خواص درمانی گیاه زردچوبه از دیدگاه طب سنتی

0
(0)



زردچوبه که با نام علمی Curcuma longa L شناخته می شود. گیاهی است علفی به ارتفاع یک تا یک و نیم متر که مصارف مجاز آن برای رفع مشکلات سوء هاضمه و کاهش اشتها می باشد. اما به طور غیر رسمی در درمان برخی بیماری های دیگر نیز استفاده می شود.

به گزارش ایسنا، زردچوبه گیاهی علفی به ارتفاع یک تا یک و نیم متر است که در هند، پاکستان، اندونزی، جنوب چین، آفریقا و آمریکای جنوبی کشت می شود.

مصرف تایید شده آن برای رفع مشکلات سوء هاضمه و کاهش اشتها است اما به طور غیر رسمی در درمان اسهال، تب های مکرر، ادم، برونشیت، سرماخوردگی، عفونت کرم انگلی، جذام، کمبود ترشح شیر، سرگیجه، التهاب کلیه ها و مثانه است. سنگ استفاده می شود.

کاربردهای دیگر شامل سردرد، نفخ شکم، درد بالای شکم، عفونت قفسه سینه، قولنج و گرگرفتگی است. همچنین به صورت موضعی برای کبودی، گزش زالو، عفونت چشم، التهاب مخاط دهان و پوست و همچنین زخم های عفونی استفاده می شود. در طب چینی از آن برای درد سینه، معده، کبد و شکم، خونریزی بینی، استفراغ همراه با خونریزی و حملات قلبی استفاده می شود. در طب هندی نیز به صورت خوراکی برای التهاب، زخم، جراحات و خارش پوست و همچنین التهاب ملتحمه و برای مشکلات نفخ معده، یبوست، عفونت کرم حلقوی و قولنج استفاده می شود.

در طب سنتی ایران به «عروق الصفار» معروف است. طبع آن گرم و خشک است و انسدادهای کبد را پاک و باز می کند و در یرقان مفید است. پنجه آن برای خشک کردن زخم ها مفید است و پودر آن را برای خشک شدن خون زخم می پاشند و برای تسکین درد دندان می جوند و به دندان می مالند. همچنین توسط لیمو و بالانگ توصیه می شود.

می توان آن را به صورت کپسول خشک یا قرص مصرف کرد. برای تهیه چای نیم تا یک گرم ریزوم پودر شده را با آب جوش ریخته و پس از بسته شدن در ظرف با آب، پس از 5 دقیقه و صاف کردن می توان آن را مصرف کرد. متوسط ​​دوز روزانه 1.5 تا 3 گرم گیاه است. بهتر است این محصول دو تا سه بار در روز بعد از غذا مصرف شود. بهتر است بین وعده های غذایی ۲ تا ۳ فنجان چای آماده بنوشید. مصرف آن در دوران بارداری به دلیل تأثیر تنظیم و تسریع زایمان با تحریک رحم در دوران بارداری نباید مصرف شود.

احتمال خونریزی در نتیجه مصرف همزمان با داروهایی که از تشکیل لخته خون جلوگیری می کنند یا لخته های خون را از بین می برند (مانند وارفارین و هپارین) وجود دارد. استفاده همزمان از آن توصیه نمی شود. با این حال، در صورت استفاده، شاخص زمان خونریزی و علائم خونریزی باید کنترل شود. مشکلات گوارشی ممکن است پس از استفاده طولانی مدت یا مصرف بیش از حد ایجاد شود. همچنین با تماس طولانی مدت با پوست (بیش از 6 ماه) احتمال التهاب پوست وجود دارد.

بر اساس اعلام سرویس پزشکی ایران و مکمل وزارت بهداشت، در صورت بارداری، وجود سنگ کیسه صفرا یا انسداد مجاری صفراوی، افزایش غیرطبیعی ترشح اسید معده و زخم معده از این گیاه استفاده نشود.

انتهای پیام

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)