کاهش سفته بازی با بخشنامه جدید بانک مرکزی/سیاست جدید طلا؛ وعده شفافیت

0
(0)



محمدرضا اکبری ژور، کارشناس بازار پول و ارز در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه اخیراً بخشنامه بانک مرکزی مبنی بر عدم صدور گواهی سپرده سکه ای بدون مجوز بانک مرکزی توسط بانک ها صادر شده است، گفت: این بخشنامه از سوی بانک مرکزی صادر شده است. جلوگیری از سفته بازی است و هر چه بانک مرکزی بر بانکداری تسلط داشته باشد، برای سیستم بانکی بهتر خواهد بود.

وی افزود: این موضوع علاوه بر بازار طلا و سکه تاثیر مثبتی بر بازار پول خواهد داشت و اقتصاد نیز تحت تاثیر این موضوع قرار خواهد گرفت.

اکبری بیان کرد: در حال حاضر در سیستم بانکی بانک ها اختیاراتی دارند اما این اختیارات نباید به گونه ای باشد که هر بانکی هر کاری می خواهد انجام دهد. بلکه باید همکاری متقابل و تایید مستقیم بانک مرکزی وجود داشته باشد زیرا این موضوع بسیار مهم است.

این کارشناس بازار پول و ارز تصریح کرد: سیاست هایی که بانک مرکزی اجرا و اجرا می کند به صورت متناوب بر اقتصاد اثر مثبت یا منفی دارد و این گونه نیست که نظام بانکی بتواند بدون هماهنگی به صورت منزوی عمل کند.

اکبری جهور تصریح کرد: به نظر من بانک ها نباید بدون مجوز بانک مرکزی گواهی سپرده سکه صادر کنند. این اقدام بسیار مثبتی است که می تواند از حدس و گمان در این زمینه جلوگیری کند.

این کارشناس بازار پول و ارز تاکید کرد: از ابتدای تصدی آقای فرزین اتفاقات خوبی در بانک مرکزی افتاده که یکی از اقدامات افزایش اختیارات بانک مرکزی است و با چنین بخشنامه هایی این اختیارات نیز افزایش می یابد.

او اضافه کرد: هر چه بانک ها با بانک مرکزی همکاری بیشتری داشته باشند، تأثیر مثبت فعالیت ها بیشتر نمایان می شود.

اکبری ژور همچنین گفت: انتقال معاملات طلا به مرکز مبادلات باعث افزایش نظارت بانک مرکزی و راه اندازی سریعتر این مرکز می شود.

این کارشناس پولی و بانکی افزود: مرکز مبادلات ارز و طلای ایران هم اکنون اولین قدم خود را برداشته است و به مرور زمان توسعه بیشتری خواهد یافت، یعنی در آینده خدمات و توسعه ابزارها و حجم معاملات افزایش خواهد یافت.

اکبری جور در پایان با تاکید بر اینکه ساماندهی معاملات طلا برنامه ریزی برای آینده را آسان می کند، تاکید کرد: این موضوع به مرکز مبادلات برای ایجاد بازار و شفافیت کمک می کند. چرا بدون اطلاعات لازم در این زمینه یا ناقص بودن آن، بانک مرکزی قدرت کنترل و برنامه ریزی را نخواهد داشت. اول اینکه عنصر شفافیت از بین می رود و دوم عنصر برنامه ریزی.

انتهای پیام

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)