طرحی که مزایای آن از مزایای احتمالی بیشتر است

0
(0)



ایسنا/ سمنان معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی سمنان پیش بینی کرد: با اجرای کامل طرح ملی پزشک خانواده و رفع ایرادات احتمالی این طرح و تقویت نقاط آن، مراجعات غیر ضروری به مراکز درمانی کاهش یابد.

دکتر سید سعید کسائیان معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی سمنان با بیان اینکه طرح پزشک خانواده از سال 1381 در روستاهای کشور و سپس در شهرهای زیر 20 هزار نفر اجرا می شود، گفت: در استان سمنان این طرح. در تمامی مناطق شهری و روستایی اجرا شده است، دو شهرستان سرخه و آرادان اجرا شده و در شهرستان مهدیشهر نیز فاز اول طرح شامل سرشماری نفوس از اردیبهشت ماه سال جاری آغاز شده و تاکنون 64 درصد از سرشماری تکمیل شده است.
اتباع خارجی از پزشک خانواده بهره مند می شوند
وی با اشاره به اجرای این طرح در سایر شهرهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی سمنان افزود: این طرح به احتمال زیاد از ابتدای تیرماه در گرمسار و دامگان و از ابتدای شهریور در سمنان آغاز می شود.
کسائیان با بیان اینکه پزشک خانواده پس از سرشماری مشخص می شود، افزود: در این طرح در صورت تامین پزشک مورد نیاز به ازای هر 3 هزار نفر یک نفر پزشک، ماما، ارائه دهنده خدمات بهداشتی و درمانی، روانشناس، متخصص تغذیه و کارشناس پزشکی محیط زیست تامین می شود. و ارائه خدمات تخصصی به مردم و کل جمعیت استان حتی شهروندان مشمول این طرح می باشند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی سمنان طرح پزشک خانواده را برنامه ای سلامت محور دانست که مردم در ابتدا مراقب سلامت خود را انتخاب می کنند و توضیح داد: پیش از این اگر فردی مریض می شد به پزشک مراجعه می کرد اما با اجرای آن. طبق این طرح همه افراد باید حداقل سالی یک بار توسط پزشک ویزیت شوند.
رئیس مرکز بهداشت دانشگاه علوم پزشکی سمنان با اشاره به مزایای طرح پزشک خانواده خاطرنشان کرد: در این طرح تعداد معینی پرونده افراد در اختیار کارشناس قرار می گیرد و اگر فردی حتی بعد از ساعت 2 یا 3 به مرکز مراجعه کند. سال تمام بیماری های او شناسایی خواهد شد
کاهش مراجعات غیر ضروری به مراکز درمانی با اجرای طرح پزشک خانواده
وی با اشاره به اینکه یکی از مزیت های طرح پزشک خانواده ارتباط مردم با بیمارستان ها است، گفت: در این طرح فردی با هر سابقه پزشکی در صورت نیاز به پزشک متخصص ارجاع می شود. و با توجه به جلوگیری از مراجعه غیر ضروری به مراکز بستری و سونوگرافی و آزمایشگاهی، علاوه بر کاهش 50 درصدی هزینه های بستری، دسترسی به سایر مراکز نیز آسان می شود.
این عضو هیات علمی گروه پزشکی، علوم اجتماعی و خانواده دانشگاه علوم پزشکی سمنان با بیان اینکه مردم توجه داشته باشند که در این طرح تنها یک نفر مسئولیت مراقبت از آنها را بر عهده دارد، افزود: با اجرای طرح خانواده برای هر فرد یک پزشک علاوه بر دوره های غیر اورژانسی می تواند به پزشک خود مراجعه کند و سالی یک بار قبل از بروز عوارض مرکز با وی تماس می گیرد تا برای خدماتی مانند: ورزش، تغذیه، مشاوره روانی و غیره
مزایای این طرح بسیار بیشتر از معایب آن است
وی در خصوص نحوه و میزان مشارکت بیمار در طرح پزشک خانواده گفت: هنوز در این زمینه اطلاع رسانی نشده است اما به عنوان مثال فردی که در این بیمارستان ها بیمه شده و رایگان ویزیت می شود نیز می تواند برای تحقق این طرح مبلغ مورد نیاز پزشک توسط دولت پرداخت می شود و برای بقیه افراد اگر مبلغی دریافت شود بسیار ناچیز است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی سمنان هر طرحی را قطعا دارای مزایا و معایبی دانست و گفت: یکی از معایب این طرح این است که مردم احساس می کنند آزادی قبلی برای مراجعه به مراکز درمانی مختلف و پزشکان مورد علاقه خود را ندارند. اما باید بدانند مزایای این طرح بسیار بیشتر از معایب آن است و همانطور که دولت یک سری حمایت ها مانند خرید تجهیزات، تامین نیروی انسانی و… را بر عهده دارد، مردم نیز باید همکاری کنند.
کاهش تدریجی صف ها
دکتر کسائیان تصریح کرد: در صورت همکاری و حوصله مردم برای رفع مشکلات احتمالی طرح، مشکلات زیادی که در حال حاضر در حوزه درمان وجود دارد مانند: صف های طولانی متخصصان و صف های طولانی در آزمایشگاه، رادیولوژی، سونوگرافی و …. ، با تشخیص زودهنگام و پیشگیری از مراجعه غیرضروری به پزشکان و مراکز درمانی متعدد حل شده و رضایت بالای مردم را در آینده به دنبال خواهد داشت.
این پزشک متخصص وعده داد: دانشگاه علوم پزشکی استان و مدعیان سلامت تمام تلاش خود را برای ارائه خدمات با کیفیت به مردم به کار خواهند گرفت.
وی تصریح کرد: با اجرای طرح پزشک خانواده مردم باید این واقعیت را بپذیرند که در صورت بروز علائم بیماری حتماً به پزشک خود مراجعه کنند که قبلا دوره های ویژه ای را گذرانده و آموزش های لازم را دیده است و در صورت لزوم و با تشخیص پزشک معالج به پزشک متخصص ارجاع می شوند.
انتهای پیام

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)