احتمال ایجاد کنسرسیوم صنایع دریایی در استان مرکزی/نیاز به ترمیم کشتی های فرسوده

0
(0)



امیر دریادار دکتر شهرام ایرانی در تاریخ 15 آبان 1402 در جلسه ستاد معاونت اقتصاد دریایی و صنایع دریایی استان مرکزی با بیان اینکه ظرفیت های زیادی در استان مرکزی وجود دارد و امکان استفاده از این ظرفیت ها در استان مرکزی وجود دارد. نیروی دریایی ارتش افزود: 40 کشور در خفقان ژئوپلیتیکی به سر می برند، محصور در خشکی هستند، اما در بقیه کشورها می توانیم به عنوان ویترینی از توانمندی های کشور حضور فعال داشته باشیم.

وی با بیان اینکه امروز از همه کشورهایی که در گذشته مدعی فضای دریایی بوده اند پیشی گرفته ایم و صنعت و علم در کنار هم قرار گرفته اند، این قدرت را دارد که مرزهای اقتصادی کشور را جابجا کند و برنامه های توسعه نیروی دریایی بر این اساس است. این سه دستور چون باید در این مناطق حضور دائمی داشته باشیم.

امیر ایرانی با اشاره به اینکه تاکنون اتفاق خاصی در سواحل مکران به دلیل صنعت رخ نداده است، گفت: کشور از طریق این سواحل به تمام دنیا دسترسی دارد و در واقع کشورهای دنیا به همسایه ما آمده اند و دریا ایجاد کرده است. فرصت برای آن باید به عنوان مزیت برتر بیان شود. اگر تلاش نکنیم قطعا این مزیت را از دست خواهیم داد.

وی تصریح کرد: امروز سنگاپور به قطب سوخت رسانی به کشتی ها تبدیل شده است در حالی که اصلا ذخایر نفتی وجود ندارد اما با وجود این قابلیت ها و ذخایر نفتی در داخل، سوخت کشتی ها از عراق تامین می شود.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه با توجه به ظرفیت صنایع امروز می توان کنسرسیوم صنایع دریایی را در استان مرکزی فعال کرد، گفت: این استان به دلیل دوری از دریا نباید از این فرصت ها دور بماند. . امروز همه تجهیزات و کشتی ها باید نوسازی شوند و صنایع استان وارد این حوزه شوند، همچنین کشورهای همسایه در آسیای میانه با جمعیت 750 میلیون نفری در رکود هستند و به راحتی می توان تامین نیازها را به دست گرفت. از این منطقه و از آنجایی که چین به عنوان رقیب ایران به این منطقه نگاه نمی کند، می توانیم حداکثر بهره برداری را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه مجموعه های دانش بنیان باید وارد منطقه جاسک شوند، گفت: در حوزه پالایشگاه ها امکان احداث پالایشگاه های کوچک در این منطقه وجود دارد. امروزه بسیاری از کشورهای جهان در عرصه دفاعی مورد لطف جمهوری اسلامی قرار گرفته اند و صنایع استان مرکزی می توانند در این زمینه گام های بلندی بردارند.

امیر ایرانی تصریح کرد: راه اندازی خطوط انتقال آب به فلات مرکزی از خلیج فارس در حال انجام است که به نظر من حیاتی است و اگر پیشنهادی در زمینه وجود دارد بهتر است این انتقال از سواحل مکران انجام شود. آب شیرین کن، ما استقبال می کنیم استان مرکزی نیز باید خود را در این انتقال برنامه ریزی کند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: شناورهای فرسوده باید تعمیر و ترمیم شوند که در واقع صنعتی ایجاد می شود که درآمد بالایی دارد و با توجه به ظرفیت موجود در این استان می توان ابرپروژه ها را محقق کرد. در کمتر از دو سال دیگر پرچم اراک را به اهتزاز در آوریم که کمک زیادی به توسعه ژئوپلیتیکی کشور خواهد کرد.

وی در ادامه به سفر ناوگان 86 اشاره کرد و گفت: ناوشکن دنا برای این سفر انتخاب شد و پس از انجام 11 ماه کار علمی و ایجاد نرم افزار برای وزن کشی کشتی و پیش بینی شرایط جوی، سفر آغاز و ادامه یافت. کل مسیر و هشت ماه ارتباط مسافرتی با کشور لحظه ای قطع نشد. ارتفاع موج در این سفر بین 9 تا 20 متر بود. مسیر تکمیل شد و هیچ آسیبی به ناوشکن دانا در امواج وارد نشد.

امیر ایرانی افزود: این ماموریت در بحبوحه ناآرامی ها آغاز شد و اتفاق بزرگی با ارتباط علم و صنعت بومی رخ داد. دشمنان متوجه نشدند سوخت کشتی و مسائل بهداشتی و پزشکی چگونه تامین می شود و مراجع مذهبی، دفاعی، بین المللی، پزشکی و سیاست خارجی به میدان آمدند.

انتهای پیام

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)