مقدم: اگر"کارون" رفع پلمب شود، تولید خمیر کاغذ در ایران ظرفیت قابل توجهی پیدا می‌کند+ فیلم

0
(0)

مقدم: اگر"کارون" رفع پلمب شود، تولید خمیر کاغذ در ایران ظرفیت قابل توجهی پیدا می‌کند+ فیلم

کارخانه کاغذ کارون بزرگترین مجموعه تولید همیر کاغذ از باگاس در ایران نزدیک به دو سال است پلمب شده است‌، کارخانه‌ای که می‌تواند حجم قابل توجهی از مواد اولیه تولید کاغذ در ایران را آماده سازد.

پلمب

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا،‌ «مازندران»،‌ «کارون»(گلریز شوشتر) و «پارس» سه نام آشنای کارخانه‌های تولید کاغذ در کشور هستند،‌ کارخانه‌هایی که اگر مورد حمایت صحیح و اصولی قرار می‌گرفتند وسرمایه‌گذاری‌های چند سال گذشته در حوزه کاغذ به سمت آن‌ها سوق پیدا می‌کرد،‌ امروز شاید ایران را در حوزه کاغذ چاپ و بسته‌بندی خودکفا کرده بودند.

گروه صنایع کاغذپارس در سال 1346 در شمال خوزستان تاسیس و در سال1349 به عنوان اولین واحد تولید کننده کاغذ از خمیر ویرجین به بهره برداری رسید .
سهام این شرکت در سال 1392 به بخش خصوصی واگذار شد و گروه صنعتی گلریز قم درحال حاضر سهامدار گروه صنایع کاغذ پارساست که تولید خمیر و کاغذ مورد نیاز صنایع سلولزی ، بهداشتی و بسته بندی و همچنین تولید محصولات استراتژیک و ارگانیک از موادی که در فرآیند تولید خمیر به عنوان محصول جانبی تولید می‌شوند را بر عهده دارد.

کارخانه کاغذ کارون بزرگ‌ترین مجموعه‌ تولید خمیر از باگاس در ایران،‌ دارای ظرفیت 85 هزار تنی خمیر برای تولید کاغذ تحریر و چاپ است . این کارخانه نیز پس از 31 سال تعطیلی در سال 92 به بخش خصوصی واگذار شد،‌گروه صنعتی گلریز قم درحال حاضر سهامدار این کارخانه است. کارخانه کاغذ کارون از فروردین ماه سال گذشته تاکنون به دلیل مشکلات حقوقی که مالک پیشین این کارخانه داشته است،‌ در آستانه راه‌اندازی خط تولید پلمب شد.

محمد جواد مقدم مدیرعامل این کارخانه اما خبر از رفع مشکلات حقوقی در آینده نزدیک می‌دهد. وی البته این نکته را نیز گفته است که اگر کارخانه مجداً بازگشایی شود،‌ به دلیل تاخیر یکساله در پیش‌برد برنامه‌ها خط تولید آن دو سال بعد آغاز خواهد شد.

مقدم ادامه می‌دهد:‌ کارخانه کاغذ پارس و کارون همزمان با هم از بخش دولتی خریداری شد‌، به موازت اینکه در کاغذ پارس تغییر و تحولاتی آغاز شد،‌ طرح پروژه کارون هم جهت راه‌اندازی شروع شد، در حدود 3 سال قویاً همکاران من فعالیت کردند، کار هم تا اندازه خوبی پیش رفت‌؛ اما به دلیل مشکلات حقوقی که برای فروشنده کاغذ کارون به ما پیش آمد، این کارخانه پلمب شد.

وی می‌افزاید: هم ما و هم شرکت فروشنده مجدانه در حال تلاش برای رفع مشکل هستیم،‌ به نظر من این موضوع قابلیت حل شدن دارد، با وشعیت کلی صنایع سلولزی اگر کارخانه کارون راه‌اندازی شود، ظرفیت قابل توجهی برای تولید خمیر سلولزی در ایران ایجاد می‌شود.

در سال‌های گذشته مسئولان معمولا از لزوم سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی در حوزه تولید کاغذ در ایران سخن گفته‌اند‌، اما مشکلاتی از این دست می‌تواند انگیزه بخش خصوصی از ورود به بازار تولید کاغذ در ایران را برای همیشه از بین ببرد.

انتهای پیام/

لینک اصلی خبر

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)