۴۵ فقره نقشه زمین‌شناسی یکصدهزارم استان سمنان تهیه شد

0
(0)



به گزارش ایسنا، یاسر وکیل‌زاده، مدیر اداره‌کل استان سمنان با بیان اینکه ۴۵ فقره نقشه از ۵۹ نقشه در مقیاس یکصدهزارم مورد نیاز استان سمنان تهیه شده و ۶ نقشه در دست تهیه است، افزود: برخی از نقشه‌ها از مجموع ۵۹ نقشه در مقیاس یکصدهزارم مورد نیاز استان سمنان مربوط به مناطق کویری است که به علت صعب‌العبور بودن، ظرفیت معدنی پایین ناحیه و پراکندگی کانون‌های جمعیتی تهیه نشده است.

به گفته وی، نقشه‌های زمین‌شناسی اطلاعات جامعی درباره ویژگی‌های مختلف زمین شامل جنس و سن سنگ‌ها و روابط بین آنها، ساختمان زمین و قابلیت معدنی سنگ‌ها را در بردارد و با توجه به نیاز، با دقت‌های متفاوت یا مقیاس‌های گوناگون تهیه می‌شود.

مدیرکل زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی استان سمنان با بیان این‌که بدون نقشه‌های زمین‌شناسی در مقیاس‌های مختلف امکان اجرا و انجام طرح‌های عمرانی وصنعتی وجود ندارد، تصریح کرد: این نقشه‌ها در مطالعات زیست محیطی، آبخیزداری، مکان‌یابی اجرای طرح‌ های صنعتی، شهری، نظامی، مسیریابی جاده‌ها، ساخت فرودگاه، خطوط انتقال نیرو، انرژی و آب کاربرد دارد.

وکیل‌زاده با بیان اینکه اکنون ۱۶ نقشه در مقیاس یک بیست‌وپنج هزارم برای استان سمنان چاپ شده و ۱۲ نقشه در دست چاپ و سه نقشه در حال تهیه است، ادامه داد: نقشه‌های زمین‌شناسی یکی از لایه‌های اطلاعات پایه در کشور است و در تمام طرح‌های عمرانی و صنعتی کاربرد دارد؛ از این رو این نقشه‌ها علاوه بر فراهم کردن بستر مناسب برای انجام تحقیقات زمین‌شناسی و علوم وابسته، در اکتشاف مواد معدنی، مطالعات لرزه‌خیزی و تهیه نقشه‌های پهنه بندی خطر بلایای طبیعی مانند سیلاب، زمین لغزش و آتشفشان‌ها و به عنوان نقشه مبنا در طرح‌های عمرانی مختلف نیز به‌کار می‌رود.

مدیرکل زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدن تاکید کرد: هدف از تهیه یک نقشه زمین‌شناسی نشان دادن پراکندگی سنگ‌ها و گسل‌ها، تاقدیس‌ها، ناودیس‌ها و دیگر ساختمان‌های زمین شناسی است که در زمین ظاهر شده‌اند.

وی با بیان این‌که مشاهده تشکیلات زمین با وسعت زیاد آنها در حالت معمولی با چشم غیرممکن است، خاطرنشان کرد: نقشه‌های زمین‌شناسی اساسی‌ترین وسیله انجام تحقیقات درباره وضعیت زمین بدون مشاهده تمام عوامل است و هر کدام از واحدهای تشکیلات زمین‌شناسی روی نقشه‌ها با رنگ مخصوص به خود نشان داده می‌شوند و شیب و امتداد طبقات و همچنین گسل‌ها و چین‌ها با علامات و نشانه‌های معینی مشخص می‌شوند. 

نقشه‌های زمین‌شناسی کاربردی در مقیاس یک بیست‌وپنج‌هزارم از لایه‌های اطلاعات پایه هر کشور به شمار می‌روند که در طرح‌های عمرانی، صنعتی، توسعه‌ای‌ و غیره کاربرد اساسی دارند.

علاوه بر این نقشه‌های زمین‌شناسی کاربردی یک بیست و پنج‌هزارم در انجام تحقیقات لرزه‌خیزی، لغزش، آتشفشان، پهنه‌بندی خطر، مخاطرات‌طبیعی ‌و… به عنوان نقشه‌های مبنا و پایه کاربرد دارند.

به نقل از روابط‌عمومی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی در مقیاس‌های یک‌دویست و پنجاه هزارم و یکصدهزارم را به پایان رسانده و اکنون با توجه به نیاز کشور به اطلاعات پایه زمین‌شناسی دقیق و کاربردی، طرح تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی کاربردی با مقیاس یک‌بیست و پنج‌هزارم در ۶ لایه موضوعی مختلف در دستور کار این سازمان قرار دارد.

انتهای پیام



منبع

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)