق از منابع تجدیدپذیر، تولیدکنندگان برق از نیروگاه های تجدیدپذیر می توانند 8 ماه از سال برق خود را صادر و تا چهار ماه دیگر به شبکه داخلی تزریق کنند. سه کشور ترکیه، پاکستان و افغانستان می توانند مقصدی برای صادرات برق تجدیدپذیر باشند.

با اعلام این خبر، استقبال بخش خصوصی از سرمایه گذاری در حوزه انرژی های تجدیدپذیر افزایش یافته و به نظر می رسد ایران می تواند با ایجاد سیاست مناسب دیگری از ظرفیت های نهفته در این زمینه بهره برداری کند.

انتهای پیام

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)