برگزاری نشست تخصصی «چالش‌های تصویرسازی» در قم

0
(0)

کاظم طلای «دبیر گروه تصویرگری پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر»، «مدرس تصویرگری»، «مدیر مسئول انتشارات طلای» و «عضو هیئت داوران اولین سوگواره ملی سلسله طلایی» در این نشست در مورد لزوم توجه به نوع تولید محتوا و روحیه کودکانه در خلق. وی بر کارهای تصویرگری تاکید کرد و گفت: باید دنیای کودکان را به خوبی بشناسیم و درک کنیم و از تجربه، علم و توانایی در خدمت به آنها استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: اگر این دو موضوع با هم جمع شوند و هنر به دنبال انتقال مفهوم به مخاطب باشد، کار درست انجام می شود.

عضو هیئت داوران اولین سوگواره سلسله الذهب افزود: در تصویرسازی، تصویرگران ابتدا کودک را از دید کودک می بینند و سپس از هنر استفاده می کنند، بنابراین با این تفاسیر است که جایگاه تصویرگری کتاب کودک را درک می کنیم.

این مدرس تصویرگری افزود: برخی از آثار این سوگواره، مستقل از محتوا، کار خوبی هستند اما فقط از نظر تکنیک، اجرا، فضاسازی و ترکیب بندی، اما به دلیل اینکه کودک و محتوا را در نظر نمی گیرند، آنها نتیجه خوبی دریافت نمی کنند.

طلای خاطرنشان کرد: باید آثار را به گونه ای خلق کنیم که وقتی آثار تبدیل به کتاب شد، در ذهن کودکان باقی بماند و کودکان از آن لذت ببرند. پس تصویرگر باید به ماهیت شخصیت ها و کنش های آثارش توجه کند.

ضرورت پرهیز از تولید آثار تکراری در تصویرگری کتب دینی

در ادامه این نشست تخصصی، محمدحسین صلواتیان، «استاد دانشگاه»، «تصویرگر ادبیات کودک و نوجوان» و «عضو هیئت داوران اولین سوگواره سلسله الذهب» دانستن مبانی تصویرسازی را ضروری می داند. و اظهار داشت: این مبانی می تواند ده ها فصل در دانشگاه در سه ترم تدریس شود و ما را به منابع درست هدایت کند.

وی با طرح این سوال که نیاز ما به تصویرسازی یک متن چیست، گفت: تصویرگر متنی را می خواند، تصاویر ذهنی برای او ساخته می شود و تصاویر ذهنی خود را در اختیار مخاطب قرار می دهد. در حین خواندن متن، این امکان برای مخاطب وجود دارد که تصاویری بسیار زیباتر از تصاویر ارائه شده توسط تصویرگر دریافت کند.

سلوطیان با اشاره به چالش های فراوان تصویرسازی گفت: آیا تصویرگر حتی اجازه تصویرسازی را دارد؟ آیا در حق مخاطب بی انصافی نیست که ذائقه خود را به عنوان تصویر متن به مخاطب ارائه کنیم؟ بهتر نیست متنی با صفحه سفید به کودک و نوجوان بدهید تا خودشان نقاشی بکشند؟

وی با بیان اینکه در این نشست تخصصی تنها به بحث و بررسی موضوع می پردازیم، تصریح کرد: برای مصورسازی موضوع باید توجه شود و کار شود. کتاب در حال حاضر با تکنولوژی مرتبط است، باید بدانیم هنر ما در رابطه با کتاب و تکنولوژی چقدر قابل تبدیل، چاپ و تولید است و چه پیوست هایی دارد.

این استاد تصویرسازی ادامه داد: وقتی از کتابی با تکنولوژی امروزی صحبت می کنیم، تعریف کتاب تغییر می کند و با دنیای جدیدی مواجه می شویم؛ کتابی که با تکنولوژی روز دنیا آشنا می شود. بنابراین این جلسه فرصت های خوبی برای طرح موضوع دارد.

وی با بیان اینکه نکته مهم بعدی در مورد کودک و تعریف ما از کودک است، تصریح کرد: باید دید نگاه ما به کودک معمولی است یا هنری، هنرمندی که با کودک سروکار دارد باید تعریف درستی از او داشته باشد. این تعاریف در حوزه انسان شناسی است، باید بدانیم مخاطب ما از چه نقطه ای باید شروع کند و تا رفع ابهامات گفته شده، در تاریکی به حرکت ادامه می دهیم.

سلوطیان با تاکید بر اینکه تا زمانی که خودشناسی نداشته باشیم نمی توانیم کودک را بشناسیم، افزود: برخی از مباحث مربوط به خودشناسی است. بچه های امروزی این چیزها را خیلی خوب می فهمند. علم روانشناسی در این زمینه سوالاتی را مطرح می کند، اما برای هنرمندی که برای مخاطبی که بینشی از عالم مقدس دارد نقاشی می کشد، موضوع دیگری است.

وی با بیان اینکه این موارد در مورد نوجوانان پیچیدگی بیشتری دارد، گفت: نظرات اکثر روانشناسان در مورد کودکان مشابه یا مکمل است، اما در مورد نوجوانان نظرات متفاوتی وجود دارد و به همین دلیل وقتی به سن نوجوانی می رسد، زندگی پادشاهی پیدا می کند و تکالیف دینی بر او واجب می شود.این تصویرگر معروف کودک و نوجوان تاکید می کند: از این رو قصد داریم هنر دینی بسازیم و هنر دینی تعریف تخصصی دارد و پیش نیازهای زیادی می طلبد.

وی تحقق پرسش ها را منوط به متفکر بودن خالق می داند و می گوید: اگر انسان متفکر باشد اما هنرمند نباشد، حاصل آن آثاری می شود که در حوزه هنر نیستند، اما از سوی دیگر اگر انسان هنرمند باشد، اما متفکر نباشد، خروجی آن جایی در هنر دینی نخواهد داشت

سلوطیان در خصوص برگزاری مجالس عکاسی مذهبی و ارزشی گفت: خلأ برگزاری اینگونه رویدادها آزاردهنده است، بشر امروزی و آخرالزمانی با بشریت در تمام برهه های تاریخ متفاوت است و با پدیده هایی مواجه است که بشر تاکنون با آن مواجه نشده است. او در اقیانوسی بی کران از نعمت ها زندگی می کند که میلیاردها نفر قبل از او از آن محروم بوده اند.

وی تصریح کرد: این مرد قطعا با مرد سال های گذشته متفاوت است و موجودی جدید است، همانطور که فرزندان امروز با فرزندان سال های آینده متفاوت خواهند بود، فرزندان امروز نیز نکاتی را می دانند و درک می کنند که بسیار است. عجیب است، پس بله بله بله برای آن محصول فرهنگی تولید کنیم، باید آن را خوب بشناسیم.

سالواتیان با تاکید بر اینکه ذهن هنرمندان باید غنی شود، گفت: هنرمند اگر مانعی نداشته باشد در دنیایی محدود می ماند، بنابراین هنرمند باید همیشه خود را به روز کند. زمینه ها و انواع حضور متفاوت است، بنابراین باید کودکان را با موضوعات دینی با مقدمه، مضامین و روش های نوین و مدرن آشنا کرد تا این عمل هنر نامیده شود.

این استاد تصویرسازی افزود: باید قدم هایی برای غنی سازی هنرمندان بسازیم تا بتوانند با حضوری مدرن و دنیایی زیباتر با مخاطب صحبت کنند. اگر این دیدگاه تغییر نکند ما به سمت تکرار کشیده می شویم.

سلوطیان افزود: در حال حاضر در حوزه کتب دینی تکرارهای خسته کننده داریم، بدترین نوع هجمه به دین تولید کتب دینی سطحی است.

وی تاکید کرد: ما نباید در ظاهر متوقف شویم، زیرا بشریت امروز تشنه مطالب دینی ماست، چشمه در همه جای دنیا شروع به جوشیدن کرده است و باید حرف جدیدی داشته باشیم که از تفکر و نگاهی نو برخاسته و منجر به یک محصول جدید، هرچند تا کنون کارهای خوبی انجام شده و البته راه زیادی در پیش است.

لازم به ذکر است اولین سوگواره ملی «سلسله الذهب» با موضوع امام حسین (ع) به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم، مؤسسه بهفام و انتشارات علایی برگزار می شود.

نمایشگاه آثار منتخب این سوگواره از 7 مهر تا 20 آبان در گالری بهفام به نشانی خیابان مصلی بین خیابان 10 و 12 و گالری سرو به نشانی میدان شهید دستغیب دایر است.

انتهای پیام



منبع

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)