صرفه جویی در انرژی معادل 1.3 میلیارد لیتر نفت و گاز در شبکه خط لوله

0
(0)



به گزارش ایسنا، افزایش هفت درصدی حمل و نقل فرآورده های نفتی در دولت سیزدهم ثابت می کند که تمام سازوکارهای صنعت حمل و نقل در راستای کاهش هزینه های حمل و نقل و از سوی دیگر حفظ محیط زیست و توجه به صنعت پالایش با کاهش سوخت است. مصرف (نفت، گاز). ) در فرآیند سوخت گیری توسط تانکرهای پیما بسیج می شود.

توسعه شبکه خطوط لوله و تبدیل مدل حمل و نقل جاده ای به خطوط لوله از جمله برنامه های مهمی است که وزارت نفت با جدیت دنبال می کند. این در حالی است که راه اندازی محورهای جدید خط لوله برای حمل و نقل مواد نفتی کم مصرف (نفت و گاز) از تردد تانکرهای نفتکش که منشأ تصادفات غیرمنتظره در جاده های کشور محسوب می شوند و تعداد تصادفات احتمالی جلوگیری کرده است. و مرگ و میر ناشی از آن و به حداقل رساندن اثرات آن بر محیط زیست افزایش یافته است.

جلوگیری از تردد بیش از 4 میلیون نفتکش جاده ای

بر اساس آمارهای موجود، طی 9 ماهه امسال 49.3 میلیارد لیتر فرآورده نفتی و 53 میلیارد لیتر نفت خام از شبکه خطوط لوله به نقاط مصرف منتقل شده است که به این معنی است که بیش از چهار میلیون نفتکش 25 هزار لیتری بر روی سطح جاده حمل شده است کشور مسدود شده است. این در حالی است که در صورت توقف روند انتقال از شبکه خط، بیش از چهار میلیون نفتکش باید مسافت 4.8 میلیارد کیلومتری را در جاده های کشور طی کنند که این امر مشکلات متعدد ترافیکی، ایمنی و زیست محیطی را به همراه دارد.

صرفه جویی 815 میلیون دلاری در شبکه خطی

بر اساس محاسبات انجام شده با تلاش های انجام شده برای حداکثر استفاده از ظرفیت خط لوله برای انتقال مواد نفتی در این دوره، این امر منجر به صرفه جویی خالص انرژی 1.3 میلیارد لیتری نفت و گاز (در مقایسه با حمل و نقل جاده ای) شد. این میزان پس انداز حداقل ۸۱۵ میلیون دلار ارزش اقتصادی برای کشور دارد.

بر اساس اعلام وزارت نفت، همچنین از آنجایی که منبع اصلی انرژی مصرفی در خطوط لوله گاز طبیعی یا برق تولید شده از مصرف گاز طبیعی در نیروگاه ها است. ارزش واقعی عملکرد صحیح و حداکثری خطوط لوله نفت فقط از منظر عملکرد انرژی بسیار بیشتر از رقم ۸۱۵ میلیون دلاری ۹ ماهه امسال برای کشور است.

رشد بیش از 4.5 درصدی در حجم حمل و نقل فرآورده های نفتی

در مجموع باید تاکید کرد که عملکرد حجمی شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران (حجم حمل و نقل فرآورده‌های نفتی) نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از 4.5 درصد و عملکرد تن کیلومتری بیش از 3.7 درصد افزایش یافته است. وجود داشت.

کمک به حل مشکل پمپ بنزین

اما ماموریت های شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران به عنوان پیشرو بزرگ در صنعت حمل و نقل نفت، محدود به حمل و نقل نیست. اواخر آذرماه امسال به دلیل حمله سایبری به سامانه سوخت گیری و اختلال در پمپ بنزین ها، عرضه سوخت با کارت سوخت برای مدت کوتاهی متوقف شد. در این مرحله، بحران با اقدامات انجام شده توسط شرکت کنندگان مدیریت شد.

به این ترتیب پس از وقوع این حادثه بلافاصله تیم های کارشناسی به پمپ بنزین های مستقر در تهران اعزام شدند همچنین با هماهنگی های انجام شده به تمامی مناطق ۱۲ گانه کشور ابلاغ شد تا تیم های خود را به پمپ بنزین ها بسیج کنند.

این گروه ها در دو بخش فنی عملیات پیکربندی دستگاه ها را به صورت شبانه روزی و با برنامه ریزی و مدیریت منظم به همراه متخصصان شرکت ملی صدا و سیما و مدیریت شرکت ملی پالایش و پخش در پمپ بنزین ها نصب و راه اندازی کردند. ، به طوری که با خدمات فنی و وضعیت کار پمپ بنزین ها و سیستم مربوطه باید عادی شود تا خدمات بهینه به هموطنان ارائه شود.

تامین سوخت زمستانی نیروگاه ها

با توجه به اهمیت تامین سوخت به ویژه در نیمه دوم سال و شروع فصل سرما برای ارائه خدمات در صنعت برق و جلوگیری از وقفه در این امر، در 9 ماهه امسال حدود 2 میلیارد و 517 میلیون لیتر مایع سوخت به نیروگاه های متصل به شبکه خط لوله تحویل داده می شود.

تسریع در اجرای طرح اتصال نیروگاه ها به شبکه خطوط لوله

اتصال نیروگاه های کشور به شبکه خطوط لوله یکی از طرح های مهمی است که تاثیر بسزایی در جلوگیری از قاچاق سوخت، کاهش مخاطرات جاده ای، حفظ محیط زیست و افزایش ایمنی، تداوم فرآیند انتقال و کاهش هزینه های حمل و نقل محصول نهایی خواهد داشت. تا یک پنجم آن در مقایسه با حمل و نقل جاده ای

در حال حاضر 11 نیروگاه شامل ساروچادرملو، تابان، خرم آباد، سمنگان، شریعتی، کاشان، نیروگاه شهید باشتی، لوشان، ایسین، هنگاما برای اتصال به شبکه خط لوله درج شده است. این در حالی است که نیروگاه نکا که سال گذشته به بهره برداری رسید و نیروگاه علی آباد گلستان در حال اجرا و راه اندازی هستند.

پایش مسیر خطوط میکرو پرنده

با توجه به اهمیت حفاظت از تاسیسات انتقال نفت، استفاده از میکرو پرندگان در دستور کار قرار گرفت، امسال جلسات متعددی برای آشنایی با توانمندی شرکت های فعال در حوزه پهپاد برای رصد خطوط لوله نفت با پهپاد برگزار شد. همچنین با توجه به اعلام آمادگی یکی از شرکت ها برای انجام آزمایش میدانی در یکی از مسیرهای خط لوله، پیگیری های لازم در حال انجام است.

عقد قرارداد ساخت برای اولین بار با شرکت دانش بنیان

این در حالی است که فناوری ردیابی هوشمند خطوط لوله کشور با بهره گیری از ظرفیت شرکت های دانش بنیان و با شکستن انحصار شرکت های خارجی در اولویت های این شرکت قرار گرفته است. به همین منظور در آذرماه سال جاری قرارداد تولید اولین روتور GGT توربین سولزر S7 بین شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران و یک شرکت دانش بنیان منعقد شد.

بهبود وام برای پروژه های توسعه و حفظ صنعت حمل و نقل نفت

همچنین با توجه به اهمیت توسعه و اجرای پروژه های کلان در صنعت حمل و نقل نفت، با اقدامات و پیگیری های انجام شده، تامین مالی پروژه های صنعت حمل و نقل نفت به 20 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. بنابراین با اخذ مجوز از شورای اقتصاد و مکاتبات مقام عالی وزارت نفت با سازمان برنامه بودجه، سقف اعتبار پروژه های صنعت انتقال به 20 هزار میلیارد تومان رسید.

افزایش پهنای باند در صنعت حمل و نقل نفت

با برنامه ریزی های انجام شده، در آینده نزدیک بیش از 90 درصد ارتباطات این شرکت به زیرساخت و شبکه نوری مجهز می شود. در حال حاضر از 12 منطقه این شرکت، 4 منطقه تهران، مرکزی، لرستان و خوزستان از قبل تجهیز شده اند. دو منطقه اصفهان و جنوب شرق نیز به شبکه سراسری فیبر نوری شرکت مخابرات و خطوط لوله نفت ایران متصل هستند. اتصال فیبر نوری منطقه خلیج فارس و شمال نیز در حال اجراست و در آینده نزدیک به بهره برداری می رسد.

انتهای پیام

میانگین امتیاز کاربران: 0 / 5. تعداد آرا: 0

سایر مطالب مرتبط
پرسش/نظر خود را مطرح کنید.

پرسش/نظر خود را مطرح کنید. (آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد)