چرا تیم ملی در نیمه دوم بازی های برده را باخت؟

0
(0)


حمید صادقی شاه نشین گفت: شاید می توانستیم بهترین نتیجه را در این دوره کسب کنیم و سهمیه جهانی را کسب کنیم و روی سکو برویم اما نشد.

حمید صادقی شاه نشین در گفت وگو با ایسنا، درباره عملکرد تیم ملی هندبال مردان در مسابقات قهرمانی آسیا و مسابقات انتخابی جهان اظهار کرد: در این مسابقات تیم های چین و عراق نسبت به دوره های قبلی خود عملکرد بهتری داشتند و سرمایه گذاری خوبی نیز انجام داده بودند. تیم کویت موفق به کسب سهمیه جهانی شد. حضور در سه مسابقه و رویداد متوالی (انتخابی المپیک، قهرمانی آسیا و بازی های آسیایی) برای این نتایج مثمر ثمر بود. تیم ایران عملکرد قابل قبولی نداشت. تیم ملی ایران همیشه جزو 8 تیم برتر آسیا بوده و این قابل پیش بینی بود. شاید در این دوره می توانستیم بهترین نتیجه را کسب کنیم، سهمیه جهانی را بگیریم و روی سکو برویم اما رقبای ما توانستند از این فرصت استفاده کنند و نتیجه را به نفع خود به پایان برسانند.

این کارشناس هندبال اضافه کرد: تیم های ملی ما همیشه از نظر فنی در یک سطح نیستند. البته استثناهایی هم داریم و برخی بازیکنان همیشه در بهترین فرم نگه داشته می شوند، اما برخی دیگر در این مدت عملکرد ضعیفی داشته اند. با این شرایط نمی توانیم ارزیابی 100 درصدی از عملکرد تیم ملی داشته باشیم که برای تیم ملی مشکل ایجاد می کند. ما همچنان در دقایق حساس توانستیم از موقعیت های خود به نحو احسن استفاده کنیم، اما عملکرد ضعیف برخی از بازیکنان منجر به عدم نتیجه شد. شاهد ضعف آنها بودیم اما در مجموع می توانم بگویم عملکرد کلی بازیکنان قابل قبول بود.

سرمربی سابق تیم ملی هندبال در پاسخ به این سوال که فکر می کنید چرا تیم ملی در دقایق پایانی به تیم های زیادی می بازد، گفت: ما در این مدت از تمام ظرفیت بازیکنان داخلی و لژیونر خود استفاده کردیم، مسابقات بسیار روان پیش رفت. و تیم ها همه تلاش خود را می کردند. ملی پوشان ما در نیمه اول در بسیاری از بازی ها پیش بودند اما در نیمه دوم یا در 10 دقیقه آخر عقب افتادند و تسلیم شدند. عوامل زیادی مانند خستگی روحی و جسمی بر عملکرد بازیکنان تاثیر می گذارد. به نظر من در این زمینه کادر فنی باید تدابیری بیندیشند و راه حل مناسبی پیدا کنند، در هر صورت وضعیت بازیکن از نظر بدنی رو به وخامت است و باید تدابیری اتخاذ شود تا بتوانند استراحت کنند یا بازیکن دیگری را جایگزین کنند.

صادقی شاه نشین گفت: بهتر است یک روانشناس در کنار تیم های ملی باشد تا در صورت بروز مشکل بازیکنان را از نظر روحی و روانی آماده کند که موضوع بسیار مهمی است و آنها را در شرایط ایده آل قرار دهد.

وی افزود: در دور نخست این مسابقات دیدار مقابل چین و کره در دقایق پایانی مساوی شد. با اینکه چین را شکست دادیم اما در نیمه دوم بازی را به آنها باختیم. در بازی با کره تا دقیقه 22 پیش بودیم. بعد از آن بازی مساوی شد، آنها پیش افتادند و نتوانستیم بازی را برگردانیم. در دور بعد مقابل ژاپن و قطر عملکرد خوبی داشتیم اما در دقایق پایانی نتوانستیم بازی را ببریم. شاید خستگی بازیکنان و مسائل دیگر تاثیرگذار باشد و کادر فنی باید به فکر استراتژی باشد. آنها باید بازیکنان کلیدی را برای دقایق پایانی رها می کردند تا بتوانیم عملکرد بهتری از آنها بگیریم. اما اینها تصمیمات کادر فنی است و باید به آن احترام بگذاریم.

این کارشناس هندبال همچنین در پاسخ به این سوال که آیا حضور مربی خارجی منجر به کسب سهمیه المپیک می شود، گفت: البته تیم ملی با مربیان درجه یک خارجی بهتر می تواند رشد کند اما نباید از این مربی انتظار داشت که در سال اول به نتیجه برسید.” . باید 4 یا 5 سال به او فرصت دهید و بازیکن جوان را در اختیار او قرار دهید و نتیجه را ببینید. البته مشکل اصلی ما رده های اصلی است. ما مربیان پرتلاش زیادی داریم. کشوری که در این بخش با همه ایرادات و سختی ها کار می کند و ملی پوشان خود استاد هستند اما به نظر من باید مربیان خارجی خوب از سطح پایه برای تیم های ملی استخدام شوند تا بازیکنان با اصول خاص رشد کنند و رشد کنند. نظارت و رسیدن به تیم ملی بزرگسالان در این شرایط به تیم ملی بزرگسالان کمک می کند و سپس سرمربی تیم ملی فقط تمرینات فنی – تاکتیکی – بدنی را هماهنگ می کند و برای تمرین وقت نمی گذارد. این اتفاق در قطر، بحرین، ژاپن، کره و چین افتاده است و ما می‌توانیم ببینیم که آنها تا کجا پیش رفته‌اند. با برنامه ریزی بلند مدت می توان به موفقیت دست یافت.

وی در پاسخ به این سوال که به نظر می رسد هندبال ایران با هندبال آسیا خیلی فاصله دارد، گفت: نمی توان گفت از آنها فاصله گرفته ایم. کشورهای دیگر رشد کرده اند و شاید ما به نوعی به آن مرحله نرسیده ایم. در مسابقات انتخابی المپیک قطر، همه تیم ها در بالاترین سطح قرار داشتند. چون فقط یک سهمیه اختصاص داده شد و همه تیم ها تمام تلاش خود را کردند. در این دوره از دست دادن بدنی همه بازیکنان تیم ها را بسیار به هم نزدیک کرد و بهترین فرصت برای ما بود تا بهترین نتیجه را کسب کنیم. تیم هایی مانند عراق، چین یا حتی تیم های پایین تری مانند امارات و هنگ کنگ نیز در این مدت عملکرد خوبی داشتند و نشان دادند که در حال پیشرفت هستند. ما نباید عقب بمانیم و به این تیم ها نزدیک شویم.

صادقی شاه نشین افزود: پاکدل با وجود هزینه های سرسام آور تمام تلاش خود را کرد تا قهرمان آسیا شود. اردوها و مسابقات تدارکاتی خوبی در نظر گرفته شد و کادرفنی و ترکیب تیم ملی کامل شد. یک مربی دروازه بان و دو ماساژور داشتیم و همه چیز آماده بود. لژیونرها به طور کامل در تیم حضور داشتند و تمام کارهای لازم انجام شد و چیزی برای تیم ملی کم نگذاشت اما نتیجه خوبی نگرفتیم. امیدوارم در دور بعدی این مسابقات نتیجه خوبی بگیریم.

وی گفت: اکنون زمان خوبی برای دوره بعد داریم و باید در این مسابقات بهترین عملکرد را داشته باشیم و از کاروان عقب نمانیم. نباید اجازه دهیم در این دو سال تیم ملی تعطیل شود. نباید تیم را رها کرد و باید از این دو سال استفاده کنیم. تیم باید اردوهای مختلف داخلی و خارجی خوب را با حضور مربی داخلی یا خارجی پشت سر بگذارد و از این فرصت نهایت استفاده را ببرد. این دو سال زمان خوبی برای نزدیک شدن به حریفان و رسیدن به سکوهای آسیایی و سهمیه جهانی است.

این کارشناس هندبال درباره افزایش سهمیه هندبال آسیا از 4 به 5 تیم گفت: چیزی که می دانم این است که سهمیه آسیایی 4 تیم بیشتر نبود. فدراسیون جهانی برای تیم نیوزلند وایلد کارت در نظر گرفته بود و اگر این تیم پنجم می شد می توانست سهمیه جهانی بگیرد اما این تیم حتی از گروه خود هم راه نیافت. سهمیه آسیا چهار تیم بود. تیم کره جنوبی که پنجم شد سهمیه ای دریافت نکرد. وایلد کارت نیوزلند به بهترین تیم فدراسیون جهانی داده خواهد شد. در دوره های قبل این سهمیه به اروپا داده می شد. بعید می دانم این سهمیه به آسیا داده شود.

انتهای پیام

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)