لزوم استفاده بیمارستان ها از آخرین استانداردهای ارتقای سلامت

0
(0)



ارتقای منظم استانداردهای بیمارستانی نقش ویژه ای در دستیابی به کارایی بالا در مراقبت از سلامت جمعیت در این سازمان های بهداشتی دارد. در این راستا محققان کشور آخرین استانداردهای بیمارستان های موسوم به مروج سلامت را بررسی کردند.

به گزارش ایسنا، ارتقای سلامت شامل فرآیند توانمندسازی افراد برای افزایش کنترل بر ارتقای سلامت خود است. برای دستیابی به سلامت کامل جسمی، روانی و اجتماعی، یک فرد یا گروه باید توانایی شناسایی و درک خواسته ها و نیازها و تغییر و تعامل با محیط را داشته باشد. بنابراین، سلامتی به عنوان منبع زندگی روزمره تلقی می شود تا هدف زندگی. سلامت مفهوم مثبتی است که بر منابع اجتماعی و فردی مانند توانایی های جسمانی تاکید دارد. بنابراین ارتقای سلامت تنها بر عهده بخش سلامت نیست و فراتر از سبک زندگی سالم یعنی سلامت است.

به گفته کارشناسان، بیمارستان ها نقش مهمی در ارتقای سلامت، پیشگیری از بیماری ها و ارائه خدمات توانبخشی دارند. برخی از این فعالیت‌ها بخشی ضروری از کار بیمارستان بوده است، اما شیوع روزافزون بیماری‌های مرتبط با سبک زندگی و بیماری‌های مزمن مستلزم چشم‌اندازی گسترده‌تر و ارائه سیستماتیک فعالیت‌هایی مانند آموزش درمان، راهبردهای ارتباطی مؤثر برای توانمندسازی بیماران برای انجام فعالیت‌های فعال است. نقش در مدیریت بیماری مزمن یا مشاوره تشویقی. در این راستا رویکرد غالب در مدیریت کیفیت بیمارستان از طریق تعیین استانداردهای خدماتی است.

گروهی متشکل از سه محقق دانشگاه علوم پزشکی همدان و دانشگاه علوم پزشکی ایران در نامه ای به سردبیر فصلنامه علم و تحقیقات آموزش بهداشت و ارتقای سلامت در ایران منتشر شده توسط انجمن علمی آموزش سلامت و ارتقای سلامت ایران، آخرین استانداردهای بیمارستان های مروج سلامت را مورد بحث و بررسی قرار داد

به گفته محمدعلی سیف ربیعی، پژوهشگر گروه پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی همدان و همکارانش، سازمان جهانی بهداشت پس از شناسایی نیاز به استانداردهای ارتقای سلامت در بیمارستان ها، کارگروهی را در نهمین کنفرانس بین المللی تشکیل داد. در مورد بیمارستان های ارتقای سلامت در کپنهاگ، دانمارک در ماه مه 2001. از آن زمان، چندین کارگروه و شبکه ملی برای توسعه این استانداردها کار کرده اند.

این محققان می گویند: «در نتیجه این اقدامات، پنج استاندارد مرکزی ایجاد شد که قابل استفاده در همه بیمارستان ها است. در سال 2004، سازمان بهداشت جهانی 5 استاندارد و 68 معیار اندازه گیری را برای خودارزیابی بیمارستان های ارتقای سلامت منتشر کرد. سپس برای تسهیل فرآیند خودارزیابی بیمارستان های ارتقاء سلامت و با توجه به بازخوردهای دریافتی، معیارهای اندازه گیری تعدیل شده به 40 معیار در همان 5 استاندارد تغییر یافت.

با توجه به اطلاعات ارائه شده در این مطالعه، استانداردها و زیر استانداردهای فوق به فارسی ترجمه و برای خودارزیابی و بررسی در بیمارستان های مختلف از جمله استان های آذربایجان شرقی و همدان مورد استفاده قرار گرفت.

سیف ربیعی و همکارانش اظهار داشتند: مجموعه استانداردهای فعلی بیمارستان های مروج سلامت یا به اختصار HPH در سال 2020 پس از بازنگری به 5 استاندارد و 18 زیر استاندارد تبدیل شده است که در راستای استراتژی جدید جهانی برای این گونه بیمارستان ها می باشد. 2021. -2025 و همچنین مطابق با اصول سیاست فعلی سلامت جهانی است.

به گفته این محققان، «این استانداردها حاصل کار قابل توجه کارگروه های مختلف در سال های اخیر است. این سند در حال حاضر شامل مجموعه ای جامع از استانداردها است که بیمارستان های ارتقای سلامت و سایر مراکز خدمات سلامت می توانند کار خود را ارزیابی کنند.

هدف اصلی این راهنمای استاندارد برای بیمارستان‌های ارتقای سلامت، تشویق به تفکر، شناسایی زمینه‌های بهبود و آغاز فرآیندهای بهبود مستمر است. همچنین لازم به ذکر است که این استانداردها به فارسی ترجمه شده و در سایت شبکه بیمارستانی سازمان جهانی بهداشت برای ارتقای سلامت جهت استفاده در خودارزیابی بیمارستان های ایران موجود است.

انتهای پیام

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)