معضل قاچاق و کلاهبرداری در محصولات آرایشی و بهداشتی / گردش مالی سالانه 4 میلیارد دلاری در این زمینه

0
(0)



مدیرکل فرآورده های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو با تاکید بر اینکه امروزه مشکل در حوزه لوازم آرایشی و بهداشتی قاچاق و تقلبی است گفت: در این زمینه شناسایی کالا روشی است که مصرف کننده می تواند احراز هویت کند. از اصالت محصول

به گزارش ایسنا، دکتر آل بویه در پنجمین همایش و نمایشگاه لوازم آرایشی، بهداشتی، لباسشویی و صنایع وابسته با اشاره به اینکه ایران آرایشی مکانی برای یادگیری تکنیک ها از اساتید این حوزه است، گفت: در عین حال محلی برای معرفی است. محصولات و فناوری های جدید ما دانشکده های دارویی و مراکز دانشگاهی نوآوری زیادی داریم که خوشبختانه به این مراکز شرکت های دانش بنیان اضافه شده اند که باید محصولاتی را در افق دانش تولید کنند تا در این زمینه حرف جدیدی برای گفتن داشته باشند. بنابراین لازم است شرکت های دانش بنیان محصولات جدید خود را در این نمایشگاه ها عرضه کنند.

وی افزود: علاوه بر این، این نمایشگاه محلی برای نمایش توانمندی های این صنعت است. اعداد و ارقام مختلفی ارائه می شود که این صنعت سالانه 4 میلیارد دلار گردش مالی دارد، بنابراین مشخص است که سازندگان این صنعت توانایی خوبی دارند و باید این توانایی را نشان دهند و اینجا محل کسب تجربه است.

وی با اشاره به اینکه برگزاری چنین نمایشگاه هایی به استفاده از ظرفیت های بیکار صنایع کمک می کند، گفت: تولید بدون کارخانه زمینه جدیدی برای استفاده از ظرفیت های بیکار صنایع است. اگر کارخانه ای از قابلیت ها، امکانات و دانش برخوردار باشد و در عین حال رتبه بالایی داشته باشد، نباید خط تولید خالی داشته باشد.

آل بوی ادامه داد: در این نمایشگاه به عموم مردم و مصرف کنندگان روش های جدیدی برای شناسایی محصولات اصیل و استاندارد آموزش داده می شود که مردم کالاهای قاچاق را بشناسند تا کالاهای اصل به راحتی شناسایی شوند.

وی با تاکید بر اینکه مشکل امروز در حوزه لوازم آرایشی و بهداشتی قاچاق و تقلبی است، گفت: مبارزه با این پدیده در مرحله اول بر عهده خود صاحبان برند و تولیدکنندگان است. تولیدکنندگان نشان داده اند که توانایی ارائه محصولی با کیفیت خوب و قیمت مناسب را دارند. انشالله در حوزه قیمت گذاری نیز باید تصمیماتی برای ادامه تولید با کیفیت و تعیین قیمت مناسب برای محصول گرفته شود تا مصرف کننده بتواند به راحتی آن را خریداری کند.

مدیرکل فرآورده های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو، شناسه کالا را یکی از راهکارهای کمک به شناسایی کالای اصلی معرفی کرد و یادآور شد: شناسایی روشی است که مصرف کننده می تواند به اصالت کالا پی ببرد.

به گفته وی، این نمایشگاه محلی برای نمایش فرصت های توسعه صادرات است.

وی افزود: هنوز صادرات وجود دارد اما اعداد و ارقام چشمگیر نیست و امیدواریم بتوانیم با توانمندی های خود بازارهای جهانی را در اختیار بگیریم. بازار 85 میلیونی ایران باید به بازار 500 تا 600 میلیونی برسد و کیفیت و محصولات ما را قبول دارند.

مدیرکل فرآورده های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو تاکید کرد: شاید اگر وارد بازار صادراتی شویم تا حدودی مشکلات قیمت داخلی پوشش داده شود و تولیدکننده ترغیب به تولید شود.

وی درباره اقدامات سازمان غذا و دارو در زمینه نظارت بر فرآورده های آرایشی و بهداشتی در سال های 1401 و 1402 توضیح داد: ما در سطح عرضه محصولات را رصد می کنیم که با عنوان PMS اتفاق می افتد و محصولاتی که ریسک بالاتری دارند را بررسی می کنیم. مصرف نسبت به همه برندها به عنوان مثال، ما در این مدت 27 نوع محصول را آزمایش کردیم که کمتر از 0.2 درصد در ارزیابی ویژگی های میکروبی در سطح تحویل، از حدود 7000 مورد اختلاف داشتند که نشان می دهد تولیدکنندگان ما متعهد به تولید با کیفیت هستند. به شما اهمیت می دهید

وی افزود: در خصوص ارزیابی فلزات سنگین 7 محصول را انتخاب کردیم و در این مورد 100 درصد محصولات مناسب بود. در حوزه محتوای هویتی، میزان اختلاف حدود 12 درصد است.

وی با تاکید بر اینکه محتوای محصولات نباید باعث گمراهی مصرف کننده شود، تصریح کرد: این موضوع خط قرمز است و اگر مشخص شود سازنده ادعایی در مورد محصول خود داشته است که سلامت مصرف کننده را به خطر می اندازد، قطعا وجود خواهد داشت. حضور جدی، معاونت غذا و داروی دانشگاه های سراسر کشور نیز از این موضوع کوتاه نمی آیند.

آلبوی ادامه داد: محصولات اسید و بازی مجهز به قفل کودک هستند که برای جلوگیری از آسیب به کودکان بسیار مهم و ارزشمند است. میزان نیتروزامین در شامپوها و مواد شوینده نیز بررسی شد.

وی افزود: محصولات سلولزی را باید بدانیم که عریض و عمیق هستند و از بزرگترین مراکز خرید پایتخت تا کوچکترین مغازه های روستا این محصولات موجود است. این نشان دهنده درجه این محصولات است. ما از بدو تولد تا مرگ با شوینده های بهداشتی کار می کنیم، بنابراین مسئولیت زیادی در این زمینه داریم.

وی تاکید کرد: برای سهولت کار یکی از وظایف ما برون سپاری مسئولیت هاست. بخشنامه برون سپاری مراحل پایانی خود را طی می کند و جلسات متعددی در این خصوص برگزار کرده ایم که به زودی تصویب و اجرایی می شود. در گام اول مجموعه ای از وظایف را به اداره کل آرایشی و بهداشتی برون سپاری می کنیم و دانشگاه علوم پزشکی قم در قالب یک طرح آزمایشی برای این کار انتخاب شده است.

مدیرکل فرآورده های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو در پایان خاطرنشان کرد: از 24 تا 6 دی ماه سال جاری نمایشگاه فرآورده های بهداشتی بانیان در مصلی تهران برگزار می شود و مجددا از شرکت های دانش بنیان که محصولات جدید دارند دعوت به همکاری می کنم. در این نمایشگاه

انتهای پیام

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)