75 هزار زندانی در زندان ها شروع به کار کرده اند

0
(0)

به گزارش ایسنا و به نقل از سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور، غلامعلی محمدی رئیس سازمان زندان ها در هفتمین روز از هفته قوه قضائیه در برنامه زنده تلویزیونی صف اول شبکه خبر حضور یافت. تمرکز بر “بهره وری سازمان زندان از حرفه آموزی تا آزادی از حبس”.

وی در ابتدا زندانبانی را یکی از مشاغل سنگین، سخت و پرمسئولیت می داند و در ادامه می گوید: زندان یکی از واقعیت های تلخ تمام جوامع بشری است. در این راستا مهمترین رسالت ما در سازمان زندانها اصلاح و تربیت و بازگشت مبارک زندانیان به آغوش جامعه است. لوگوی سازمان زندان حکایت از مأموریت ما دارد و زندانبانان را بر اساس آموزه های دینی نشان می دهد، گویی فردی موفق شده است فردی را از گمشده به پیدا شده بیاورد، گویی او را زنده کرده اند.

9700 زندانی در برنامه های قرآنی در زندان ها فعال هستند

رئیس سازمان زندان ها با اشاره به سه محور کاری این سازمان تصریح کرد: ما تابع تصمیمات صادره از سوی مراجع قضایی هستیم بنابراین بخشی از کار ما مربوط به اقدامات «امنیتی» است که باید در نگهداری انجام شود. و امنیت زندانی و ایجاد رفاه او. در حوزه اقدامات تربیتی نیز هدف اصلاح و اجتماعی شدن زندانی است که هم اکنون با برنامه های متعدد فرهنگی و تربیتی در حال اجراست.

محمدی افزود: در حال حاضر زندان ها از نهضت سوادآموزی تا دکتری به حوزه آموزشی برای زندانیان دسترسی دارند. اکنون تعداد قابل توجهی زندانی داریم که در این زندان سوادآموزی را آموخته اند. در حوزه قرآن 9700 زندانی در برنامه های قرآنی قرار گرفته اند، به عنوان مثال در سال گذشته 72 زندانی توانستند کل قرآن را حفظ کنند.

وی همچنین به برگزاری اعیاد ورزشی و فرهنگی اشاره و تصریح کرد: در چرخه اصلاح، تأمین و تربیت زندانیان سعی شده است اوقات فراغت آنان با مهارت های فنی و اشتغال پر شود تا پس از آزادی به خود جامه عمل بپوشانند. بنابراین، به عنوان بخش سوم از فعالیت ها، ما بر اقدامات حمایتی تمرکز می کنیم. توجه به خانواده زندانیان، کمک در زندانها، مراقبت پس از آزادی زندانی برای تعقیب و نظارت و جلوگیری از بازگشت وی به زندان در این دسته قرار می گیرد.

75 هزار زندانی شاغل در زندان ها شروع به کار کرده اند

رئیس سازمان زندان ها در این خصوص گفت: خوشبختانه قانونگذار به اشتغال و فراهم آوردن بسترهای لازم برای مهارت آموزی و توسعه اشتغال در زندان ها توجه داشته است. به همین دلیل توانسته ایم موضوع اشتغال را به طور جدی ارزیابی کنیم و بر این اساس تعداد زندانیان بازگشته به زندان کاهش یافته است. بنابراین در سال 1401 تنها 45 نفر از هزار نفر به زندان بازگشتند. بنابراین هر چه در اصلاح و تربیت زندانیان بر اشتغال به عنوان مهمترین موضوع تمرکز کنیم، قطعاً میزان بازگشت آنان کاهش خواهد یافت.

به گفته این ضابط قضایی، 75 هزار زندانی در قالب تولیدی و تحصن در زندان ها در زندان ها فعال هستند و هزار واحد تولیدی با تولید 5 هزار محصول به دست زندانیان در مشاغل مختلف از جمله بی تحرکی، کارگاه در داخل زندان وجود دارد. زندان و کار در کشاورزی، صنعتی و خدمات خارج از زندان به زندانیان واجد شرایط ارائه می شود.

محمدی کار در زندان را یک تکلیف قانونی می داند و می افزاید: در سال گذشته با افزایش 40 درصدی حقوق و مزایای زندانیان مواجه بوده ایم که این رقم با توجه به مهارت، نوع کار و منطقه زندانیان و البته متفاوت است. با در نظر گرفتن شاخص های تورمی آن حقوق در آن سال نیز افزایش می یابد. ناگفته نماند که هر چه بیشتر بر اشتغال زندان ها تمرکز کنیم، امنیت زندان ها خود به خود افزایش می یابد و تعداد تخلفات کاهش می یابد.

در زندان ها کار اجباری وجود ندارد

وی همچنین با اعلام اینکه در زندان ها کار اجباری و اشتغال وجود ندارد فعالیت زندانیان در این زمینه را تسهیل کننده کسب امتیازات و دوستی های قانونی می داند و ادامه داد: بخش خصوصی و کارآفرینان هم اکنون با حمایت از مشوق ها به اشتغال زندانیان کمک می کنند. از جمله معافیت های مالیاتی و مزایای تسهیلات بدون بهره با تمایل و انگیزه بیشتر برای کار برای زندانیان معرفی شده است. در این راستا سال گذشته 282 میلیارد تومان از محل اعتبارات قانونی برای ایجاد اشتغال جذب شد که نشان از اقبال بخش خصوصی دارد.

رئیس سازمان زندان ها در پاسخ به این سوال که زندان ها چگونه طبقه بندی می شوند، گفت: طبقه بندی زندانیان از گذشته های دور انجام می شده است اما طبقه بندی دارای مولفه های مختلفی از جمله جنسیت یا سن و … است. بدون شک طبقه بندی زندانیان در تمامی زندان ها رعایت می شود، یعنی نوجوانان در کانون اصلاح و تربیت نگهداری می شوند و در زندان ها زندانیان با توجه به نوع جرایم از قبیل محکومیت های مالی، جرایم خشن یا سرقت و … دسته بندی متفاوتی دارند. و با هم نیستند

ما به زندانیان فرصت اعتراض خواهیم داد

بر امکان اعتراض زندانیان به اجرای آیین نامه ها و بخشنامه های مصوب تاکید می کند: در حال حاضر زندانیان می توانند با استفاده از وسایل تعبیه شده در زندان ها اعتراض خود را ثبت کنند و فقط واحدهای نظارتی زندان و غیره به آن دسترسی دارند بدون اینکه گفته شود تا پایان مهلت مقرر شده است. برای سند انتقال که 1402 است، این موارد به عنوان یک تکلیف قانونی به صورت کاملا هوشمند و با کمک فناوری مدیریت می شود.

محمدی درباره تجهیز زندان ها به دوربین برای ثبت و ضبط تصاویر نیز گفت: زندان ها یکی از حلقه های امنیتی کشور هستند. تا جایی که امکان دارد از تجهیزات موجود استفاده می کنیم اما کافی نیست و باید اعتبارات مناسب تری برای تامین تجهیزات امنیتی بگیریم اما هر جا که اولویت جدی باشد آن را تهیه و نصب کرده ایم. در این راستا با پیشرفت تکنولوژی 77 درصد صدور احکام از طریق دادرسی الکترونیکی انجام می شود که دیگر نیازی به اعزام زندانی برای حضور در دادگاه نیست. حتی زندانیان نیز می توانند از این بستر الکترونیکی برای ملاقات الکترونیکی با خانواده های خود که در مناطق دور افتاده هستند استفاده کنند.

وی زندان ها را محلی برای همکاری و جذب خیرین معرفی کرد و افزود: یکی از محل های مشارکت جدی خیرین، زندان ها هستند که در زمینه آزادی زندانیان فعال هستند و البته بسیاری از آنها نیز از تجربیات خود در کمک به زندانیان استفاده می کنند. که نمونه ای از گروه های جهادی است و در این راستا اخیراً 400 گروه جهادی به زندان ها آمده اند و خدمات مختلفی از پزشکی گرفته تا روانشناسی و … را ارائه کرده اند.

ما ادعا نمی کنیم که تخلفی در زندان وجود ندارد، اما از مجرمان نیز چشم پوشی نمی کنیم

رئیس سازمان زندان ها همچنین در واکنش به برخی فیلم ها و تصاویری که از داخل زندان به بیرون پخش می شود، یادآور شد: ما ادعا نمی کنیم که تخلفی در زندان وجود ندارد، اما شرایط خاصی را برای زندانی فراهم نمی کنیم. مانند داشتن تلفن همراه آوردن تلفن همراه به زندان جرم است و ما از کسی که در زندان مرتکب تخلف شود، حتی یک افسر، چشم پوشی نمی کنیم. ممکن است جرم در زندان ریشه کن نشود، اما قطعاً می توان آن را کاهش داد.

انتهای پیام

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)